Fråga: (Halv)smart träningsklocka?

Discussion in 'Wearables' started by manutd, Aug 25, 2024.

1. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Letar också efter en klocka och tänkte inte ens på att Huawei gör klockor. Kommer läsa mer om dem. Bra sensorer är viktigt för mig.

Var på Löplabbet idag och kände på Garmin 265 och gillade den men blev inte helt övertygad. Tyckte den kändes lite laggig när jag gick igenom menyerna och hårdvaran var inte riktigt i klass med min nuvarande AW.

flipp likes this.
  2. manutd

manutd Youth Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54
    Platta:
    Ipad
    ROM:
    Stock
    Utan någon mer fundering, hårslitande och ångest så blev det en beställning på GT4:an så återstår det att se hur den presterar framöver.

flipp likes this.
  3. flipp

flipp Android Expert Moderator

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra val! Den är riktigt fin.

4. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Av nyfikenhet, vilken färg tog du? Kollade just på denna video den gröna ser grymt läcker ut.

View: https://youtu.be/6oyLBATndCU?si=R1QrAaZUFqeDGwjh

5. manutd

manutd Youth Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54
    Platta:
    Ipad
    ROM:
    Stock
    flipp likes this.
  6. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Enligt Quantified Scientist på youtube har GT 3 Pro lite bättre sensorer än GT 4 (i alla fall mer valida i hans test) samtidigt är förmodligen pulsmätningen på GT4 bra nog för de flesta och sömn verkar ju bara apple watch och pixel 2-3 vara bra på. Mjukvaran på GT4 är antagligen nyare och det är ju helt klart en fördel. Är själv rätt sugen på en GT 4 nu när jag sett hur snygg den gröna varianten är men kommer vänta tills GT5 kommer för att se vilka uppgraderingar den får. :)

Förresten är en underskattad fördel med Huaweis smartklockor att de har Qi trådlös laddning. Rätt bra om man råkar tappa/glömma att ta med sig den vanliga laddaren.

Körde Pixel Watch 2 i sommar och gillade verkligen hur tillförlitlig den verkade vara både på puls, hastighet vid löpning i realtid och sömnmätning. Dock kändes den som en plastleksak snarare än en snygg och robust klocka och det fungerar inte för mig att behöva ladda med varje dag eller varannan dag.

Last edited: Aug 26, 2024
  7. Naki

Naki Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Lutar också mer åt en grön GT4 nu då den verkar ha en uppdaterad GPS-setup. Gillar att vara ute och vill gärna kunna se var jag varit så att säga. Får dock uppfattningen att GPS verkar ha varit lite hit or miss i tidigare generatrioner.
    Någon sett en tillförlitlig recension om hur precis den är, gärna i förhållande till andra klockor i samma prisklass?

flipp likes this.
  8. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Tyckte att QS hade bra GPS-genomgång på GT4 men saknade jämförelse,
    notebookcheck jämför direkt med garmin och GT4 tappar 2% i "genvägar" i kurvor eller 200m på 10k.
    https://www.notebookcheck.net/Huawe...atch-with-extended-battery-life.750718.0.html

Det brukar dock vara i tätare skog eller mellan höghus som GPS-kvaliten kan diffa mycket
    - vet man med sig att det är vanligt så är nog garmin bra med multipla GNSS.
    Kör man istället HIIT eller intervaller mycket har ju garmin en nackdel där de redan frälsta börjar yra om pulsband kring magen - I praktiken tror jag garmins statistik ignorerar mycket om du inte kommer upp i över 10 min intensiv belastning så det gör inte så mycket för den (ja, garmin ignorerar nog HIIT och styrkepass)

Naki likes this.
  9. Naki

Naki Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Såg att det tipsades om Huawei Fit 2 i dagens fynd. Någon som har koll på GPS i den? Tänkte om det kan vara ett billigare test innan man skaffar den dyrare men snyggare GT4. Men är det olika GPS i dem så blir det svårt att jämföra.

10. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du har ju returrätt om du beställer GT 4 via nätet, d v s rätt att funktionstesta produkten och skicka tillbaka om den inte fungerar som du önskar.

Jag har haft Huawei GT Runner och den hade riktigt bra GPS och pulsmätning, dock var inte GPS:en lika snabb på att hitta position som Pixel Watch 2. Den gav inte heller lika bra mått på tempo i realtid, dock är Pixel 2 den enda klocka jag haft som varit bra på just det. Överlag var GT Runner en grym klocka som jag ångrar att jag gjorde mig av med. Ville ha en snyggare design så skaffade Honor GS 3, dock är den nästan lika bra i grunden Saknar dock en del inställningar för löpning och den verkar sällan få uppdateringar så GT 4 eller kommande GT 5 känns intressant.

11. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan tillägga att jag köpte en Fit 3 via forumet till min fru. Den verkar riktigt bra och kan vara ett bra alternativ till GT 4 om man gillar designen. Dock tycker jag själv GT3/GT4 är avsevärt snyggare (speciellt i metall) och just utseendet är något jag prioriterar på en klocka jag har på mig i vardagen. Vi ska dock inte ens nämna Garmins billigare klockor (i samma prisklass som fit 3, gt 4) de ser ut som plastskräp, har dassiga små skärmar med gigantiska bezels, dåliga sensorer (utom möjligen GPS) och laggar. Borde kosta 500 kr. :)

12. psp123

MINA ENHETER

GT5 verkar dyka upp i september.
    Huawei Watch GT 5 shows up in video teaser with new TruSense sensor

Gillar det jag läst om dessa klockor men som jag förstått går det inte att använda Google Pay med dem vilket tyvärr är ett krav för mig.

flipp likes this.
  13. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Amazfit Balance har stöd för NFC-betalning, dock via deras eget system Zepp Pay. Just Balance är den nog den klocka som ligger närmast Huaweis GT-serie i prisvärde även om den har sämre sensorer.

psp123 likes this.
  14. psp123

MINA ENHETER

Tack för tipset. Tänkte vänta in Pixel Watch 3-omdömen. Gillar verkligen hur den ser ut. Pixel-klockorna har haft bra sensorer och förhoppningsvis är batteritiden förbättrad i 45 mm-varianten.

flipp likes this.
  15. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, 45 mm varianten ser fin ut! Gissningsvis marginellt bättre batteritid jämfört med den vanliga.

psp123 likes this.