Har fått brev från Radiotjänst för första gången i mitt liv

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 23 sept 2016.

1. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 208
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "I minst 10år har det varit så."

minst 45 år iaf.

När jag köpte min första radioapparat i början på 70-talet hade säljarna anmälningsplikt på sådana - det var nämligen avgift på radio på den tiden.

Ni kan fundera på hur det var på den gamla goda tiden, med den gamla goda sovjetmodellen för "public service"- radioapparaterna hade bara en kanal - radio Moskva.

Den modellen fanns f.ö. i Sverige också i princip, dvs monopol, men själva apparaterna hade man tyvärr inte monopol på i Sverige.

Min fru är utbildad radiotekniker och jobbade i VEF fabriken i Riga som tillverkade just dessa radioapparater. Hon berättade roliga historier över sina resor runt om i sovjet på felavhjälpning osv.
    Kan ni gissa hur snabbt VEF fabriken gjorde konkurs efter sovjets upplösning?

.

2. cobben

Mottagna gillanden:
    1 208
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Ni som är unga och historielösa kan fundera lite på vart det här landet kommer ifrån.

Monopol

Det statliga monopolet på många verksamheter har sin grund i ett från medeltiden infört regale.

. . .

Ett statligt monopol som avreglerades utan statens uttryckliga godkännande, var tv-monopolet. Den 31 december 1987 började TV3 att sända över Sverige via satellit, trots att det svenska tv- och radiomonopolet inte var avskaffat. Riksdagsledamoten för regeringspartiet socialdemokraterna, Maj Britt Theorin, talade om att förbjuda parabolantenner och hotade med böter och fängelse

. . .

3. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 297
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    De som kommer på "besök" har inga rättigheter överhuvudtaget. De får inte sätta sin fot innanför dörren. Sist jag råkade öppna för en sån satt vi och tittade på film ett gäng i min soffa. Jag blånekade TV-innehav. Såg att han blev förnärmad och irriterad för han hörde ju TV'n så klart. Jag körde bestämt iväg honom med en arg tillsägelse då jag såg att han var en mini-Hitler och började vifta med sina papper. Han blev grymt snopen och vilse i blicken och gick. Sen kom det ett brev på posten likt ditt och sa att de hade hört en TV vid besök. Jag ringde då in till deras kundtjänst men det var inte med en vänlig ton kan jag meddela dig.

Jag tänker inte betala för något jag inte nyttjar. Nej jag tittar inte på SVT. OK något enstaka program var och varannan månad kanske på sin höjd men det ska inte kosta så mycket pengar. Förlegad avgift som ingen behöver betala ifall de verkligen inte vill.

4. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 324
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Alla verkar vara övertygande om att de betalar för att se på SVT, när det i själva verket är en licenskostnad på utrustningen. Så i lagens mening spelar det ingen roll om ni tittar på SVT eller ens har TVn inkopplad i väggen.

indika gillar detta.
  5. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 344
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Något säger mig att långt ifrån alla rapportera in då det finns många motståndare.

Men kan tänka mig att dom lyckats pusha in system på dom större fysiska kedjorna rätt hårt typ elgiganten , siba med mera men tror knappast de flesta nätbutikerna rapporterar ett jota.

6. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 344
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

köp begagnat, köp projektor, köp från utländska firmor eller köp kontant! vid kontantköp behöver du ej uppge namn och personnummer och då kan inte handlaren rapportera dig till radiotjänst

för de som är intresserade eller hävdar att det inte går att ändra betalsystem/bara skitsverige som har avgift, läs https://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift

Last edited: 24 sept 2016
  8. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 923
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag vet inte sen när, men det är länge länge sen den skyldigheten kom. Minst 10 år om jag bara ska hugga i med nåt.
    (Ooops, såg inte att det fanns en sida 2 med fler svar. Vi tycks i alla fall var överens om att det är minst 10 år... ;) )

9. MrJiM

MrJiM Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    What? Jag har vad jag vet inte blivit rapporterad till radiotjänst när jag köpt tv innan. Och det va mindre än 10 år sen jag köpte. Hade jag bara tur eller skiter säljarna i det för sälja mer?

10. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Förlåt att jag kommer här men nej, "vi" betalar inte "direkt till SVT" utan pengarna går till något som fint heter "Rundradiofonden" och sedan sker utbetalningar från den till produktionsbolaget SVT. Man kan säga att SVT är ett bolag som har fått rätt att sända TV i Sverige och för att erbjuda den tjänsten sker betalning via denna fond. Hade det varit så väl att licenspengarna gått rakt in på bolagets konto kunde t.o.m avgiften varit lägre. Det är nämligen inte så att allt det som betalas in till rundradiofonden kommer bolaget till del, endast delar av totalsumman går till SVT/SR.

Det finns ett antal vägar att få in avgifter och det är:

1. Avgiften bakas in i avgiften för basutbud - d.v.s tecknar man någon form av abonnemang på TV ingår en "Public Service-avgift" i detta - SVT är redan "Must Carry" hos operatörerna. Lägger man in avgiften här behövs inget mer - alla som tecknar en TV-tjänst i någon form betalar då.

2. SVT blir en betalkanal, d.v.s betalning krävs för access och den lösningen kan då kombineras med alternativ 1.

För egen del kan jag enbart konstatera att SVT inte är i närheten av att uppfylla de krav jag ställer på en TV-kanal.

Till trådskaparen: Det är bara att upprepa som ett mantra - "Ingen licenspliktig utrustning finns i hushållet". Det behövs inget samtal - ett brev (pappersvarianten) där man klart och tydligt skriver att "Ingen licenspliktig utrustning finns i hushållet" fungerar.

Vill man vara laglig kan man köpa en monitor utan TV-tuner och sedan en AndroidTV-box eller ChromeCast eller vad man nu tar. Det är tunern som är licenspliktig - en skärm utan kan inte ta emot sändningarna och är därmed grön.

Annars köper man alltid TV som "present" s.a.s.

Förövrigt behöver man inte ta del av SVT för att hänga med i utvecklingen, det finns ett stort antal bra mediakällor att använda sig av.

11. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

frågan är om vi vill följa danmark eller finlands sätt att bekosta svt, sr, ur.
    • Danmark: 2.436,00 DKK (326 €/år) för innehav av färg-TV, eller dator med internet, PDA, 3G-telefon, TV-spel och liknande. Negativ anmälan kan komma att införas.[1]
    • Finland: TV-avgiften dras av direkt från skatten, som en s.k. "YLE-skatt". Skatten är progressiv, dvs. beror på skattebetalarens årsinkomster, och uppbärs för inkomster större än 7500 €/år. Avgiften ligger på mellan 51€ och 143€. Alla myndiga personer är skyldiga att betala denna skatt, oberoende av om de äger en TV eller använder YLEs tjänster.
    eller kanske tysklands variant är bättre?
    • Tyskland: 204 €/år för radio- och TV-innehav eller 66 €/år för endast radioinnehav.
    norge kör som oss men mycket dyrare
    • Norge: 2 680 NOK (357 €)/år för TV-innehav. Medlen finansierar NRK.
    jag tror ingen vill ha som i singapore där man betalar per enhet, radio och tv

personligen tycker jag att finlands sätt och pris är mest rättvist.

12. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 460
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Public_Broadcasting_Service

USA har en lite annorlunda modell, som inte tvingar människor att betala för en tjänst de inte nödvändigtvis vill betala för, och som inte riktigt kan likställas med mer grundläggande saker som låt säga sjukvård eller skola.

PBS och NPR får runt 15% resp. 2% av sin budget i form av bidrag från staten. Resten är i stort sett frivilliga donationer.

Själv tycker jag att den modellen är lite snällare och kanske mest rättvis.

13. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

Problemet med usamodellen är att de då inte kan stöta sig med donatorerna. Finns ett antal fall då undersökningar inte lett någonstans då det inkommit stora "donationer" till kanalen. De amerikanska kanalerna kan inte köra lika avslöjande reportage som SVT och sr

14. bernard

Mottagna gillanden:
    47 460
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore möjligtvis sant om det fanns ett par stycken figurer som stod för merparten av PBS och NPR:s finansering, men så är absolut inte fallet, det är i själva verket mycket utspritt. Kanalerna förlitar sig på ett stort antal olika inkomstkällor, så det argumentet håller nog inte riktigt.

Att tvinga någon betala för en tjänst den inte vill ha är inte så snällt, varför den amerikanska modellen tycks vara trevligare.

15. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

problemet är faktiskt att argumentet håller, det finns en hel del exempel på när stora bidragsgivare stoppat sändningar i amerikansk public service. chiquita är ett exempel om du kom ihåg det programmet.
    de enda som från början vågade sända detta reportage var public serviceföretag med sverige/norge/finlands finansiering. är du beroende av bidrag kan du inte stöta dig med allt för många för då sinar bidragen, detta borde inte vara svårt att inse.

att det amerikanska systemet över huvud taget fungerar beror ju dessutom på att de (företag) som ger bidrag kan dra av dessa på skatten och därigenom skatteplanera, ett sådant system finns ej i europa och därför kommer den amerikanska modellen ej att fungera.

att tvinga någon att betala skatt är väl inte heller snällt? ska vi då ta bort skatten som går till sjukvård och låta de som uppsöker sjukhusen betala hela kalaset själv? eller de som vill köra en km på en väg får väl betala en summa i en betalautomat? (eller återinföra kmräknare i alla bilar). vill du gå på snöfria gator i din stad under vintern, betala i automaten för att få beträda stadens gator. ringa polisen, jovisst kan de rycka ut men du betalar timkostnaden för deras tjänster. samma med brandkåren.
    på samma sätt som vi behöver dessa tjänster behöver vi public service som en undersökande nagel i ögat på politiker och storföretagen. vore det då inte bättre att alla i sverige betalade en 500kr till detta (och inga pengar till radiotjänstövervakningstjafset) istället för att vissa betalar 2400kr och en del av detta åtgår till att jaga smitare.

16. bernard

Mottagna gillanden:
    47 460
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns även exempel på när public service backat. PBS och NPR har högt förtroende i USA liksom SVT och SR har högt förtroende i Sverige.

Svårt att likställa en TV- eller radiokanal med sjukvård eller skola (vilket jag nämnde ovan), speciellt när det finns dokumenterat välfungerande modeller att vända sig till, som inte medför något tvång för någon, och som innebär att ingen behöver bli "jagad" eller kallad "smitare".

17. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8 020
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som sagt, det finns fall när även SVT viker sig för kommersiella påtryckningar. T.ex. vågade SVT inte sända ett franskt reportage om hur mycket gifter som används i de norska lax-odlingarna efter påtryckningar från norska industri-intressen. Den norska lax-industrin har alla ledande norska politiker i sin hand och dessa politiker utövade tydligen påtryckningar på sina svenska kollegor och fick programmet stoppat.

Så vår avgiftsmodell, som jag f.ö. är helt emot, garanterar ingalunda något slags oberoende. Den har istället resulterat i att SVT och SR blivit någon slags "skattefrälse" som lever i en ekonomiskt skyddad värld med garanterade inkomster och utan krav på effektivitet. Det är bara att kolla på alla dyra skrytbyggen SVT/SE har runt om i landet så förstår man att här slösas det friskt med andras pengar...

Dock gör jag rätt för mig enl. lagar och bestämmelser i det här landet jag lever i och betalar min TV-licens. Men jag tycker systemet är helt förkastligt och den dag man kan välja att inte stödja SVT kommer jag att göra det direkt.

18. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 339
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Dom kan ju kryptera skiten så kan alla som som vill se betala och få ett kort, alla tv apparater har ju ändå inbyggd mottagare idag.

19. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 735
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Vi väljer att låsa denna tråden då det inte är tillåtet att tipsa om hur man kringgår svensk lag.

Edit: Låser upp tråden för vidare diskussion kring Radiotjänst men tänk på att det inte är tillåtet att tipsa om hur man kringgår svensk lag.

/ Mod

20. cobben

Mottagna gillanden:
    1 208
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "Your thread "Terror-samtal” från Radiotjänst anmält was deleted. Skäl: Den gamla tråden är öppen igen."

??????????????????????????????????????????????
    Sicken tur att den gick att återskapa då .:P
    ???????????????????????????????????????????????

"Vi väljer att låsa denna tråden då det inte är tillåtet att tipsa om hur man kringgår svensk lag.

/ Mod"

Eh, men om upplever att man blir terorriserade, vad gör man då?
    Gömmer sig under sängen?

Jag har till sist spärrat alla samtal från "okänt nummer".

Det är inte bara Radiotjänst som ringer oförskämt på det viset på söndags eftermiddagar, utan även "Microsft Support" skojare har börjat göra det från utlandet. Det är ju inte tillåtet i Sverige för telefonförsäljare att göra så vad jag minns, utom för Radiotjänst förstås.

Nu medför det vissa olägenheter att man inte kan ha sin egen telefon i fred, eftersom flera myndigheter o.s.v. som jag behöver ha kontakt med (som god man) har också gömda nummer, men jag har lärt upp dem att skicka majl eller sms.

JO utreder upprepade samtal från Radiotjänst

Justitieombudsmannen, JO, utreder nu ett ärende där Radiotjänst har anmälts för att upprepade gånger ringa ett par i Strängnäs om tv-licensen. Enligt anmälan har paret ingen tv. De känner sig terroriserade av samtalen, och menar dessutom att de blir misstrodda.

. . . .

bernard gillar detta.