Diskussion: Har Apple stagnerat och har det blivit dags att byta ut Tim Cook?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av bernard, 30 mar 2025.

1. Lillajärven

Lillajärven Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Personligen har jag alltid tyckt iPhones design varit tråkig, samt att numera
    är telefonerna varken banbrytande eller innovativa som dom var när dom
    lanserades.
    Annars läste nånstans där någon förklarade att när man köper en Apple-
    produkt, så köper man inte en hårdvara enbart utan en mjukvarulösning!

Har själv en Xperia 1VI gillar Sonys rena design, gillar Pixel också med
    Googles lekfullhet.

ps. har haft kameraknapp på telefonen sen 2005 ( SE K750), inget nytt
    under solen!

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De få gånger jag använt en telefon med kameraknapp så har det gått bra för mig
    Kanske beror på hur man håller, men jag har inte haft något problem med att råka tappa eller så

3. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 579
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det är ju inte riktigt sant. Apples produkter har fantastisk hårdvara även om den inte längre är banbrytande eller särskilt innovativ. Utvecklingen har stannat av och uppgraderar man från en modell som inte är 5 år eller äldre så är det ingen jättestor skillnad i praktiken.

Det är däremot inte unikt för Apple utan gäller i allra högsta grad även andra stora tillverkare som Samsung, Sony eller Google.

Vill man ha en större hårdvarumässig wowfaktor ska man titta på kinatelefonerna. På kamerafronten är de ledande när det gäller hårdvara men mjukvaran är inte riktigt samma nivå.

När man köper Apple så ska man nog vara medveten om att konceptet är "Ju fler produkter du skaffar, desto bättre blir alla produkter".

Apples produkt är ekosystemet och sen får man välja vilka enheter man vill ha för att interagera med det. På gott och ont. Gillar man att testa nya prylar så är det fel strategi att gå "all in" på Apple. Modellprogrammet är ganska begränsat och produkterna är väldigt snarlika oavsett om man går in på budget eller värstingmodellen.

Nu talar jag enbart av personlig erfarenhet men det som gör att jag fastnar hos Apple är en känsla när jag använder produkterna. Det spelar egentligen ingen roll vilken värstinghårdvara som sitter i min Xiaomi 15 Ultra. Jag saknar ändå känslan av att använda iPhone. Det är svårt att sätta fingret på vad det är men jag tror att det är nån sorts förklaring till varför Apple är dominerande trots att produkterna inte alltid kan mäta sig med konkurrensen när man jämför krona för krona. Tekniska specar och funktioner är inte allt. För "medelsvensson" är det nog väldigt irrelevant jämfört med just känslan och upplevelsen.

Det närmaste på Androidsidan är för mig Google och Pixel-telefonerna. Kanske just för att de inte förändras så mycket från år till år och har en tydlig röd tråd i design och funktioner.

Jag kan sakna t.ex. kameran från Xiaomi-flaggskepp men jag saknar aldrig telefonen som helhet. Jag kan sakna den antireflektiva skärmen från S25 Ultra men telefonen i övrigt saknar jag inte.

iPhone och Pixel däremot kan jag sakna som just helhet, inte för nån specifik egenskap som är lätt att sätta fingret på.

Med betoning på få då kanske. Jag tror att man måste använda en sån här funktion ganska flitigt för att hitta dess brister och se om det är något som man faktiskt har användning för i praktiken eller om det är en gimmick.

4. htiawe

htiawe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Jag kan i mångt och mycket hålla med, inte för att jag förväntar mig att Apple ska ligga i framkant när det gäller hårdvarunyheter eller dylikt men för att jag tycker att hela upplevelsen av framför allt iPhone men även Mac har blivit betydligt mycket sämre.

Däremot tycker jag man ska ge Tim Cook mer creds för produktnyheter. Under hans styre så har Apple släppt Apple Watch, Airpods, Homepod, M-processorerna och tjänster som Apple TV, Apple Music osv. Det är lätt att tänka tillbaka på Steve Jobs som någon sorts hårdvarumessias men jag tycker Cook har löst det genom att ha rätt personer på rätt plats men det visar också hur svagt det kan vara. Jag tänker på hur sega Apple var på att avskaffa butterfly-tangentbordet t.ex och nu när man missat AI-boomen precis som Microsoft missade mobilt.

Så även om Apple är en extremt framgångsrikt bolag så hade jag gärna sett ett byte i ledarskapet för att Apple ska kunna fortsätta utvecklas.

5. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Apple har väl aldrig varit först i ledet utan väntar och väntar tills det är dags.

Angående Xiaomi och deras ingång i vitvarubranschen så har jag svårt att se att Apple ska följa i samma linje.

Sen att Xiaomi har 1 tums sensor i sina mobiler är rätt konstigt då sensorn är tillverkade av Sony som inte har det i sina topp mobiler. Kan inte förstå varför Sony inte sätter en 1 tums sensor i sina mobiler utan ger dessa till sina konkurrenter.

Det finns en rapport angående kisel-kol-batterier och dess negativitet: https://techwithmuchiri.com/silicon-carbon-batteries-changing-smartphones/

Kisel-kol-batterier i mobilen är rätt nytt vilket gör att icke Kinesiska tillverkare väntar och ser hur utvecklingen går. Garanterat att Apple och Samsung har råd att sätta in ett sådant batteri om de vill.

Sen är kanske inte kisel - kol batteriet framtiden då man i Storbritannien har fått fram ett så kallad evighetsbatteri vilket gör att kisel - kol batteriet blir irrelevant om nu denna evighetsbatteri introduceras i mobilvärlden.

Här finns info om vad Samsung säger om den nya batteritekniken: [단독] 삼성, 갤럭시 스마트폰에 용량·속도 키우는 배터리 도입 검토

Tekniken går väldigt fort framåt. Det som idag är nytt och revolutionerande kan vara gammalt i morgon.

Håller med att Apple bör skärpa sig. Bland annat bör de ha högre Hz än de 60 Hz som de har haft i sina mindre dyra mobiler sedan dinosauriernas tid.

Last edited: 31 mar 2025
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Jag som nyss köpte en MBA för 18k. Insåg att det inte var rimligt med såna pengar när skärmen är 60hz. Datorn är snabb absolut, men skärmen är ett sänke i känslan. Återlämnade datorn.

7. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 579
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Entumssensor kommer med många trade offs som sämre skärpa i bildens ytterkanter (om det inte går att stänga bländaren) och att optiken blir väldigt stor. Så det är tyvärr inte bara att kasta in en sån sensor hur som helst.

Vivo har ju entumssensor i flaggskeppet X100 Ultra men uppföljaren som kommer nu i April kommer ha en mindre sensor.

DioDox, bernard, galaxy81 och 1 annan gillar detta.
  8. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Är ingen kameraexpert så tack för informationen.

Tiopental gillar detta.
  9. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Borde inte priserna för i Sverige gå ner nu när dollarn är nere på 9.70kr? Hur ofta justeras de olika valutornas värde gentemot dollarn?

10. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 579
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Skulle gissa att de inte vill ändra priserna under en sån här "stökig" tid eftersom man inte riktigt vet hur allt slutar med valutornas värde och tullar med mera.

Det är väl efter en längre tid när allt stabiliserar sig som priser justeras och då ofta i samband med släpp av nya produkter.

Kristy gillar detta.
  11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 268
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trots det säljs tex Nintendo Switch 2 för 6790 kr här medan den kostar €469 eller USD 449. Nu sjönk iofs dollarn ytterligare efter den lanseringen, men den var redan rätt låg då, så det tar nog tid innan det återspeglas som @Tiopental@Tiopental säger.

Får hålla tummarna för att det håller i sig till september :)

mange76 gillar detta.
  12. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Det här med "It just works" beträffande Apples produkter har jag aldrig förstått.

Jag skapade ett Apple-konto för några veckor sedan för att kunna se på några grejer i Apple TV-tjänsten, trots att jag inte äger någon Apple-produkt. Nu blev det - tyvärr som förväntat - massa krångel där Apple sin vana trogen byggt in diverse korkade begränsningar för den som använder andra produkter än Apples egna, sen var informationen om dessa begränsningar obefintlig på Apples webbsidor och inte ens supporten kunde upplysa om dem, så det var ingen bra upplevelse alls.

Men det var som sagt förväntat. Det som jag däremot blev lite förvånad över var buggigheten i deras tjänster. Redan att skapa kontot ledde till problem, att verifieringskoderna inte godtogs trots att jag skrev in rätt. Sen var webbsidorna jag besökte, typ Apple TV:s webbsida, smått buggiga och fungerade inte ordentligt, där vissa knappar inte funkade att klicka på eller där man inte skickades vidare som man skulle vid några tillfällen. Detta problem upphörde lite senare. Jag försökte logga in i Apple Music men där möttes jag bara av felmeddelande, den vägrade att låta mig logga in i appen och gör så fortfarande av oklar anledning. På den korta tiden det tar att få felmeddelandet betvivlar jag att den ens skickar iväg inloggningsuppgifterna till en server för att se om de stämmer.

Sen är jag van vid Googles approach - om jag är inloggad i google-kontot i webbläsaren, till exempel genom att logga in i Gmail, då är jag automatiskt inloggad i samma webbläsare om jag öppnar en annan google-tjänst, typ Photos, Keep, Kalender. Men Apple har tydligen inte kommit på den funktionen, för om jag är inloggad i en Apple-tjänst i webbläsaren så ber den mig ändå logga in på nytt i en annan tjänst, där den kräver både lösenord och 2FA-kod trots att webbläsaren redan är betrodd. Jobbigt.

Nu har jag använt ytterst få av Apples tjänster så jag kan såklart inte uttala mig om helheten, men jag blev förvånad över så många småproblem som jag stötte på. Varav några har jag beskrivit ovan, några minns jag inte längre.
    Är andras upplevelse likartad, trots allt snack om "It just works"?

Om Apple ska överleva i längden så tror jag det är helt nödvändigt att de öppnar upp sina tjänster och gör dem plattformsoberoende, så som Google gör. Att försöka låsa in användare är en oerhört ful approach, och skrämmer såklart bort stora potentiella kundgrupper. Bara de enfaldiga och lättlurade blir kvar.

galaxy81 och eastbound gillar detta.
  13. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Håller med i varenda ord. Slutpläderingen är verkligen spot on.
    Öppnar dom inte upp frivilligt så kommer dom bli tvingade till det. Iaf i vissa marknader.

14. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Apple TV och Apple Music finns ju i en mängd prylar som inte är från Apple.
    Mina LG TV har tex båda dessa appar.

15. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 283
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  16. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 579
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det här är väl hårt uttryckt tycker jag. Det hade varit sant om det var objektivt dåliga produkter. I vissa avseenden kan man helt enkelt inte säga att det finns motsvarande eller bättre - det beror ju på vad man gillar/söker. Allt är inte svartvitt. Man kan vara Applekund utan att vara lättlurad eller enfaldig.

På frågan om varför många Apple-användare uttrycker sig i stil med "It just works" - det beror nog på att Apple är ett företag som tillverkar tekniska helhetslösningar. De är inte primärt ett mjuk- eller hårdvaruföretag. Obs, det här är inget försvarstal utan ett försök till förklaring. Apple fungerar bäst när man använder både deras hårdvara och mjukvara. Det är ingen höjdare att köra Windows på en Mac-dator och de få mjukvaror som Apple gjort för andra plattformar är inget vidare heller.

Med andra ord - det är extremt ovanligt att använda Apples mjukvarutjänster utan att äga någon Apple-hårdvara och därför är nog dessa funktioner ganska eftersatta och lågt prioriterade för Apple. Det ger inte en särskilt rättvis bild av Apple och deras produkter.

Håller dock helt med om att man som Windows/Android-användare ska kunna hantera sitt Apple-konto och fortsätta använda de tjänster som man betalar för (Apple Music eller TV+). Din upplevelse låter allt annat än acceptabel.

Vad det gäller att öppna upp så verkar EU vara på hugget så det lär bli bättre på den fronten framöver. Förhoppningsvis leder det inte till att produkterna blir sämre/spretigare/mindre säkra.

kissidor, galaxy81 och Kristy gillar detta.
  17. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 283
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  18. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Enligt rykten jag har läst på nätet var det egentligen inte tänkt att vara en kameraknapp från början. Tanken med knappen var att den skulle användas för Apple Intelligence men när det inte blev som planerat kom de på en ‘lösning’ och kallade den istället för kameraknapp :innocent:

bernard gillar detta.
  19. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 268
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu med facit på hand efter WWDC känns frågan nästan mer brinnande.

RuffyMan och msandstedt gillar detta.
  20. htiawe

htiawe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Jag har inte hunnit läsa upp mig på hur WWDC-eventet var, vad tänker du specifikt på?