Hallon - Problem med SMS till Danmark

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av peter_73, 30 dec 2022.

  1. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    325

    MINA ENHETER

    Japp, korrekt. Haha jag såg vad jag skrev nu. Jag tittar på tv samtidigt. Då skriver man helt oförståeligt :D
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har ni testat SIM-korten i en annan iPhone? I så fall låter det nästan som om det är något fel på telefonen, om ni kan verifiera att med en annan iPhone går det att skicka SMS. För då låter det som om det går att skicka till andra Apple enheter pga iMessage. Testa med en annan iPhone och se om ni kan skicka SMS. Kan ni inte det med en annan iPhone kan det vara något med operatören/abonnemanget. Kan ni skicka med en annan iPhone så är det troligtvis något fel på iPhonen
     
  3. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    325

    MINA ENHETER

    Det har han testat. Han stoppade in sitt simkort i sin jobbmobil (som är en iPhone SE) och då funkar det att skicka samt ta emot SMS. Vimla skickade ett nytt simkort till honom för inte så längesen, och det funkar heller inte.

    han ska testa att nollställa mobilen. Han skulle gått till Apple store men garantin har ju redan gått ut.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, testa en nollställning. Annars låter det som om något är fel i telefonen. Har han köpt telefonen i Sverige och från en återförsäljare så har man alltid en reklamationsrätt oberoende av garanti fyi :) Gäller dock inte om han köpte telefonen beggat.
     
    mm_3 gillar detta.
  5. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    325

    MINA ENHETER

    Ah! Vad bra. Ska be honom kolla upp det. Han köpte via Cdon men tänker att borde kunna få gå in på Apple Store ändå
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, nej. Reklamationer ska göras mot återförsäljaren som sålde varan dvs CDON i ert fall. Jag har själv varit i en Apple Store butik, dock för en iPad och då sa han där att jag kunde testa med att reklamera den, men att det då måste göras mot återförsäljaren. Reklamationrätten är 3 år från mottagandet av varan (om köpt online) eller från köpdatum om det är gjort i en butik.
     
    mm_3 gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Yes, men reklamationsrätten gäller endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns vid avlämnandet, däribland inbegripet fabrikationsfel.
    Dock så finns det en genväg: man kan hävda att produkten är "sämre än vad man med fog kunnat förutsätta", vilket faller in under ett ursprungligt fel som fanns vid avlämnandet. I detta fall kan man hävda att man inte kunnat förutsätta att sms skulle sluta fungera [från Iphonen till Androidanvändare] efter xx antal år på en produkt som i övrigt fungerar bra, och att produkten därför är sämre än vad man med fog kunnat förutsätta.
    Däremot oklart om man skulle vinna framgång med ett sådant påstående, men en möjlighet finns. Dock upp till domstol i sista hand, ifall man inte kommer överens.

    Att sms inte funkar medan allt annat funkar, låter ju som ett mjukvarufel snarare än ett hårdvarufel - tycker iaf jag. Nu är det gamla konsumentköplagen (från 1990) som gällde när köpet i detta fall gjordes, av allt att döma, och den innehåller ingen tydlig reglering för mjukvarufel, men rent allmänt så brukar ju många återförsäljare försöka friskriva sig från mjukvarufel (om de har rätt att göra det är dock en annan fråga).
     
    mm_3 gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är dock lågt ställda krav för konsumenten att bevisa. Finns det inga skador och man har hanterat varan som tillverkaren rekommenderar så brukar det vara tillräckligt. När jag var i en Apple Store butik för många år sedan (i Sverige) så hörde jag en säga att så länge det inte är några skador på enheten så kan man reklamera det, just pga att vår lagstiftning är så stark.
    Om det fungerar på en annan enhet som också har samma iOS version så tycker inte jag det är mjukvarufel, utan något annat och då är det nog hårdvarufel. Vad för hårdvarufel, ja det vet jag inte. I o med att dom också bytt SIM-kort utan framgång
     
    mm_3 gillar detta.
  9. peter_73

    peter_73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag kan avsluta tråden med att meddela att nu fungerar SMS till Danmark igen. Om det är 3/Hallon, Apple eller Google som har ändrat någon konfiguration har jag ingen aning om, men dom iPhone användare som tidigare inte fick mina SMS, där funkar det nu igen.