Diskussion: Här kan du lösa in dig med Google Pay och NFC

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Xboy, 25 jun 2019.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    [​IMG]

    I forumtråden Här kan du betala med NFC och Pay-tjänsterna finns en förteckning över (svenska) företag verksamma i livsmedels-, elektrik-, drivmedels- och caféhandeln som stödjer trådlös betalning genom Google Pay genom NFC-utrustade mobiltelefon (samt, i förlängningen, WearOS-enheter den dagen svenska Google bestämmer sig för att släppa betalningsstöd för smarta klockor).

    Google Pay och NFC handlar ju dock om mer än betalningar, och systemet stödjer frånsett betal- och kreditkort och lojalitetskort även olika slags biljetter. I teorin går det alltså att använda sin NFC-utrustade Android-telefon samt WearOS-klocka för att gå på bio, passera spärrarna till en järnvägsstation, öppna bostadsrättsföreningens ytterdörr, besöka det lokala utomhusbadet, bära med sig boardingkortet till sitt flygbolag och åka buss. Den huvudsakliga vinsten är att slippa leta efter och fumla med inscanning av QR-koder; fungerar tekniken som den skall räcker det med att hålla sin WearOS-klocka/Android-telefon över NFC-mottagaren, och sedan skall spärren/dörren/busschauffören öppnas automatiskt eller hälsa välkommen.

    Nedan listar vi alla företag, inrättningar och säkerhetssystem som gör det möjligt att använda WearOS-enheter och Android-enheter för tillträde.

    Nöjesinrättningar

    [ inga tips ännu mottagna ]

    Kollektivtrafik (buss, spårvagn, tunnelbana, "shared rides")

    [ inga tips ännu mottagna ]

    Flygbolag
    Övrigt

    [ inga tips ännu mottagna ]
     
    Last edited: 22 jan 2020
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Jag klistrar tråden.

    Kommer just nu inte på något annat än att det som jag förstår det (inte testat själv) går att lägga in bokningar från följande flygbolag via deras respektive appar->GPay. Det finns ett alterantiv för att spara boardingkortet till Google Pay, så man sedan kan plocka fram det för att både använda NFC eller för att bara visa QR-koden.

    Air France
    KLM
    EasyJet
    Lufthansa
    Ryanair

    Jag har mailat SAS om det, men fick bara ett standardsvar om att det är vidarebefordrat.

    Källa: [Update: Air France, KLM, EasyJet, Lufthansa] Ryanair boarding passes can now be saved to Google Pay


    Just kollektivtrafik hade ju varit oerhört bekvämt, så det hoppas jag tillkommer inom en snar framtid.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Även KLM. Använde den funktionen när jag flög Stockholm - Amsterdam 2016 och det fungerade utmärkt, då med Google Now och tror att det fungerar med Google Assistent
     
    bernard gillar detta.
  4. pacman42

    pacman42 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag brukar använda wearcodes på min klocka för att gå på konserter, åka flyg, plocka ut scannern på affären mm. Men det är ju QR och streckkoder det.

    Skulle gärna få igång NFC, men Google Pay funkar ju bara när jag är utomlands eller om jag kör VPN på telefonen.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Varför? Google Pay funkar ju i Sverige
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tror han menar på klockan, eller?

    Jag testade förresten Google Pay med Lufthansa för inte så länge sedan. Det var rätt smidigt faktiskt, tog skärmdumpar på det, tänkte illustrera hur det fungerar.
     
    Xboy och Leo83 gillar detta.
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Ah
     
  8. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Något nytt att meddela i skärmdumpsfrågan, möjligtvis?
     
  9. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Upptäckte idag att Postnord stödjer Google Pay. Jag fick en streckkod för fraktsedel som bara sedan var att scanna i butiken när jag skulle skicka iväg ett paket. Sjukt smidigt.
     
    Xboy och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skall se om jag har kvar dem :)

    Intressant. Hur dök streckkoden upp i Google Pay? Tog du några skärmdumpar?
     
    Xboy gillar detta.
  11. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 319
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Den dyker under "Värdekort" med en streckkod som ombudet skannar för att skriva ut fraktsedeln på plats. Använt flera gånger men brukar radera värdekortet efter så inga skärmdumpar. När man köpt frakthandlingen på nätet eller i appen så får man valet att lägga till i Apple Wallet eller Google Pay.

    Edit: Hade kvar ett mail. Man får också möjligheten direkt på skärmen när man köpt frakthandlingen.
    Capture_Inkorgen_-_niklas@olofsson.cc_‎-_E-post_2020-01-18_01-11-34_61441654.png

    I webbläsaren:
    Capture_Spara_till_Google_Pay_-_Google_Chrome_2020-01-18_01-12-55_10547560.png

    I Google Pay på mobilen:
    Capture_Foto_-_Google_Foto_-_Google_Chrome_2020-01-18_01-20-52_46670065.png

    Capture_Foto_-_Google_Foto_-_Google_Chrome_2020-01-18_01-15-12_47228882.png
     
    Last edited: 18 jan 2020
    Xboy, Pzycic, jnsson och 3 andra gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Imponerande att PostNord verkar vara bland de första i Sverige att utnyttja den funktionen!

    Känns som att de flesta företag hellre satsar på att bygga egna appar med denna funktionalitet än att bygga stöd för t.ex. Google Pay. Kan nämna Västtrafik To Go, SL, Convini och Filmstaden som byggt stöd i sina egna appar för liknande funktioner. Sen tror jag att de flesta flygbolag och tågbolag i Sverige har något liknande i sina appar. Alltid ett steg i rätt riktning, men vore skönt att kunna samla saker i Google Pay. Men visst är det bättre än att behöva släpa på medlemskort, pappersbiljetter eller liknande iaf.

    Vad tror ni får företagen att börja implementera Google Pays funktion på allvar?

    Kom ihåg att man kan lägga in egna saker i Google Pay, såsom egna kortnummer, streckkoder och liknande. Jag har lagt in medlemskapen i Clas Ohlson, HM, Hemköp och IKEA. Basically är det kortnumren jag har lagt in. Då skapar Google Pay automatiskt en streckkod av kortnumret i många fall. Sen har jag nog knappt alls testat att scanna dessa streckkoder och heller inte bett kassören scanna från telefonens skärm, utan valt att visa körkort istället för att det känts enklare. Men i teorin ska det funka att använda sig av dessa. Hemköp räcker att man säger kortnumret tror jag. Vet ej med övriga.
    Om en viss butik eller kedja inte finns med när man söker i Google Pay så går det att söka efter något random namn, typ utländskt företag, och spara ett kortnummer där istället som ett "hack". Bara man minns vad som är vad. Minns att jag sparade mitt bibliotekskort här i Göteborg under "Aalborgs bibliotek".

    Bibliotekskorten här i Göteborg hade en streckkod på baksidan för några år sedan, som Google Pay alltså kunde imitera. Men sen uppgraderades alla till moderna NFC-kort. Då funkar metoden ovan inte längre, så en nedgradering på vissa sätt. Får bli att visa körkort, för inte tänker jag släpa på bibliotekskort.

    På så sätt är övergången till NFC dålig - ska man gå över till NFC som företag bör man samtidigt göra det modernt och bygga stöd för mobiltelefoner och dylikt. Lika jobbigt är det med alla taggar som ges ut istället för nycklar - tagg till jobbet, tvättstugan osv. Varför hade det inte gått att bygga in det i telefonen istället när man ändå ska "digitalisera"?
     
    Xboy och bernard gillar detta.
  13. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Dök upp under fliken värdekort.[​IMG]
     
    Xboy och bernard gillar detta.
  14. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Denna tråd behöver lite uppdatering tror jag...

    Jag använder klockan med wallet som det heter numera, för att betala precis överallt. Har inte hittat någonstans det inte funkar.

    Däremot i SL trafiken, där har det varit lite si och så vilket gör att jag inte använder det då det är himla pinsamt på bussen när man stoppar upp hela kön.

    Hur är era erfarenheter med att betala på just SLs kollektivtrafik med klockan?
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Om det är en vanlig NFC-kompatibel kortterminal så borde det ju fungera. Vad är det som blir fel?

    Håller med, tråden behöver uppdatering. Nu går det ju att betala i princip överallt i Sverige med NFC. Det som är mer intressant i nuläget är vilka biljetter, medlemskap osv som går att lägga in i Google Pay.
     
  16. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    790
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Så klart att informationen i en tre år gammal tråd inte riktigt är upp to date :)