Problem: Halvtaskig samtalskvalite i kitkat

Diskussion i 'Xperia Z Ultra - Allmänt' startad av elpapo, 7 apr 2014.

  1. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Så länge jag inte äger en Samsung eller SE X8 så har jag tyvärr klagat på att telefonerna har för dålig samtalskvalite. Innan jag sålde min Note 3 så testade jag denna Z ultra grundligt. Den var inte lika bra som Note 3 men nära nog. Det fick duga.

    Nu när jag installerade Kitkat (inget annat) så har jag tyvärr upptäckt att det brusar lite (statiskt brus) och inte alls lika krispig samtalskvalite med den jag pratar med. Det fanns inte alls förut, inte ett spår av i tidigare versioner.

    Upplever ni detsamma? Ingen inställning, fipplande gör saken bättre som jag upptäckt.

    Sen en bugg verkar det vara, ibland spelar den musiken (spotify i detta fall) i den övre interna samtalshögtalaren. Omstart av luren hjälpte, då spelade den i den nedre externa högtalaren istället.

    För övrigt... grym lur! :teeth:
     
  2. Santzia

    Santzia Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Angående samtalskvaliten kan jag inte säga att jag har samma problem.
    Men ljud buggen är rapporterad och en fix är på gång enligt Sony, den väntar bara på godkännande från operatörerna just nu.

    Sent from my C6806_GPe using Tapatalk
     
  3. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Som redan nämnts är högtalarproblemet en känd bugg som Sony lovat en snabb fix på väldigt snart.
    Angående brusigheten så har många svenska operatörer infört HD Voice eller vad de nu vill kalla det för. Det är i alla fall en teknik som förbättrar ljudkvaliteten betydligt. Hittills verkar det dock vara så att förutom att det krävs lurar i båda ändarna som stödjer tekniken så måste det vara samma operatör också. Det kan inte vara så att den saknade krispigheten och det extra bruset uppstår vid samtal som inte uppfyller villkoren för att HDV ska vara aktivt?
     
  4. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Klart godkänt samtalskvalite efter senaste patchen. :D