[Guide] Roota din SGS2

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av pellen, 29 maj 2011.

1. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

2. Zitzo

Zitzo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hur får jag in cvm? Hade det häromdan och sen flashade jag in en originalrom och efter det supercurios insecure root kernel. Borde inte cvm finnas då? Måste dra en backup före jag testar cm7 så. :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Chainfire root med cwm.
    Varför installera insecure kernel ?

4. deliverance

deliverance Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Info:
    Nova launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Platta:
    Z3 compact tablet
    Behöver hjälp, har kört igång Odin och ska flasha över cf-root men ingenting händer, i odin står det bara setupConnection, jag har USB-debugging påslaget och har startat upp telefonen i download läge, sedan anslutit telefonen till usb men ingenting händer vad gör jag för fel?

5. Zitzo

Zitzo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tackar. Har kört en backup nu. Det är ingen risk att backupen försvinner när man kör in cm7? Bilder hade försvunnit läste jag. En annan fråga är, om jag lägger in cognition istället, vilken E den bästa i stabilaste just nu? Du verkar ha riktigt bra koll på det mesta så. :-)

6. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Drivrutiner kanske? Du kan installera Kies så kommer drivrutinerna på köpet men när du sedan ska använda Odin så ska du stänga av Kies i enhetshanteraren i Windows.

7. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Zitzu

Kör in den senaste versionen 1.15

Jag brukar alltid ha några ROM på minneskortet så jag är redo att flasha in en orginal rom eller backup om de skulle behövas

8. deliverance

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Info:
    Nova launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Platta:
    Z3 compact tablet
    Har kies och har anslutit telefonen och fått drivrutiner installerat därefter avslutat kies och kört root guiden, även testat på en annan dator båda med w7. Något annat förslag?

9. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Stäng av telefonen
    Tryck volym ner+hem+power tills den bootar upp
    Lägg telefonen åt sidan .

Starta Odin
    Klicka på PDA och välj din fil.

Koppla in telefonen med sladd i datorn.
    Då ska de lysa gult under id:com

Auto reeboot och F:reset time ska vara kryssade.

Klicka start

10. deliverance

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Info:
    Nova launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Platta:
    Z3 compact tablet
    Gjort allt i rätt ordning, men det händer ingenting efter start den stannar på setupconnection. Vad lång tid ska det ta, jag har väntat i 5 min utan resultat.

11. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Du väntar med att trycka på start tills de lyser gult ?

Det är en zipfil du använder så du inte packat upp den ?

Prova ta hem filen igen.

12. deliverance

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Info:
    Nova launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Platta:
    Z3 compact tablet
    Ja jag har väntat tills det har lyst gult, har laddat ned en zilfil och packat upp den då den heter .tar (går att packa upp den en gång till men då hittar inte ofin filen. Ska testa och ladda ner filen igen och göra om. Tack för all hjälp än så länge, återkommer om hur det gick.

13. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Du ska inte packa upp den

Edit
    Jag svammlade.
    Zipfilen ska packas upp en gång .

Då har jag ingen aning om vad som är fel..

Last edited: 21 jul 2011
  14. Humpas

Humpas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ber om ursäkt om jag kanske postar i fel tråd, kändes inte nödvändigt att starta en ny tråd för några frågor.

Köpte min SGS2 förra månaden och har kört den utan att ändra nått öht, nu när CM7 är påväg till sgs2 vill jag roota och lägga in clockwork, men jag vet inte vilka filer jag ska ha för att gör allt med, på XDA finns det ju 50 olika filer att ladda hem och jag tänkte att jag kanske har nån nyare rev av systemet eller nått sånt så att jag kanske pajjar telefonen om jag lägger in fel grejer, Vill ju inte ta fel fil och bricka halvnya nallen lixx.. Nån som kan säga direkt att "domhär filerna ska du använda"??
    Tanken var att lägga in CWM och ROMmanager så jag kan fortsätta köra stockROMen och sen lägga in CM7 vid sidanom när det någolunda felfria nightly builds börjar komma..
    Vill mer än gärna ha kvar svenska swype/systemet i stockromen men ha det rootat om det är möjligt.

Info från "om telefonen-menyn"
    Basband I9100XXKE7
    Grundversion 2.6.35.7-I9100XWKF3-CL276555
    root@Dell101
    Kompileringsnr
    Gingerbread.XWKF3

Edit: kan nämna att jag inte är helt ny med att roota osv, hade tidigare HTC hero tidigare som jag körde CM6 på.

Läste också nått om nån sorts räknare som kollar hur många gånger man flashar om telefonen, kollar verkstäder dom om telefonen krånglar och man vill factory resetta för att få tillbaka garantin och säger nej då?

15. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

@ "Humpas": CF-Root funkar bra. Gå till fjärde inlägget och hämta hem en fil med KF3 så ska det funka. I inlägg två står sedan hur du ska göra om du vill få bort triangeln som kommer när du bootar efter att man rootat.

Jag hade lite bekymmer med KF3 när jag skulle flasha den. Funkade att flasha men fick ingen root. Då tog jag i stället KE7 i tredje inlägget och sedan flashade jag om med CWM-manager till KF3 som instruktionerna i andra inlägget beskriver.

Lite bökigare än att flasha SGS men det går bra om man bara läser noga :)

När det gäller räknaren så har jag ingen aning. Bryr mej faktiskt inte så mycket så jag får väl bara hoppas att min lur håller resten av sitt liv ;)

16. Humpas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha, lagom optimistisk! Nåväl tack för hjälpen, ska gräva ner mig i CF-root och hålla andan/tummarna på att jag gör rätt!

Edit: Gjorde som du skrev och nu har jag root, kör en CWM backup på hela systemet nu innan jag vågar göra nånting annat :D

Edit igen: Måste jag flasha om kernel och alltihop om jag vill testköra CM7? eller kan jag använda typ CWM Manager och byta mellan dom lite som när man använder homeswitcher för att byta mellan touchwiz och LauncherPro EX? Testade inte Rom manager tidigare så vet inte hur jag använder det, kan jag helt enkelt backupa min nuvarande ROM, flasha CM7 och sen öppna CWM och flasha tillbaka backupen om jag inte är nöjd med CM7?? eller har jag fattat allt helt fel?

17. Humpas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Just fasN, kerneln från XDA är ju 2.3.3, nyaste är väl 2.3.4? XXKE7 på XDA-developers.com innehåller alla språk va? (eller ja iaf engelska och svenska?), tänkte kasta in det så jag fick nyaste och blev av med triangeln Den från deras hemsida är väl dock för TRE's SGS2? (har irrat runt över hela XDA SGS2 forumsdelen så kan ha helt fel)

18. deliverance

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Info:
    Nova launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Platta:
    Z3 compact tablet
    Ville bara meddela alla att jag äntligen har fått ordning på allt, kör numera CF-Root-SGS2_XW_CLK_KF3-v4.0-CWM4 och Cognition S2 v1.15, funkar kanon :-D

19. draggski

draggski Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem...

Har kört guiden till punkt o prickar men fastnar oxå setupconnection. sen händer det inte mer, väntat minst 5min varje gång.

20. yabosid

yabosid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    231
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Jag har rootat enligt guiden men jag har inte flashat in nån ny rom utan jag kör STOCK och får den där gula triangeln vid boot - jag gjorde det mest för att kunna ta bort Voice Talk som irriterade mig så in i det grövsta.

Min fråga är således vad skall man tänka på sen när 2.3.4 uppdateringen kommer officiellt. Är det säkert att göra en OTA uppgradering eller kommer det ställa till något med tanke på att det är en osäker kernel? På XDA läste jag något om att OTA uppdateringar faktiskt kan förhindra att jag skall kunna roota i framtiden (p.g.a. nån S-OFF/ON rättighet). Nån med mer kunskap i ämnet kanske skulle kunna ge mig nått vettigt svar?