Två dåliga förändringar som
Halebop infört under detta året:
- Välkomsts-smset när man kommer till ett nytt land skickas inte längre ut om det är ett EU/EES-land. Jag gillade att få det smset. Är det ens förenligt med EU-reglerna att skippa att skicka ett sånt sms? Smset nämns ju uttryckligen i någon EU-förordning, minns jag.
- Fakturorna innehåller inte längre någon specifikation av samtal/sms ifall såna ingår i abonnemanget. Bara om de faktureras särskilt, så står de med (typ till utlandet/betalnummer). Tidigare kunde man se exakt hur många samtal man ringt och hur många sms man skickat, specificerat efter om det är till
Halebop, övriga operatörer eller utlandet. Tydligen har de ingen juridisk skyldighet att specificera sånt om det ingår i abonnemangsavgiften. Även här gillade jag att kunna se den informationen, även om den inte betydde något särskilt.
Halebop-fakturan innehåller numera ingenting av substans förutom beloppet, som jag redan kan se på annat håll.
Varför sabba något som fungerar, och som fungerat bra i många år? "Don't fix what's not broken". Jag gillade båda grejerna ovan, och har noll förståelse för vad syftet med dessa förändringar är. De lär ju knappast spara några pengar på detta, snarare tvärtom då de varit tvungna att göra ändringar i sina it-system.
Har Telia och Fello ändrat på samma sätt?
Click to expand...