Har Telia generellt lägre datahastighet?

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av b9mobile, 17 sept 2013.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Eftersom problemet inte är detsamma med Tele2, vad jag kan förstå det som, så borde det inte ha med det att göra. Telia och Tele2 har nämligen HSPA och DC-HSPA på samma ställen, eftersom nätet byggs ut gemensamt.

    Så rent tekniskt, ska det inte finnas en begränsning i nätet som gör att hastigheten blir lägst med Telia, åtminstone inte med sådan pass stor skillnad som det ändå låter som.

    Benämningarna som du är inne på, betyder följande:
    G: GPRS (2G)
    E: EDGE (2G)
    3G: upp till 0,384, 3, 6, 16, 32Mbit/s (beroende på telefon)
    H: upp till 6, 16, 32Mbit/s (beroende på telefonmodell)
    H+: upp till 16 eller 32Mbit/s (beroende på telefonmodell)

    Men som sagt; om man kunnat få högre hastigheter med Tele2 på samma plats ska det fysiska nätet inte vara något hinder för att man ska kunna få det med Telia. Det är något annat som begränsar, jag skulle tro att det är abonnemanget alternativt något med simkortet som är konstigt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  2. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER


    Tack för förtydligandet om hastigheterna och beteckningarna. Det var precis det jag menade, men som jag inte hade aktuellt i huvudet.

    En sak var jag nog otydlig med, och det var att även om Telia och Tele2 använder samma fysiska nät, så har de olika inställningar för att ansluta. Så om man av misstag ansluter till fel service i Telia nätet så kan man hamna på fel hastighet. Rent tekniskt så kan det också vara simkortsproblem.

    Det är inte sannolikt att Telias nät är belastat hårdare alla tider på alla platser, så det är just detta konsekventa beteende som får mig att fundera på om det inte finns andra förklaringar.
     
  3. zosma

    zosma Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    Jag har en vanligt Telia 3g abonnemang. Testade bredbandskollen nu. Sitter inne i en byggnad med 1 meter tjocka stenväggar.

    Fick ner hastighet 9,594 Mbit/s, och upp 1,247 Mbit/s, så här funkar det i alla fall hyfsad.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja precis, men ofta ligger det rätt. Men det ska vara online.telia.se som man ska ansluta till.


    För mig känns det som något fel på simkortet eller i deras system. Alternativt hastighetsbegränsning på abonnemanget. Har svårt att tro att det är fel APN som används och att nätet skulle vara så pass belastat.

    Men det finns många saker som skulle kunna vara en bidragande faktor. Men en början är väl att testa med ett annat abonnemang på samma plats och se vad det ger för hastigheter. Då ett abonnemang med hög hastighetsbegränsning :)

    Några fönster? :P



    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  5. pumpe3

    pumpe3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    OnePlus 7T
    Telia har ju en hastighetskarta på sin hemsida där du kan se på en viss geografiskplats vad du bör kunna förvänta dig för hastighet. Är ju inte alltid du får ut max bara för att tekniken finns (avstånd till mast osv)



    Telia håller på att bygga ett eget 3G nät (utöver det gemensamma med Tele2), investerar närmre ca 5 miljarder per år kommande 3 åren (2013, 2014 och 2015) i nätutbyggnad, tycker det borgar för bra framtid för sjysta nät i Sverige framöver.
     
    Last edited: 18 sept 2013
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fast Hastighetskartan är ju täckningskartan, du kam se vilken hastighet du KAN få ut, inte den hastighet du får ut. Samma sak hos alla operatörer ju. Men om man fått högre hastighet med Tele2 på samma plats, är det inget fel med den hastighet som erbjuds på platsen.

    Ja, problemet är bara att det tagit alldeles för länge för Telia att börja satsa. Det enda nät de har som är bättre än andras är deras GSM-nät. Deras 3G och 4G-nät är omsprungna.

    Det egna 3G-nät de ska bygga ut är på 900MHz vilket inte kommer kunna ge speciellt hög hastighet då det ska samsas med 2G-nätet på samma frekvens. Detta byggs ut för att ge bättre täckning, men hastighetsmässigt kommer det nog inte att vara bättre än deras gemensamma nät med Tele2, detta då det byggs på 2100MHz och en basstation täcker en mindre yta, vilket gör att fler basstationer krävs - vilket i sig gör att kapaciteten i nätet blir högre.



    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  7. zosma

    zosma Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    Jo, det finns ett litet fönster, jobbar på Varbergs fästning, så väggarna är aningen tjocka.
     
  8. pumpe3

    pumpe3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    OnePlus 7T
    Nej det finns en "täckningskarta" som säger vad du har för täckning och med vilket nät, den säger ju Inget om du får ut 100Mbit på 4G eller 20Mbit på 4G osv sen finns det en "hastighetskarta" där du kan få en realistisk bild av hastigheterna du kommer ligga mellan på den angivna platsen.

    http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-om-mobiltelefoni/tackning-hastighet/

    http://www.telia.se/privat/mobilt/m.../hastighet-mobilsurf/hastighet-mobilsurf.page


    Tror inte heller att hastigheterna på 3G kommer skjuta i höjden men hellre 3G än 2G/EDGE, och med tanke på alla andra op's rellativt usla täckningsgrad så vill jag tro att Telia/Halebop kommer stå sig ganska starka överlag (men så klart på utvalda platser eller orter så kan en annan spelare vara bättre), dessutom 4G på 92% av Sveriges yta känns som mer än vad någon annan lovat hittills och dessutom inom överskådlig tid, 99% befolkningstäckning på 4G redan slutet på nästa år.

    Personligen surfar jag gärna i 4G och ringer i 2G/3G-näten om möjligheten finns.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ingen täckningkarta/hastighetskarta säger vad DU får ut. De kan ge intervall eller en högsta hastighet, sen om du får den hastigheten eller inte går inte att utläsa från en sådan karta.

    Täckningskartan, visar maxhastighet på platsen. Ta Uppsala som exempel, täckningskartan visar 2G upp till 100Kbit/s, 3G upp till 32Mbit/s och 4G upp till 100Mbit/s och hastighetskartan visar detta:
    4G+: 20-80 Mbit/s
    4G: 2-10 Mbit/s
    Turbo-3G+ (dubbel): 2,0-20,0 Mbit/s
    Turbo-3G+: 2,0-10,0 Mbit/s
    Turbo-3G: 2,0-6,0 Mbit/s
    3G: 0,1-0,3 Mbit/s
    Edge: 0,1-0,2 Mbit/s

    Det säger egentligen inget mer än vad som finns på platsen, även fast man inte behöver få ut den hastigheten utan bara massa intervall. 4G som de kallar det, motsvarar 4G på 800MHz enligt den andra täckningskartan - vilket inte finns i Uppsala, så varför det ens står med förstår jag inte. Varför inte bara köra ihop allt i en karta utan ha olika?

    Sen är 20-80Mbit/s ett väldigt stort spann eller snarare 2-80Mbit/s för 4G på platsen.

    Det största problemet är egentligen att det tagit så lång tid för Telia att bestämma att börja bygga ut. Eftersom Telia nu säger att de ska bygga ut så rejält, sätter nog även fart på de andra operatörerna. Oavsett hur stort nät Telia får när de är klara, så kommer det största som påverkar vara hur kapaciteten ser ut i nätet, detta har de haft problem med i 3G-nätet.

    Hur det ser ut om några år får vi se, men som det är idag ligger Telia efter och de kommer nog att göra det ett tag framöver också. Tele2/Telenor har redan 99% befolkningstäckning och fortsätter sin utbyggnad, 3 bygger ut 3G på 900MHz och 4G med ca 30 nya master varje vecka i snitt. Utöver det bygger de tillsammans ut 3GIS-nätet tillsammans med Telenor och uppgraderar basstationerna till Turbo-3G med stöd för upp till 32Mbit/s. Det sista här, är något som Telia kommer att halka efter på eftersom de tillsammans med Tele2 inte verkar satsa så speciellt mycket på sitt gemensamma 3G-nät.

    Men vi får se vad som händer och vilken operatör som får störst nät och vilken operatör som får bäst nät, för som det är idag - betyder inte störst att det är bäst.
     
    Last edited: 19 sept 2013