Fråga: Har ni problem med Mobile Radio Active?

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Redibo, 10 mar 2016.

  1. Redibo

    Redibo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2015
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej fellow Z1C-användare,

    Jag har en mindre fråga. Haft min Z1C i lite drygt två år nu, och trivs extremt bra med såväl format som prestanda för mina ändamål, så till den grad att jag inte hittat någon telefon på marknaden som jag skulle vilja byta ut den mot, och därför gör allt för att hålla den vid liv. Vid installation av Lollipop åkte jag dock på den beryktade mobile radio active-buggen (https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=165558) som dessutom inte tycks vara löst till Marshmallow. Detta gjorde att så fort jag startade t.ex. Chrome så låg den kvar och drog batteri, främst då att "Mobile radio active" kunde vara bortåt 5 timmar aktiv, trots att appen bara använts i 10 minuter. Detta gav mig en användbar batteritid på ungefär en halv dag.

    I samband med detta började dessutom mitt originalbatteri dö (inte ens två år gammalt), vilket gjorde att telefonen startade om när den kom ner till runt 25-30% batteri kvar. Detta problem löste sig dock med ett batteribyte, men gjorde ingen nytta för buggen.

    Till saken hör att min bror som har Z1C med Lollipop har exakt samma problem. Likaså en polare som skaffade Z5, han har dessutom kvar problemet efter uppgradering till Marshmallow. Jag har inte hört om någon annan som haft det här problemet, och till saken hör att vi alla kör Sony och på ett eller annat sätt använder Tele2:s mobilnät. Jag funderar därför på om det är den här kombinationen som ställer till det.

    Jag har sedan en tid gått tillbaka till Kitkat och har inga som helst problem, klarar en dag utan större ansträngning, och med mer användning än jag vågade mig på med Lollipop.

    Hur ser det ut för er? Några batteritidsproblem med Lollipop?