Har Halebops Internet blivit sämre?

Discussion in 'Telia, Fello & Halebop' started by Hund, May 10, 2012.

1. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Först och främst så delar inte Telia och Tele2 3G nät, endast hårdvaran delar dom.
    Kapaciteten i näten är helt annorlunda, finns ju en anledning att folk uppåt norr väljer Telia/Halebop framför Tele2...

Sen jobbar Telia förfullt med att uppgradera sina nät och att få över så många kunder som helst på 4G nätet(dom erbjuder t.o.m gratis uppgradering till 4G på mobila bredband) för att få bort överbelastningen ifrån 3G nätet

Sen kan det vara bra och kolla på www.telia.se/tackning, brukar stå om det finns några störningar i området som kan försämra hastigheten på surfen :).

/Trogen Telia kund

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är signalerna som är desamma, alltså är anledningen till att folk väljer Telia i Norrland inte deras 3G-nät - utan deras GSM-nät vilket inte delar fysisk hårdvara med någon (förutom ev. virtuella mobiloperatörer). Det är endast deras 3G-näts hårdvara som delas med Tele2. ;)

3. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hängde inte riktigt med dig där, men det beror på att Telia har bättre nät än Tele2 och det finns många uppe i Norrland som upplever bra mkt bättre 3G än i tex Sthlm(dock beror ju det på nått annat).

/Telia ktj handläggare

4. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja precis, kapaciteten i näten är olika. Där är Telia fortfarande snäppet bättre (oftast). Men signalerna från masterna är desamma. Alltså, har du 3G-täckning med Telia bör du ha det med Tele2 på samma plats, och vice versa. Självklart kan Telias nät ha bättre kapacitet i Norrland än Tele2.

Telias GSM-nät är dock oslagbart i hela Sverige, främst i norra Sverige :)

5. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo nu "surrar" du igen... att ha signal mot en 3G-mast betyder inte automagiskt att man har bra bandbredd. Det sker en prioritering av trafiken till o från varje mast. Trafiken ska ju sedan snarast över i det fasta fibernätet och här skiljer det mycket hur det routras och vad en operatör behagar betala för.

Angående Halebop så är det då andraklassens Telia-trafik och Telias egna kunder har företräde.

6. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vart har jag skrivit att man automatiskt har bra bandbredd bara för att man har kontakt med en 3G-mast? Täckning vet jag mycket väl är en sak och den hastighet man får ut skiljer sig oftast. Ibland kan t.ex. en operatör vara snabbare på 3 av 5 pluppars täckning än en operatör med full täckning.

Det enda Telia och Tele2 delar är signalerna, under marken och bakom sändarna tar trafiken olika vägar (även om de kan gå i samma fiber-lina från masten), så har respektive operatör själv ansvar och beslutanderätt vilken väg den ska ta.

Last edited: Jun 3, 2012
  7. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Intressant det du skriver att Telia kunder har företräde, hade jag ingen aning om. Källa?
    :)

8. peppo

peppo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har fått ett rakt och klart svar från Halebops support att så är absolut inte fallet. Jag hoppas att detta stämmer då jag nyss tecknade Halebopabonnemang

9. Mr_Svahn

Mr_Svahn Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Gäller detta även för halebop då de går på samma nät? :)

10. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    När kapaciteten på Telias nät förbättras kommer Halebops kunder även gynnas av det! Svar på din fråga? :)

11. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Absolut!

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2