Har vi inte kommit längre? Androids utbredning.

Diskussion i 'Off Topic' startad av Vispen74, 15 apr 2020.

  1. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    När ungarna var små så var der flera av deras klasskompisar som körde Android på lågpristelefoner. Nu när de är nio, tio år så är våra barn de enda i sina klasser som har Android. I min bekantskapskrets så har de flesta Android numera, men jag lever väl lite i min bubbla.
    Är ungarnas klasskompisar representativa för hur det ser ut i Sverige? Har nästan alla fortfarande iPhone? Tycker man läser annorlunda i artiklar gällande sålda antal enheter?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det är egentligen idioti att sätta dyra iPhones i händerna på barnen, med tanke på att de hanterar telefonerna som om de vore gratis eftersom det är nån annans pengar (läs föräldrarna) som betalar eventuella skärmbyten eller telefonuppgraderingar för att fortsätta vara "hipp" och "inne". Jag förkastar helt det tänket och kommer aldrig sätta en iPhone i händerna på mina barn. Ska de ha en så får de jobba ihop pengarna själv, och går skärmen sönder så får de spara ihop till skärmbyte själva så kanske de lär sig tillslut. [emoji13]
     
    Jörgen Ö, tswfootball, Honda och 5 andra gillar detta.
  3. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Mina barn kommer aldrig jag köpa nån iPhone eller för den delen nån dyr mobil.dom får nöja sig med billigare eller ta över mina .
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kollade lite ovetenskapligt på displaybyten iPhone kontra andra och där verkar det faktiskt löna sig att ha iphone 5/6/7. Finns ens displayer till lika gamla android-modeller att köpa nu?

    Sen kostar en Iphone 7 3333:- idag. Den är fyra år nu men säljs fortfarande så man får väl anta att den har en viss attraktionskraft, inte så himla dyrt ändå. Kanske duger en sån åt skolbarn som inte får en sprillans ny X, XS eller vad det kan vara.

    Barnbarnet är 6 år gammal, hon har en iphone 6 som sjungit på sista versen ett tag nu och kommer med största sannolikhet att ersättas med en 7:a. Sjukt tidigt att ha en (smart)phone men den familjesituationen ser inte ut som kärnfamiljen kan vi säga så vi anser att en telefon behövs och vi kommer att sponsra med halva priset. Vi har tittat på en android men det faller väl egentligen på vår dotters val av iphone för egen del. (När hon blir 12 år får hon själv besluta var hon ska bo och då slipper hon den ryggradslöse jäveln till far.)
    Med det sagt så tror jag att man vill ha vad bänkgrannarna har, vad föräldrarna själva har spelar in men i barnbarnets fall enbart på det senare. Då blir det ofta iphone (i Sverige). Dessutom kan barn vara lika elaka som vuxna och då är det bra att följa strömmen.

    Mina barn är stora nu men jag minns ett samtal jag och sonen hade. Jag hade kommit på honom med att cykla med hjälmen på styret istället för där den skulle vara. Jag frågade hur klasskamraterna gjorde och han bekräftade min misstanke, ingen annan använde hjälm. Jag fattade mot hans bästa (?) beslutet att han skulle slippa den.

    Inte speciellt underbyggt resonemang men så tror jag
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Apple är populära. Är det inte iPhone så är det Samsung.
    Sen kommer man inte ifrån med att iPhone är lätta att reparera även något äldre modeller.
    Finns ofta en lokal aktör som byter display etc..
     
    Yoko666 gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Apple lyckades bäst med det viktiga "Lifestyle-segmentet". De började tidigt, långt innan telefonerna, med att jobba i Hollywood. Är ingen slump att man i många TV-serier och filmer tidigt kunde se Apple-loggan.

    Ingen annan tillverkare har lyckats få samma genomslag bland "trendsättarna".

    Bland unga människor som i regel är mer trendkänsliga är det viktigare att använda vad andra använder, varför jag tror att det bland skolklasserna inte sällan är Apple som dominerar.

    För "Lifestyle" spelar inte specifikationer och dylikt en så stor roll, utan telefonen har nästan blivit mer av en statusmarkör/accessoar.

    Denna effekt påverkar förstås också ekosystemet, varför många appar som riktar sig till trendkänsliga dyker upp i Apples ekosystem först/har högre prioritet, fastän de inte längre har flest användare.

    Apple var och är nog fortfarande betydligt smartare än konkurrenterna vad gäller marknadsföring. De gör ju också mer vinst på sina telefoner än vad de andra aktörerna i princip gör sammantaget, vilket inte säger lite om hur lyckad deras strategi varit.
     
    Last edited: 15 apr 2020
    Yoko666 gillar detta.
  7. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Borde ju inte spela så stor roll egentligen rent statusmässigt. Idag har väl alla tillverkare telefoner i 10K segmentet men det kanske är coolare med en iphone 6 än en Samsung s10 bara för att det är iphone och för att ungar inte förstår bättre :)

    Jag tror att budgetluren i mellansegmentet på sikt kommer segra. Kollade utbudet på mediamarkt och elgiganten och det finns ju sjukt mycket kompetenta telefoner i 3000-5000 spannet, snart kommer ju telefonerna knappt ha några karakteristiska drag och se helt likadana ut. Frågan är då om folk kommer tycka att det är lika värt att 15k om man får nästintill samma upplevelse för 3K.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är inte upplevelsen som är det viktiga för "Lifestyle", utan det är imagen. Är telefonen för 3k inte cool har det ingen betydelse hur bra den är.

    Det är samma princip med tex kläder, klockor etc. Du kan köpa en t-shirt av utmärkt kvalitet för 199kr, men ändå säljer många aktörer framgångsrikt t-shirts till betydligt högre pris på grund av design/logotyp/image.

    Sedan är det så klart olika i olika regioner beroende på ekonomiska förhållanden, men i Norden där det råder stort välstånd har priset bevisligen inte så stor betydelse. Kikar man på säljtopplistorna är det high end som dominerar, och högst upp finner man i regel iPhone. Det har sett likadant ut sedan många år tillbaka, och det kommer nog inte förändras förrän andra tillverkare klarar av att bättre marknadsföra sina produkter/skapar en konkurrenskraftig image.

    Vi som köper produkter i högre utsträckning baserat på tekniska aspekter är bara en droppe i havet. (Inte sagt att det inte finns många bra anledningar att köpa en iPhone te.x, är fortfarande imponerad över batteritiden på 11 Pro, och face ID är också saknat, samt den neutrala färgåtergivningen etc.).
     
    Last edited: 15 apr 2020
    psp123 och Yoko666 gillar detta.
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    I äldsta sonens klass är det ca 60-40 till androids "fördel". De flesta av barnen som har iPhone har i regel tagit över efter föräldern och de som har nya telefoner har till 95% android.
     
    Jörgen Ö och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Vad är det för åldersgrupp?

    Upp till en viss ålder är nog Android vanligare, men inbillar mig att tonåringar brukar vara mer petiga med märken av olika slag.
     
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Han är 10 idag.
     
    Johnh3 och bernard gillar detta.
  12. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    En iPhone för 4k är alltid coolare än en Android för 10k. Tacka media för detta.

    Tur man är den som ansvarar för inköp av telefoner på jobbet, annars hade jag garanterat åkt på det jäkla äpplet jag med...
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  13. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag skulle aldrig acceptera en arbetsgivare som tvingar mig att använda en telefon jag inte kan köra pentest verktyg på, eller som jag kan använda som ISO-arkiv/virtuell USB-sticka vid installation av servrar och klienter. Men säljare som ändå mest ska ringa på dem så funkar det väl med ifånar. [emoji13]
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har haft android sen det begav sig men haft iphone aom arbetstelefon. Allt eftersom tiden gått och meningen med att roota eller flasha roms på sina lurar försvunnit så känner jag oxå att jag drar mer och mer mot min iphone iaf och använder den i stort sett uteslutande numera. Det är bara bättre.. Bättre på det sättet att du inte behöver ändra något du behöver inte sitta och dra ihop nån jävla speciallösning på nå tufft utseende som "passar dig bättre"... du behöver bara använda telefonen.

    Jag gillar Android bättre än Ios för vad det står för och för vad du faktiskt får och inte får göra speciellt när man kommer från unixvärlden och arbetat med det i över 20 år nu men måste nog ändå sälla mig till skaran iphoneanvändare med det gamla klassiska "det bara funkar" och det funkar bättre... nästan alltid.

    Sen kanske det viktigaste av allt, uppdateringar... uppdateringar ända in i evigheten för fan.. .android är inte ens i närheten.. inte ens pixel är i närheten de är så långt bakom att de borde skämmas. Men .... iphone har bara sina få modeller att bry sig om.. android är ett hobbyprojekt fortfarande med 32462378423 olika aktörer och där ligger akilleshälen, plusset och minuset. Har alltid varit ett problem och kommer alltid att vara ett problem.

    Det är väl som med så mycket annat fördelar och nackdelar med allt men för mig har faktiskt ios växt på mig ist för tvärtom och idag föredrar jag det framför android just för att det bara lirar och jag behöver inte lägga nån tid på att fixa skit som faktiskt borde fungerat redan från början. Bara något så enkjelt som backuper...

    Att det fortfarande fungerar så fruktansvärt dåligt på android jämfört mot det exemplariska på iphone är inget annat än dåligt.... riktigt riktigt dåligt..
     
    kissidor och easycure1974 gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fruktansvärt dåligt tycker jag är en överdrift. Sist jag återställde så återställdes nästan allting som jag hade på förra telefonen. Appar (de flesta också inklusive appdata), inställningar mm.
     
    kissidor, matssoderstrom och eastbound gillar detta.
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja det är ju så olika såklart för mig funkar i stort sett ingenting...
    lite syssettings men ingen appdata alls mer än att inloggningen är klar typ.

    och då har jag eg bara de klassiska populära apparna och inget special.
    så nej.. det fungerar skitdåligt alla kategorier men det är ju som med allt annat hur det fungerar för någon annan är helt ointressant :)
     
  17. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Och själv har jag nästan bara haft problem med iphones/apple produkter.

    Backups som inte fungerar
    FaceID som inte fungerar alls på mig (kanske fel på mitt ansikte)
    Mailen

    Android är minst lika, om inte ännu stabilare i nuläget.
     
    Jörgen Ö och eastbound gillar detta.
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja hur vi än vrider oss sitter arslet bak :)
    det finns ju inget rätt eller fel bara personliga preferenser.
    hade apple inte varit så löjligt dyrt så hade jag inte haft android kvar alls längre tror jag.

    nu får jag ju min iphone via jobbet så har ju inte behövt betala något.
    android köper jag mest lurar i 4-6000kronors klassen mest för att jag inte spelar massa spel på luren och inte behöver maxad cpukraft för att ringa titta på sociala medier och ta lite kort och där skiner ju android ganska rejält. man kan få väldigt mycket för väldigt lite pengar idag. Ett segment som apple aldrig nånsin kommer kunna tävla i, och iof inte vill heller :)
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nu har Apple rört om lite. Nya SE får väl räknas som ett slags lågpris mobil med Apples mått i sammanhanget bland alla 10.000 kronors mobiler, och även dyrare än det.
    Förut har de sparat äldre telefoner i sortimentet för att i viss mån täcka det området. Men SE har topp processorn i sig. Så det är en strategi ändring.

    Få se vad Android tillverkarna svarar med?:)
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag tycker det är precis tvärtom jämfört med trådstartarens uppfattning. Alla personer jag pratar med upplever att Android sakta men säkert blir populärare än Iphone. Utvecklingen går sakta åt det hållet, folk går över till Android, några byter plattform åt det hållet varje år, medan det är ytterst få som går över till Iphone. Iphone växer inte, enligt denna anekdotiska bevisföring. Så har jag hört ett flertal familjemedlemmar och bekanta till mig säga om hur de uppfattar läget i sin omgivning, helt oberoende av varandra. Självklart är Iphone fortfarande populärt, men sakta men säkert minskar Iphones populäritet.

    Det känns som att Iphone och Apple är populärt inom viss typer av familjer, typ övre medelklassen, välbärgade familjer, icke-teknikmedvetna familjer osv som inte bryr sig om pris utan enbart ser på stil och funktion utan att väga in andra aspekter. Nu generaliserar jag såklart. Men generellt är Apple populärt hos de som är beredda att slösa mycket pengar på teknik.

    I vissa åldersgrupper kanske Apple ses som något extra "fint" och "hög status". Typ högstadiet, kanske gymnasiet (finare gymnasier). Men jag kan försäkra att på andra ställen i samhället, typ universitetet, de delar av arbetslivet jag verkat inom m.m., så skulle man uppfattas som ett stort pucko om man försökte göra en poäng av att man har Iphone och att man på något sätt skulle ha högre klass på grund av det. Kan bero på ålder kanske, men i yngre åldersgrupper kan jag köpa att vissa uppfattar sig som bättre pga ett visst märke. Det växer med all säkerhet bort när man nått en viss mognad, om man inte är blåst i huvudet. Jag kan bara komma på yngre personer som försöker göra en poäng av ett visst märke och dess "status", oavsett om det handlar om kläder eller telefoner eller annat.
     
    Jörgen Ö, kissidor, Vispen74 och 2 andra gillar detta.