[Halebop] Tråden om Halebop

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Swedroid, 31 jan 2020.

Taggar:
  1. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 628
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Nu köper jag inte mina mobiler själv (bolaget gör det), men det går väl att dela upp betalningen räntefritt på typ 24 månader? I så fall kan du ju investera pengarna och få avkastning på dem under tiden istället.

2. stengaard

stengaard Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Nja... nu var det ju inte kundernas räntor jag tänkte på, utan operatörernas stora kostnad för att köpa in mobiler för att sen låna ut dem, mot en långsam avbetalning. De kostnaderna läggs ju sen naturligtvis på kunderna. Det måste ju alltid blir bättre ekonomi för köparna att betala direkt. Ingen lånar ju ut pengar gratis.
    Därav mitt ursprungliga inlägg om halebop versus fello.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Operatörer får ofta rabatter när de köper in telefoner och kan ha kampanjer tillsammans med tillverkarna. Att operatören även vet att du är kund hos denne i, säg, 24 månader ger dem en garanterad inkomst varför de i många fall kan rabattera abonnemanget och/eller telefonen för att kunden ska få ett bättre pris.

Allt handlar inte heller om pris, kunder är i många fall bekväma och stannar med operatören eller abonnemanget de haft länge. Det finns en anledning till att Telia, Tele2, Telenor och Tre fortfarande har kunder med abonnemang direkt från deras premiumvarumärke och inte bara genom deras lågprisalternativ.

Kristy gillar detta.
  4. stengaard

Mottagna gillanden:
    1
    Naturligtvis är det så, men det hindrar ju inte att operatörerna har stora kapitalkostnader, även om de har rabatter, gemensamma kampanjer osv.

Min ursprungliga fundering var ju varför man väljer dyrare halebop framför fello. Det är ju trots allt Telia alltihop, med samma kapitalkostnader, rabatter osv.

5. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 628
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Håller inte med alls. Jag tjänar ca 1k om året på mitt kreditkort via cashback, så för mig är det gratis pengar. Sedan lever de såklart på att lånetorskarna betalar massiv ränta, men det påverkar ju inte mig.

Cupcakes gillar detta.
  6. stengaard

Mottagna gillanden:
    1
    Alla förmåner och rabatter betalas enbart av kunderna. Vilka skulle annars stå för företagens kostnader?. Om du har ett privat abonnemang så betalar du för alla kampanjer och rabatter. Och om du har abonnemang genom jobbet, så betalar din arbetsgivare istället.
    Så tillbaka till min grundfråga; Varför halebop när Telia har fello också?

7. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    972
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Sen kan man fråga, är 40GB för mycket? Om det räcker med 8-20 GB så är det en annan femma och du får mer budget för hårdvara.