[Guide] X8 Root

Diskussion i 'Xperia X8' startad av Dirk Diggler, 27 okt 2010.

  1. flawlless

    flawlless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Varför är det ingen som skrivit att man inte kan köra xrecovery om man backuppat med tv.nu installerat? det genererar md5-checksum error
     
  2. svartlock

    svartlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    397
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Antagligen är det ingen som stött på det problemet.
    Jag vet att jag hade tv.nu installerat när jag gjorde proceduren, resulterade dock inte i något problem för mig.
     
  3. flawlless

    flawlless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    ok, jag googlade runt när jag fått felet och det verkade som att det var tv.nu som var problemet för de flesta.
     
  4. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    Jag har haft samma bekymmer också. Jag börjar med att avinstallera tv.nu appen innan jag gör en backup.
     
  5. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    Jag hade en liten undring.... Anderzzun undrade här i tråden om man kom åt betal appar om man rootade och sen hänvisades det till en annan tråd men den hittar jag inte

    så jag frågar återigen om man rootar telefonen kan man fortfarande då använda Android market för att hämta hem appar och även köpa appar och ladda hem
    eller?
     
  6. bjursingen

    bjursingen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Japp du kan använda market som vanligt men du kan ladda ner market enabler så du kan få betalappar gratis men de kan jag mig inte på och de räknas troligtvis som pirat grejer... :)
     
  7. mannen mobil

    mannen mobil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Funkar guiden i det första inlägget
     
  8. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    Guiden fungerar alldeles utmärkt.
     
  9. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Den fungerade för mig, rootade min X8 igår, aktiverade JiT och la in xRecovery. Fastnade på waiting for device eller vad det står men det löste sig genom att jag installerade PC Companion.
     
  10. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag lyckas inte, trots att PC Companion är installerad, och uppdatera drivrutinen med filen i länken i guiden funkar inte heller, W7 säger bara att den bästa drivrutinen redan är installerad. Nån som vet vad jag borde göra?

    Edit:

    Ja, ni kan ignorera ovanstående, hade ju missat klicka i USB-felsökning på luren :P

    Nu är den rootad!
     
    Last edited: 24 maj 2011
  11. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jo, men nu är jag här igen. Nu har det dykt upp några följdfrågor. Titanium Backup lyckades inte få tillgång till root/eller hittade inte busybox-nånting. Det stod ju inget om vad man skulle göra sen, steget efter guiden på sida ett.

    Ska apparna hamna i listan i su?

    Första försöket att installera busybox resulterade i en fc. Ska jag ge mig på det igen?

    Edit:

    Nu har jag lyckats helt! :)

    Dock, skulle guiden kunna kompletteras med några steg till? Efter man kört superoneclick måste man installera busybox innan titanium backup kan fungera. Jag är faktiskt inte riktigt säker på hur jag gjorde det, men det har jag.

    Jag fick starta om telefonen och köra busybox igen innan det lirade. Dock är jag inte riktigt med på hur man ska hantera SuperUser för att Busybox-installationen ska fungera direkt. Andra gången efter omstarten så kom en ruta upp där SU ville att jag skulle tillåta eller neka Busybox root-åtkomst. Efter det så gick allting mycket lättare!

    Skulle nån som VET lägga till den informationen i guiden kanske? För den här biten är väl generell för allas rootningar? Jag har hittat lite bitar här och var, ofta som små kursiverade tillägg bara, så det har tagit lite mer tid än jag trodde av gudien här.
     
    Last edited: 24 maj 2011
  12. Droidssc

    Droidssc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vafan är nu trött på denna sak och behöver hjälp, när jag ska roota och upgradera su saken så står det på engelskan att en fil har sparats i sd kortet vad gör jag för fel?
     
  13. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Till att börja med kan du ju förklara exakt vad det är du vill göra och vad det är som inte funkar?

    Kan du inte förklara bättre så kan iaf inte jag ge nåt bättre svar än att du får läsa mer om vilka problem andra stött på. Sen så finns det mer info om rootning i andra trådar också. Jag fick leta på en hel del fler ställen än bara i den här tråden.
     
  14. ShizzX

    ShizzX Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan ju då stolt berätta att jag än en gång lyckas bricka luren + förstört cyanogenmod inställningarna när jag överklockade luren lite för mkt.... xD

    Men aja utifall guiden i första inlägget inte fungerar, vilket det inte gjorde för mig även fast jag gjorde allt rätt... Följ denna guide istället.


    1. Gå till denna tråd: [APP]SuperOneClick v1.9.5 (Root, Unroot, Enable Non-Market App) - xda-developers
    och ladda ner superoneclick 1.9.5 + superonclick 1.9.5 drivers.

    2. Lägg filerna på skrivbordet och lägg in superonclick 1.9.5 drivers. i superoneclick 1.9.5 mappen.

    3. Koppla in telefonen och mounta INTE INTE INTE telen ( En x8 med 2.1 ) och gå in Inställningar->Program->Utveckling och kryssa i usb felsökning

    4. Öppna mappen på skrivbordet och kör superoneclick klicka sedan på Root

    5. När detta är klart så startar du om telefonen, vips så är den rootad :)
     
    Last edited: 1 jul 2011
  15. the__dude

    the__dude Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är noob på Android men har en xperia x8 2.1.

    Kan man på något sett "roota" telefonen så man kan få tag på betal appar gratis?

    Något program som funkar ungefär som "Installous" till iphone?
     
  16. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det där skulle betecknas som att diskutera warez och är inte något som tillåts på det här forumet.

    Du behöver inget sådant program som till Iphone. Det räcker med att tillåta att installation kan göras från "Okända källor". Har ingen X8 men borde finnas under Inställningar > Program. Då kan man installera så kallade APK-er som är programfiler.

    Men bara som information så är "root" samma sak som att skaffa sig administratörsrättigheter till telefonens system så att man kan göra vad man vill med telefonen. Har inte direkt något med market att göra om man inte på så vis lurar market att tro att det är en annan telefon som ansluter.
     
  17. villelele

    villelele Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alltså va? Har följt denna guide nu och det har stått att den nu är rootad, men när jag tankade "root check" ifrån Market så sade den att den inte var rootad och jag kan heller inte installera busy box. Vad kan problemet vara?
     
  18. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Busybox måste installeras först. Första gången jag rootade avbröts installationen av Busybox flera gånger innan det fungerade. Sen tror jag man behöver starta om telefonen innan superuser-appen kan fungera som den ska. Det har iaf krävts för mig båda gångerna jag rootat min X8.
     
  19. Pitzi123

    Pitzi123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ytterligare nybörjar frågor... Om man rootar sin X8. Låser man då oxå upp telefonen om den är låst till en viss operatör?
     
  20. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Nej