[Halebop] Tråden om Halebop

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Swedroid, 31 jan 2020.

Taggar:
  1. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 523
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Återkom gärna om kostnaden för detta, eftersom det inte finns, tänker jag... :)

RaMu gillar detta.
  2. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Testade jag med på ett gammalt nr jag har hos Halebop, lyckades också aktivera eSIM. Det kostar inget.

KTM och Nicole gillar detta.
  3. Nicole

Mottagna gillanden:
    1 523
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack! :) Inget sedan per månad?

4. Dr Lektor

Dr Lektor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har nog aldrig hört att esim ska kosta extra. Förutom till smarta klockor.

Kristy och Nicole gillar detta.
  5. Nicole

Mottagna gillanden:
    1 523
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Aah, är det så det är, my bad, tack! :)

Dr Lektor gillar detta.
  6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag tycker alltid jag har fått relevanta och korrekta svar från Halebops support. Aldrig behövt vänta särskilt länge, max nån minut kötid. Och att den finns dygnet om är ju fantastiskt, ganska unikt för en mobiloperatör väl?

Intressant, när startade Halebop, vilket år blev du kund?
    När försvann denna cashback? Jag antar att cashbacken är borttagen för alla, för de kan väl inte ha låtit er fortsätta ha det kvar idag som en legacy-lösning?

Kristy gillar detta.
  7. brainspace

brainspace Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag fick det här från Halebops kundcervice.

"När du ska göra ett nummerbyte med ett nummer som ligger hos Telia så går det till på ett lite speciellt sätt. Efter att numret då lagts över i vårat system så behöver numret ligga inaktivt i 3 dagar innan vi kan ta bort abonnemangsbilden och sedan är numret fryst i en dag, så det är alltså på 4e dagen som bytet kan ske."
    De påstår alltså att mitt inporterande nummer ska vara oanvändbatr i fyra dagar. (2024!) För att det ligger hos Telia, som ju äger halebop... är det någon som känner igen det här? Mycket skumt tycker jag. PTS ogillar det nog oskå.

8. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245
    Telefon:
    Team Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Team Pixel
    Inget fel på kötiden men jag har ibland fått otydliga svar. Blev nog kund runt 2000 och ersättningen för värvning varade nog bara 1- max 2 år, har för mig att man fick 200 kr i pott vilket var mkt för en ungdom på den tiden.

9. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nummerbyte?
    Eller ska ett nummer flyttas från Telia till Halebop? Flyttat nummer från Telia till Halebop har jag gjort flera gånger fast det är några år sedan sist. Helt smärtfritt och ingen väntetid!
    Men i och med att du säger nummerbyte kanske det inte är det du försöker göra?

10. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Låter jättekonstigt. Jag flyttade mitt nummer från Halebop till Fello utan problem.

Kristy gillar detta.
  11. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du har alltså ett befintligt abonnemang hos Halebop idag som du vill byta nummer på? Då till ett nummer som idag är på ett Telia-abonnemang? Eller vill du skaffa ett nytt Halebop-abonnemang och använda ditt nummer från Telia-abonnemanget?

12. brainspace

brainspace Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    .

Precis så. Efter att försökt skapa nummerflytten vid nybeställning i flera timmar (man måste vänta när det blir något fel) gick köpet igenom utan portering vilket skapade ett nytt nummer. Jag fick sedan skriva ut en blankett, signera fysiskt och skicka med snigelpost för att begära porteringen från Telia till Halebop. När de sedan mottog blanketten fick jag alltså svar enligt ovan, att det tar fyra dagar eftersom Telia är speciellt...
    Efter många meddelanden fram och tillbaks med supporten har de föreslagit en lösning som inte bör ta mer än ett dygn. Mitt förslag på lösning var att göra porteringen till et nytt abonnemang, vilket ska gå på dagen, och sedan switchar över mig till det nya abonnemanget och ta bort det första. Detta ville de inte utan föreslog ett kontantkort som mellanhand, vilket då inte ska vara lika "speciellt"porteringsförfarande...

Jag blir lite rädd att Halebop inte håller måttet när de inte verkar besitta så bra problemlösningsförmåga, min erfarenhet av teknisk support på Telia under många år som kund har varit toppen.
    Men om folket här inte haft så mycket problem känns det bättre.
    Hoppas nu att de lyckas lösa nummerflytten/bytet utan krångel!

13. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag har märkt en lite konstig sak på Halebops sajt. Tidigare var jag alltid tvungen att logga in med BankID för att nå mina sidor på sajten. Men nu är jag inloggad automatiskt varje gång jag öppnar sidan, trots att det kan ha varit flera dagar sedan jag besökte sajten senast. Eller rättare sagt, om jag klickar på logga in, då dyker jag upp som inloggad, men innan dess syns det inte att jag redan är inloggad.

Är det samma för er andra? Medveten förändring eller potentiellt säkerhetshål på gång?

14. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Två dåliga förändringar som Halebop infört under detta året:

- Välkomsts-smset när man kommer till ett nytt land skickas inte längre ut om det är ett EU/EES-land. Jag gillade att få det smset. Är det ens förenligt med EU-reglerna att skippa att skicka ett sånt sms? Smset nämns ju uttryckligen i någon EU-förordning, minns jag.

- Fakturorna innehåller inte längre någon specifikation av samtal/sms ifall såna ingår i abonnemanget. Bara om de faktureras särskilt, så står de med (typ till utlandet/betalnummer). Tidigare kunde man se exakt hur många samtal man ringt och hur många sms man skickat, specificerat efter om det är till Halebop, övriga operatörer eller utlandet. Tydligen har de ingen juridisk skyldighet att specificera sånt om det ingår i abonnemangsavgiften. Även här gillade jag att kunna se den informationen, även om den inte betydde något särskilt. Halebop-fakturan innehåller numera ingenting av substans förutom beloppet, som jag redan kan se på annat håll.

Varför sabba något som fungerar, och som fungerat bra i många år? "Don't fix what's not broken". Jag gillade båda grejerna ovan, och har noll förståelse för vad syftet med dessa förändringar är. De lär ju knappast spara några pengar på detta, snarare tvärtom då de varit tvungna att göra ändringar i sina it-system.
    Har Telia och Fello ändrat på samma sätt?

15. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245
    Telefon:
    Team Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Team Pixel
    Märkte också det på semestern för Halebop (kontantkort) men Fello skickade ut direkt.

16. bokkabokka

bokkabokka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Menar du på annat sätt än detta?

Bifogade filer:

17. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 592
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    När jag senast åkte till Danmark och Grekland så fick jag SMS om Roamingen med Fello!

För Fello tror jag du kan be om specifikationen men du får inte det per automatik.

18. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Vad märkligt. Detta är alltså din senaste faktura för Halebop?

Du ser precis den info jag saknar. Fälten för antal samtal, samtalstid, antal sms/mms som syns på din bild, det har inte synts i mina pdf-fakturor på flera månader. Förbrukad surf står dock med för mig.
    Kundtjänsten har bekräftat för mig att det är ett medvetet val att de plockat bort infon. Närmare bestämt är det samtal och sms som ingår kostnadsfritt som inte längre står med.

Hur kan det komma sig att du har infon fortfarande? Om du kollar dina två tidigare fakturor, ser det likadant ut där? Tänker om de gradvis håller på att rulla tillbaka infon, eller något. Min senaste faktura saknar de grejerna.

"Halebop 6 GB", det är namnet på abonnemanget du har, och där ingår det kostnadsfria samtal och sms eller? Jag har också abonnemang, dock ett studentabonnemang, med fria samtal och sms. Undrar om det kan vara någon annan skillnad mellan våra abonnemang som kan förklara detta annars. Eller bugg?

19. bokkabokka

bokkabokka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Ja, precis. Det är den senaste och dom tidigare ser alla likadana ut.
    Fria samtal och sms yes, numera ersatt med 8gb,
    I det här fallet så var det ett singles day-erbjudande med 100gb extra surf varje månad så det blev 106.. Ligger dock kvar på 4G och nu är väl alla deras abonnemang med 5G

20. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    När det gäller detaljeras specifikation på fakturan så tror jag att jag har en förklaring. Tidigare tog Halebop/Telia betalt för samtalen i efterhand så du fick månadsfakturan nästa månad. Nu så är fakturan för samma månad och då kan de omöjligt få trafikspecifikation. Hos Fellos "mina sidor" kan man se innevarande månads användning och statistik för använd surfmängd för senaste året.