Apple lyckades bäst med det viktiga "Lifestyle-segmentet". De började tidigt, långt innan telefonerna, med att jobba i Hollywood. Är ingen slump att man i många TV-serier och filmer tidigt kunde se Apple-loggan.
Ingen annan tillverkare har lyckats få samma genomslag bland "trendsättarna".
Bland unga människor som i regel är mer trendkänsliga är det viktigare att använda vad andra använder, varför jag tror att det bland skolklasserna inte sällan är Apple som dominerar.
För "Lifestyle" spelar inte specifikationer och dylikt en så stor roll, utan telefonen har nästan blivit mer av en statusmarkör/accessoar.
Denna effekt påverkar förstås också ekosystemet, varför många appar som riktar sig till trendkänsliga dyker upp i Apples ekosystem först/har högre prioritet, fastän de inte längre har flest användare.
Apple var och är nog fortfarande betydligt smartare än konkurrenterna vad gäller marknadsföring. De gör ju också mer vinst på sina telefoner än vad de andra aktörerna i princip gör sammantaget, vilket inte säger lite om hur lyckad deras strategi varit.
Last edited: Apr 15, 2020