Förlåt att jag kommer här men nej, "vi" betalar inte "direkt till SVT" utan pengarna går till något som fint heter "Rundradiofonden" och sedan sker utbetalningar från den till produktionsbolaget SVT. Man kan säga att SVT är ett bolag som har fått rätt att sända TV i Sverige och för att erbjuda den tjänsten sker betalning via denna fond. Hade det varit så väl att licenspengarna gått rakt in på bolagets konto kunde t.o.m avgiften varit lägre. Det är nämligen inte så att allt det som betalas in till rundradiofonden kommer bolaget till del, endast delar av totalsumman går till SVT/SR.
Det finns ett antal vägar att få in avgifter och det är:
1. Avgiften bakas in i avgiften för basutbud - d.v.s tecknar man någon form av abonnemang på TV ingår en "Public Service-avgift" i detta - SVT är redan "Must Carry" hos operatörerna. Lägger man in avgiften här behövs inget mer - alla som tecknar en TV-tjänst i någon form betalar då.
2. SVT blir en betalkanal, d.v.s betalning krävs för access och den lösningen kan då kombineras med alternativ 1.
För egen del kan jag enbart konstatera att SVT inte är i närheten av att uppfylla de krav jag ställer på en TV-kanal.
Till trådskaparen: Det är bara att upprepa som ett mantra - "Ingen licenspliktig utrustning finns i hushållet". Det behövs inget samtal - ett brev (pappersvarianten) där man klart och tydligt skriver att "Ingen licenspliktig utrustning finns i hushållet" fungerar.
Vill man vara laglig kan man köpa en monitor utan TV-tuner och sedan en AndroidTV-box eller ChromeCast eller vad man nu tar. Det är tunern som är licenspliktig - en skärm utan kan inte ta emot sändningarna och är därmed grön.
Annars köper man alltid TV som "present" s.a.s.
Förövrigt behöver man inte ta del av SVT för att hänga med i utvecklingen, det finns ett stort antal bra mediakällor att använda sig av.
Last edited: 24 sept 2016