har OnePlus Blivit hypat ?

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av Oceanic, 22 jun 2017.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Riktigt bra? De säljer ju mobiler med gammal mjukvara! Riktigt gammal mjukvara, det är inte okej.

    Vi pratade OnePlus vs Xiaomi.. varför drog du in DOOGEE helt plötsligt? Insåg du helt plötsligt att OnePlus var mycket bättre?
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    DOOGEE säljer mobiler i lägsta prisklassen (även under Xiaomi) och har inte mycket med denna diskussion att göra. OnePlus vs Xiaomi var det vi pratade om.

    DOOGEE mobiler har alltid brister, det är något man får räkna med i den prisklassen.
     
    flipp gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomi satar på MIUI och uppdaterar det regelbundet. Vilken bakomliggande andoridversion den bygger på blir då inte lika intressant i sammanhanget. Man måste tänka utanför boxen... :P
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker det suger. Xiaomi:s MIUI och gammal Androidversion. Inget jag gillar alls.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det är acquired taste. Gillade heller inte MIUI först men nu föredrar jag det framför Vanilla.
     
    Albin N7, cobben och Ara gillar detta.
  6. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    +1. Korrekt skrivet.


    Håller med om att OP inte ska jämföras med andra kinatelefoner. Xiaomi mi5s är ju betydligt billigare. Många tycker den är mer prisvärd än OP. Och visst är det är riktigt bra mobil med bra spec och Kamera. Men för den som vill ha ett bra costum rom utbud , lättare att låsa upp boot loadern och roota så är OP så nära Nexus man kan komma men med mer settingscandy.

    Jag tycker mig se ett samband mellan Google pixels prishopp från Nexus och Oneplus prisökningar. När Nexus ej finns längre och Pixel är så sjukt dyrt då vet nog tillverkarna av oneplus att det finns många som är villiga att betala 5K för en Nexusish öppen mobil... Men prisökningen kan ju självklart ha med annat att göra, spekulerar bara.

    Just nu har jag en stramare budget pga renovering så 5K faller bort. Lutar nog mer åt en Xiaomi mi5s med bloats. Får leva med det tills budgeten vänder.
     
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Som jag skrivit flera gånger redan så går det visst att uppdatera MediaTek-mobiler om man vill, men många tillverkare som använde MediaTek för att det var billigt bryr sig inte om uppdateringar. Och varför skulle de? Forumen är ju fulla med ursäktare som hittar på ursäkter åt dem när de egentligen hade kunnat uppdatera.

    Även "släppa källkoden" har inget alls med uppdateringar att göra så ni kan släppa det nu.

    Tycker även detta tjat om blot och rent android är fem år förlegat, det var relevant när Kitkat släpptes men nu är MIUI, Grace UX ("TouchWiz") och Sony UI mycket mer användbart än "rent Android". Som tur är har Google kopierat en del användbara funktioner från tillverkar-GUIen så att det inte är helt oanvändbart längre.

    "Rent Android" är lika förlegat som 4"-skärmar, det är inte 2012 längre.
     
    Albin N7 och flipp gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, vi har uppenbarligen olika ståndpunkt i frågan.

    För mig med både S8 och G6 är det bara att konstatera att minneshanteringen är underlägsen den i Pixel, och att Mediatek inte släpper källkod påverkar också tillverkarna, inte endast ROM-utvecklare. Jag har tidigare länkat in inlägg från bland annat Meizu som beskriver problemen med Mediatek och deras arbetssätt.

    Valfriheten är samtidigt tjusningen med Android och alla har vi ju olika prioriteringar :)
     
    Last edited: 4 jul 2017
    Albin N7, katho, jnsson och 1 annan gillar detta.
  9. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    När jag hade Lenovo-mobiler så uppdaterade de sina MediaTek-mobiler från Jellybean till Kitkat, från Kitkat till Lollipop och från Lollipop till Marshmallow samtidigt som andra tillverkare inte uppdaterade och "entusiasterna" för de märkena (som Sony) hela tiden påstod att det var omöjligt att uppdatera pga MediaTek (vilket uppenbart var 100% falskt). Det går om man vill, men de flesta tillverkarna vill inte.

    Pixel är säkert lite snabbare men samtidigt fattigare på funktioner, så det går ju att göra mindre också. Tredjepartsappar från Playstore brukar fungera mycket sämre än de integrerade funktionerna/apparna. Att behöva använda tasker för att ful-hacka in en fungerande "stör inte på natten"-funktion är skandalöst dåligt. Hellre ett användbart komplett verktyg än bara fort och fel med överdrivna specs (OP5).
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja då var hypen igång igenom i och med release av 5T nu tycker jag hypen är ännu mera tröttsam då dom återigen höjt priset och designen känns minst sagt tråkig. Oneplus går helt klart åt fel riktning, man ser det med alla tillverkare de höjjer priset varje år... snart kommer det finns behov av ett "nytt" oneplus som rör om i grytan och pressar priserna.

    En annan sak är också att Mjukvaran som är en av deras försäljnings argument blir också mindre och mindre relevant, anledningen är att tillverkare överlag har blivit bättre på att ha finslipad mjukvara på telefonerna

    Nästa Oneplus kommer även den bli dyrare med största sanolikhet och då duger det inte att rebranda en oppo telefon som dom gjorde med R11an.

    Det är som sagt hypen som irriterar mig mest, alla youtube kanaler som ska ge den så mkt uppmärksamhet, de känns som många lever kvar i gammla dagar då oneplus faktiskt var riktigt billiga nu.
    Nu börjar de faktiskt ha samma prisnivå som många etablerade tillverkare så som xiaomi, zte, honor och oppo med flera. Och för att inte tala om den flod med kina telefoner med mindre kända märken som blir allt bättre och de märken mognar mer och mer också.

    En annan sak som Oneplus faller på är att de trots ambitioner att ha bästa mjukvaran på en android telefon bara ger 2 år uppdateringar detta ligger såklart i linje med andra tillverkare min poäng är dock att de inte är bättre än andra tillverkare på den fronten vilket får anses vara negativt.

    Oneplus kramar fortfarande in bra hårdvara för priset men det finns mkt andra alternativ i den prisklassen med kanske både större batteri bättre skärm och kamera.

    Oneplus känns fortfarande relevant men prismässigt har det verkligen nått smärtgränsen nu, ska de höja priset mer så krävs mer inspirerande design och bättre kamera tex för att kunna vara konkurrenskraftiga.
     
    Puttesson, inact_0049 och Johnh3 gillar detta.
  11. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Är inte detta bara helt naturligt i en marknadsekonomi att ett företag går bättre och bättre och anpassar sig således efter marknaden för att man kan det.

    Det är ju som att beskylla en paraplyförsäljare på gatan för att höja priset när det regnar. Ser man att man har en populär och attraktiv produkt oavsett design, hård- eller mjukvara och support så tar man sig friheter. Ett aktiebolags första prioritet är ju att öka omsättning och avkastning, annars gör man ju generalfel mot sina aktieinnehavare.

    Jag tycker fortfarande här i Väst att de är klart mycket billigare än de flesta konkurrenterna sett till vad du får för pengen. Visst är många andra Kina tillverkare om och förbi men man får ju ha i beaktning att de faktiskt inte går att köpa här på hemmaplan genom en "vanlig" inköpskanal där skatter och allt redan är inbakat. Sen saknar ju de flesta av dem rätt vitala band för att kommunikationen skall vara tipp topp.
     
    jabbeboy gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Men nu har dom ju inte höjt priset! Om du inte räknar skillnaden mellan 4995:- och 4999:- för en prishöjning. Den höjningen tycker jag att man kan leva med. :cool:
     
    jnsson gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Från ett företags perspektiv är det ju som du beskriver självklart rätt de måste ha ambitionen att öka omsättningen, det känns naturligt.

    Men om vi spelar tillbaka bandet lite så hade oneplus en helt annan mentalitet ibörjan, de gjorde tex narr av andra tillverkare som oneplus tyckte tog tok för mkt betalat för sina produkter.

    Vinstmarginalerna har säkert ökat väldigt mkt speciellt med tanke på att de använder en redan färdig design till stor del från oppo och gör om mjukvaran de måste spara mkt pengar på detta.

    Som sagt känns naturligt att de höjjer priserna men det går lite emot deras "konsument perspektiv" de hade förut.

    Som sagt den absolut gränsen är nådd nu när dom nått 5 lax, börjar dom klättra uppåt mer nu så kommer behovet av nytt oneplus skapas då dom inte längre ligger i framkant vad det gäller att pressa priser.

    Det är inte längre hårdvaran som är svår att få till, det är mjukvaran som är en konstform och kostar pengar att hålla den uppdaterad.

    Ett koncept som jag tror skulle hyllas skulle vara att någon tillverkare släpper en telefon med öppen källkod och mjukvara, alltså som användare själv kan vara med i det skulle tex garantera att den alltid underhålls samt det skulle minimera priset. Hoppas det kommer en sådan tillverkare.
     
    Last edited: 23 nov 2017
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    det där är dock svenska priser ?
    Ser större prisskilnader i andra valutor, specilar dock ingen roll, dom är precis på 5000 strecket , och till oneplus 6 kommer de sannolikt passera den.
     
  15. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Oneplus är helt outstanding på att leverera en produkt med bra pris OCH mjukvara med öppenhet, till samma pris som förra gången. Dom släppte källkoden INNAN mobilen ens börjat säljas, bättre på det än google ;)
     
  16. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Ja men att göra narr av andra är ju ett sätt att hävda sig i en uppsjö av tillverkare & produkter. Största anledningen bredvid att de lanserade en sjukt prisvärd produkt är att de har marknadsfört sig absolut bäst. De har skapat sig ett utrymme där typ fram till nu varit helt själva, att skapa en premium-telefon för samma pris som en mid-range telefon.

    De har varit helt ensamma där i snart 2 år men nu börjar ju andra fatta att det är där marginalerna finns. Visst iphone tjänar sjuka pengar på sin X-modell för över 10 tusen kronor. Men den kostar också betydligt mer i framställning än vad en OnePlus gör och en del av förtjänsten spiller över till andra tillverkare i högre utsträckning. Men dem klarar sig för dem fortfarande säljer sjukt stora volymer telefoner till min fortsatta förvåning skall tilläggas.

    Jag tror precis som du att gränsen för många är runt 5k, men där tror jag också att OnePlus är såpass smarta och de har redan visat det lite. De lanserar en standard telefon för 5k och sen kan de lägga till lite lull-lull och ta någon tusing över och det tilltalar som vill ha en telefon som benchmarkar top 5.
     
  17. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Problemet jag ser är att alla jämför priserna på telefoner precis när dom släpps. Tittar man just nu och jämför priserna på en S8 och OP5T så är prisskillnaden inte så mycket.

    Då blir det helt plötsligt lite svårare att se hur fantastiskt prisvärd en op5 är. Tycker då nästan att de extra funktionerna s8 har med samsung pay ,ipklassning och trådlös laddning är värt skillnaden.

    Nu hade jag iog själv hellre haft en op5T än en S8 men jag tycker inte att priset är så fantastiskt längre på en op5.

    Sedan sjunker ju inte priserna på samma sätt på en OnePlus dom på andra märken.

    Så skulle jag köpa en telefon från Oneplus igen vilket är väldigt troligt så är det inte pga av priset utan för att deras telefoner är riktigt bra.
     
  18. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    På samma sätt du resonerar så tror jag andra resonerar med att man just väljer OP5 över Samsung på grund av mjukvaran.

    Sen kan man ju inte jämföra på något annat sätt än när de lanseras för det är den mest rättvisa. Alla tillverkare har olika cykler när de släpper sina telefoner och OP har väl på ett sätt anammat Apples tänk, det är samma pris oavsett vart man är i en cykel och är man inte i akut behov så får man vänta tills de släpper nytt.
     
    jnsson gillar detta.
  19. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Mest rättvist för vad? Om en S8+ kostar runt 6000 kr nu så spelar det ingen roll vad den kostade vid release om jag väljer mellan den och en 5T idag.

    Att både OnePlus och något fruktföretag håller priserna uppe med konkurrenshämmande åtgärder är ju inget som ger kunderna några fördelar, den saken är säker.
     
  20. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag har en Nexus 6P, en Pixel 2 XL och en OnePlus 3T och måste säga att jag tycker att de lyckas extremt bra med sin produkt.

    Enda jag saknar på 3T är bättre kamera och fingeravtrycksläsaren på Nexus-plats. I OnePlus 5T har de fixat fingeravtrycksläsaren, till halva priset mot PIxel 2 XL. Visserligen trade-off att de inte kom med Treble och bara supportar typ en major uppgradering till, men för halva priset kan jag köpa en ny efter två år och ändå vara billigare än en PIxel 2 XL.

    Sen har de en edge - mer RAM! Som pokemonspelare använder jag hellre 3T än Googlelurarna för att de har så snålt med minne att appen swappas ut rätt snabbt.

    Så i korthet så tycker jag att OnePlus har lyckats väldigt bra i sitt marknadssegment och det känns välförtjänt.