[GUIDE] Roota och installera Cyanogenmod 7.1

Diskussion i 'Xperia mini/mini pro' startad av Mahalio, 19 okt 2011.

1. eidos

eidos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

INNAN NI BÖRJAR, GÖR EN BACKUP VIA RECOVERYN

Först så behöver ni inte vara oroliga, detta är en lätt operation som tar mindre än 5 minuter och följ bara stegen så är det ingen fara
    Jag använder ES File Explorer, hämtat från market, ger fullständiga root-rättigheter och är gratis. Det är samma som jag använder när jag har flyttat runt fixen för att få igång ÅÄÖ på det fysiska och det är samma som jag har använt att dämpa ljuset på softkeys´en.
    1. Starta ES och backa så långt du kan så det står "/" enbartbart (ej /system/sdcard eller liknande
    2. Leta rätt på en mapp som heter "etc" och öppna den
    3.Rulla ner och förbi alla mappa till en skriptfil som heter "hw_config.sh"
    4.Vila fingret på "hw_config.sh" tills en meny kommer fram och scrolla ner till Properties en ruta kommer fram, klicka på Change och bocka i de tre rutorna för Read och Write. Klicka på Ok
    5. Klicka snabbt på "hw_config.sh" filen, välj Text i Open As menyn och Text Editor i nästa.
    Steg 6 är lättare med tangentbordet utskjutet
    6. Rulla ner i textdokumentet ca 3/4 och där finns två rader:

echo 8000 > $dev/button-backlight-rgb1/max_current
    echo 8000 > $dev/button-backlight-rgb2/max_current

dessa två ska man ersätta med

echo 2000 > $dev/button-backlight/max_current

om ni tittar på dem så är det inte mycket som skiljer och tycker man inte om att skriva en massa så kan man behålla ena raden och ändra det som behövs

7. När punkt 6 är klar så räcker det med att klicka på softkey menyknappen och välj Save, starta om telefonen och nu är det normal ljusnivå. Om ni misslyckas med att spara de nya inställningarna kommer ni märka det genom att dom lyser som tidigare, det som gick fel var då Läs och Skrivrättigheterna i steg 4. För att vara på den säkra sidan innan man pillar i dom här inställningsscripten så kan det vara klokt att ha en backup att ta till med om det skulle gå galet även fast risken är liten

Last edited: 7 nov 2011
  2. Joiis

Joiis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)

Tackar! :) Men jag får test imorgon, pappa tycker visst jag är för liten för att va uppe nu -.-

Sent from my xperia mini pro, thanks to Free xperia team!!!

3. Borglin

Borglin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej! Är verkligen vilsen. Hade varit tacksam om någon lagt till en guide som endast ger dej CM7 då jag inte förstår mig alls på hur jag ska börja eller gå till väga. Har lyckats bricka min gamla lur och vill inte göra detsamma med min nya (ST15).

MVH Joakim

Last edited: 8 nov 2011
  4. Mahalio

Mahalio Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Snabbt svar: lås upp bootloader, lägg in kerneln från cm7, flasha cm7 från recovery

Sent from my SK17i using Tapatalk

5. Borglin

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Gärna så detaljerat som möjligt :). Jag lyckades roota telefonen innan men om det inte behövs för att lägga in cm7 så vill jag gärna ta bort de igen.

6. eidos

eidos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om du redan har root acces så bör du nästan ha lyckats låsa upp din bootloader och sedan är det bara att flasha in cm7 enligt första posten på första sidan. En liten undran; varför vill du avlägsna root behörighet? Du får ut så mkt mer av din enhet med den!

7. Fredrik_Spindel

Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Jag har root utan upplåst bootloader, enkelt med Zerg-rush. Men som jag har förstått det kan man inte lägga in CM utan att låsa upp bootloadern.

Jag vill inte låsa upp med SE och förlora DRM och den andra versionen med sladd och kontaktpunkter vågar jag inte ge mig in på så jag avvaktar en alternativ lösning.

8. eidos

eidos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Men har du laddat in den i Android SDK som guiden på sida 1 i denna tråd säger? Öpnna SDK och fyll i boxen för usb_driver på samma sida som du väljer att ladda ner en massa andra tillägg för SDK. Om jag inte minns fel finner du den bland de sista av alternativ, under Extras. Den ska bara vara ett klick bort och sedan finner du den i utforskaren i windows. Lycka till

9. Borglin

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har fixat det :). Men nu har jag ett annat problem. När jag ska lägga in drivrutiner manuellt för "S1boot Fastboot" så står det att windows in hittar några drivrutiner i den mappen jag väljer att leta i.

Mappen jag letar i:

10. eidos

eidos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Läs igenom denna forumtråd så finner du alla svar på hur du ansluter din enhet till datorn, låser upp bootloadern, skaffar dig rootacces och lägger in cm7 custom Rom. Hur du får ordning på drivarna din din dator står på sida 4 om jag inte minns fel. Du kommer troligtvis inte stöta på några nya unika problem som ingen här tidigare har stött på och de flesta svaren finner du i guiden av Mahalio på första sidan och resten finner du om du skummar igenom resten av tråden. Happy haxxing och lycka till

11. Borglin

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har redan läst igenom de men hittar inget svar på mitt senaste problem. Jag gör exakt som det beskrivs på sida 4 men windows vill inte hitta drivrutiner när jag söker efter dom manuellt.

12. eidos

eidos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Borglin-- Ett problem jag stötte på var att när jag ladda hem usb drivarna från SE's sida var att de saknade signering så att win7 ville inte kännas vid dem. Sökte på S1 boot fastboot usb drivers SE, om jag inte minns fel, och hittade på en sida för Arc, packade upp/unzip och installerade manuellt via enhetshanteraren (lägg till manuellt-bläddra-välj fil, filen ska ha ändelse .inf om jag inte misstar mig det kan du kolla i mappen med filer som du fick från SE's sida) sedan ska det vara klart om jag inte missat någonting.

kom på en sak till: för att vara säker på att du fått tag på rätt drivers kan du uppna filen som ett textdokument och skumma igenom den, det som står är lite olika tfn modeller (bl.a htc dream, nexus, motorola osv,) titta så att sony ericsson omnämns i den

Last edited: 9 nov 2011
  13. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Skulle slänga in CM7 på min mini pro men stöter på patrull.
    Efter att ha låst upp bootloadern, flashar in boot.img gjort en reset m.m m.m så får jag upp "sim network unlock pin" efter att ha bootat upp den.
    Använder mitt Telia kort som funkar utan problem med stock rom men inte med CM7.
    Vad f-n kan detta bero på? Stock rom borde ju gnälla om samma sak om den vore operatörslåst.

14. Borglin

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har fått in CM7 på luren nu. Men varje gång jag bootar får jag bara se lockscreen i någon sekund sen kommer CM7 animationen upp igen och så går det om igen. Jag kommer alltså inte in i min telefon. Varför gör den så ?

15. snigel1

snigel1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Chompiz: det där får jag också upp men det fungerar fint att bara ignorera och klicka sig vidare. Iaf för mig med mobil inköpt utan abonnemang....

Sent from my SK17i using Tapatalk

16. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Dessvärre funkar det inte för mig.
    Får ingen kontakt med något nät och när jag väljer Telia manuellt står det "Ditt SIM-kort tillåter inte anslutning till detta nätverk"
    Vilket är väldigt konstigt eftersom det är ett Telia kort.
    Provat med min nuvarande pinkod, den som kortet hade från början, pukkoden men inget funkar.

17. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Slängde in 7.1.0.1 istället för 7.1.0.2 och då funkade det att trycka bort det och att koppla upp sig mot Telia. Bugg i 7.0.1.2 verkar det som i mitt fall

18. Borglin

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Mitt verkar ju inte funka alls.. kommer inte in i luren... fastnar bara i boot animation

19. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Rensade du allt som data, cache m.m innan du installerade CM7?

20. Borglin

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

japp.. rensade allt som skulle rensas och installerade cm7.. bootade och nu är den fast i boot animation