Handlares rätt och orätt

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av dannyh, 1 jul 2012.

1. selko

selko Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    440
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3
    Platta:
    iPad Air
    Det bör ju gå, Sweclockers har ju något liknande, att man måste haft kontot ett tag innan man kan annonsera på Köp och Sälj delen tror jag. Sen skulle omdömen som någon skrev om, och som man har på Tradera, vara guld värda. Det bör gå att ordna och det skulle underlätta mycket

2. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Det är både säljarens och köparens ansvar att kolla upp att respektive användare är seriös. Inte Swedroids. Om ni är osäkra, gör ingen affär. Rätt enkelt.

Dockland gillar detta.
  3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag tycker det är lite väl mkt begärt att Swedroid (som är gratis) ska erbjuda massa extra tjänster som är utöver deras ursprungsidé.
    Tycker det är guldvärt med en gratis! köp&sälj vilket är valfritt att använda.
    Vill jag köpa och ha omdömen om köparen så väljer jag Tradera.

Jag har sålt två telefoner via köp & sälj, båda med förskottsbetalning.
    Det är ju enkelt för mig att fråga dessa personer om jag får ha dem som referens och isf ange det i PM till ev framtida köpare.
    Men att lägga på Swedroid och dess moderatorer mera arbete med tex omdömen tycker jag är fel.

4. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Finns argument för och emot. Men faktum kvarstår, svindlare härjar fritt här och det värsta som drabbat dem hittills är några skällsord och en låst tråd.

Med RAY via tapatalk

5. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Vi brukar även stänga av användaren om det är uppenbart eller det finns någon polisanmälan mot personen. Men vi kan inte leka poliser och försöka utreda vilka som är svindlare och vilka som inte är det. Man kan alltid sätta upp en massa regler så som att kontot måste vara aktivt i 6 månarder men detta kommer straffa en massa användare.

Swedroid är ingen köp och sälj sida utan ett forum för folk som är intresserade av Android. Köp och sälj är en bonus.

Men blir ni blåsta och kan visa upp en polisanmälan så kommer vi hjälpa till så mycket vi kan.

Mannyb är en av dem som grundade Swedroid och det är tack vare honom och benard som Swedroid finns.

Jag flyttar denna tråd till sajtrelaterat. Dels för att den inte riktigt här hemma i k&s och dels för att den inte ska låsas om 2 veckor.

6. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Leka polis är ingen som kräver. Men vad ska till för att ni spärrar? Sistnämnde hästhandlare hade som nämnt gott om utrymme att sprida sin (om än osannolika) smörja.
    Köp&sälj är ett fint inslag. Jag menar en nödvändighet för ett levande och roligt forum. Men en mer aktiv moderatorkår hade lyft kvalitén.

Med RAY via tapatalk

7. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Ytterligare en form av bedrägerier äger rum nu:

Köparen är trevlig, tillmötesgående och spelar med. Man kommer överens om detaljer, Köparen vill betala in i förskott. Ok, här får man ju ha lite is i magen.
    Köparen vill sedan ha överdrivet mycket information - Han vill ha epost på ens egna uppgifter - inte bara sms duger. Han vill ha foto på kvitto och annat. Men han vill även ha IMIE numret och här drog jag öronen åt mig men sa inget om det, spelade lite dum.

Han ville ha det för att vi tillsammans skulle kunna göra något om paketet kom bort osv.

Sen slog det mig idag - inga pengar kom självklart in - Hade han fått det samt en kopia på något inlämningskvitto så kunde han säkerligen gjort en polisanmälan samt kontaktat sitt försäkringsbolag - fått ut en summa pengar (Jag har inte kvittot kvar, men jag har numret uppskrivet) och ja, här tar jag slut på ider.

Som sagt, bara en liten varning. Någon som har koll på exakt vad han var ute efter får gärna skriva till mig via PM.

Vi gjorde klart dealen muntligt - han fick dock min info per SMS. Han sade att han även ville ha epost men det struntade jag i tills vidare.

Fick sedan följande SMS;

Hej igen. Jag behöver ditt efternamn för att kunna föra över pengarna. Mvh X"

Han fick det.

"Hej Igen Y. Jag har nu fört över xxxx till ditt konto i xxxx Bank. du kan väl svara formellt med din hemadress på min mejl. Tack på förhand mvh X"

Detta var bara märkligt, jag förstod innan att något var knepigt men han verkade ändå genomtrevlig etc. men jag var på min vakt. Idag fick han min adress per SMS.

"Hej igen Y jag fick ingen mejl av dig igår som jag efterfrågade. Kan ud ordna det och samtidigt ta med IMEI numret på telefonen mvh X"

Ok, nu förstod jag ju att något var knepigt.

jag svarade med "Hej. Du fick ju ett sms! Behöver du ett mail med?"

Han svarar "jajamän och glöm inte IMEI numret".

Jag svarade då att jag skulle ordna med numret.

"Du kan ta en scan på kvittot när du ändå skickar det på mail"

Då svarade jag lite senare med

"Vilket jävla projekt det blev helt plötsligt. Du får info du behöver så blir det nog bra" svarade jag.

"Ja det hoppas jag" kom tillbaka.

Sen blev det inte mera med det, skickade ett sms där jag förklarade att inga pengar kommit och att någon köpt den på plats istället. Jag skrev med att om några pengar mot all förmodan kom in skulle han direkt få tillbaka dem och att han fick kontakta mig så snart han kunde. Självklart har han inte hört av sig.

Last edited: 3 jul 2012
  8. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Detta var ny touch. Syftet var at med hjälp av kvitto och imei spärra telefon och få ut på försäkring? Vad handla allt styr med adress och efternamn om? Ansträngande försäljningsverksamhet. Må han drabbas av analsprickor.

9. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Vad han gör är väl kanske att han ringer och spärrar en telefon som inte är hans egna och anmäker den stulen, ptja, är det ens möjligt? Vad kräver ett försäkringsbolag in? Han slantar 1250;- i självrisk och sedan har han en ny telefon - som han sedan kan sälja, och det imei numret får ju aldrig jag, bolaget eller Polisen veta.

Det verkar ju ganska så vattentätt.

10. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det där med att kontot måste varit aktivt x-antal dagar/veckor/månader låter alldeles förträffligt.

11. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Scammare är som ogräs, tyvärr. Vad man än gör för att motverka dem kommer de tillbaka i antingen samma form eller ny touch.