Har vi inte kommit längre? Androids utbredning.

Diskussion i 'Off Topic' startad av Vispen74, 15 apr 2020.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja tiden med köer för ett iPhone släpp är nog över. Det var lättare att bygga upp en hype med bara en modell att välja på.
    Nu med så många blir det inte samma sak.
    Men de är ändå skickliga. När iPad marknaden höll på att sjunka så kom de med en budget platta som satt fart på det segmentet igen:
    iPad 10,2 tum

    Lite av samma strategi med den nya iPhone SE denna gång.
    Apple kan konsument mönster och vet att de finns användare som efterfrågar lite mindre mobiler. Denna gång till ett överkomligt pris dessutom.

    I Android lägret är det väl i princip bara Samsung som kan matcha dem. Sony, Nokia verkar aldrig lyckas med något som ger stor försäljning.

    Google har haft flera år på sig med sina Pixel men med begränsad framgång.
    OnePlus drar ner kraftigt i Europa också med vissa undantag.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 675
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, Google kommer förmodligen aldrig att ta några större marknadsandelar, och det är ju få som gör någon större vinst på telefonerna.

    Det här året blir nog spiken i kistan för i alla fall ett par aktörer. Frågan är om Huaweis VD Richard Yu kan ha haft rätt när han talade om att det i slutändan endast kommer finnas kvar 3-4 spelare: Huawei CEO: Only "three to four" brands can survive the market | AndroidPIT

    Yu menade att så fort marknadsandelen sjunker till mindre än 10% kostar det mer än vad det smakar att hänga med i racet. Förmodar dock att han främst avsåg märken/tillverkare som vill verka på alla marknader, och inte nischade spelare (...fast så gott som samtliga varumärken ägs av de fem största tillverkarna).

    Så här såg det ut 2018 vs 2019. Fighten står nog mellan Xiaomi och Oppo.
    upload_2020-4-25_23-8-50.png
     
    Last edited: 25 apr 2020
    Vispen74 gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 656
    Mottagna gillanden:
    4 295

    MINA ENHETER

    BBK = OPPO+VIVO (och OnePlus) = ~16-17%.
     
    bernard gillar detta.
  4. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Just när det kommer till plattor så försöker samsung med riktigt på pappret fina plattor med stark performance men android i en platta känns fortfarande 2020 malplacerat där få appar har tablet format så allt slutar med att det ser ut som en förvuxen telefon.

    Huawei försökte även dom ett tag men har inte sett en enda huawei platta som fått någon större uppdatering (nu kommer väl någon medlem o påpeka att det visst finns någon platta med en uppdatering men...)

    Sen anser jag att på grund av att de flesta Androidtelefoner kör med amoled skärmar så gör det bytet enormt dyrt. Min yngsta son har en 8 plus jag köpte för typ 2500kr och lagat skärmen själv på den 2ggr där skärmen inte är super dyr. Anser inte 2500 är dyrt för en telefon till en 12 åring. Hittar inte någon annan telefon som e lika billig o reparera. Säkert någon Xiaomi men känner jag har mer kontroll på Apple sidan av träsket när det kommer till barnlås.

    äldsta sonen har en s10+ men samtidigt så har han 1500kr sparat för självrisken ifall han har sönder den... den gick för 7500 men den köpte han själv.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja man misstänker att Richard Yu får rätt. Sony och LG kanske kan subventionera sina mobiler i och med att de har andra verksamheter.
    Men det lär bli tufft för HMD Global/Nokia och HTC.

    Jag tror Huawei kommer rasa utanför Kina såvida inte de får tillbaka sin Android licens för Google tjänsterna. Såvida de inte har stor framgång med sin egen app butik.

    Kinesiska ”garagemärken” tror jag försvinner också.
     
  6. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    256

    MINA ENHETER

    Hör och häpna, men det finns faktiskt folk som använder iPhone och övriga produkter från Apple för att man gillar systemet och helheten. Du har nog för lite att göra om du har hunnit/orkat gjort en analys om vilken klass eller teknikkunskap folk med olika operativsystem har.

    Det där att man är icke teknikmedveten för att man använder en iPhone är så dumt att man storknar. Kan inte teknikmedvetna gilla iOS och sättet Apples produkter fungerar tillsammans? Måste man kunna byta kernel, flasha in romar och allt vad det nu heter för att vara medveten om teknik?
    Det finns naturligtvis folk som ser Apple-prylar som en statusgrej, men på det stora hela är dessa nog några promille.

    Det talas ofta om Apple-sheep, men jag tycker nog det är tvärtom. Det finns rent av ett förakt mot personer som använder iPhone, och här tycker jag Sverige märker ut sig. Det är bara att läsa bland kommentarerna på Swedroids artiklar så fort Iphone kommer på tal.

    Om du gillar Samsung så köp en Galaxy. Gillar du Apple så köp en iPhone. Ingen normal människa bryr sig.
     
    R3b0rn, Johnh3, dannejanne och 2 andra gillar detta.
  7. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 210
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    Majoriteten av utvecklarna på mitt jobb och som jag känner använder iPhone.
    De flesta vill ha ett pålitligt vardagsverktyg och en så polerad upplevelse som möjligt. Kombinationen iPhone - Mac - Watch är också mycket uppskattad.
     
  8. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag tror att statusmarkören är en ENORMT stor del i varför iPhone är så stort. Framförallt bland tjejer, där måste ju marknadsandelen ligga på 90%? Bor själv i Göteborg och om man tittar i kollektivtrafiken så ser man i princip inte en enda ung tjej som har något annat. Men även bland killar är iPhone gigantiskt.

    Om jag tar min äldste son som exempel (7 år) så tittar han på Youtube en hel del. Och är det någonstans Apple får gratis reklam så är det ju där. Alla youtubers tjatar OAVBRUTET om Apple-produkter. Helt otroligt. ”iPhone 11 Pro Max!!!! AirPorts Pro!!!!” Det är en stor anledning till att Apple har en så fantastisk återväxt bland sin fanskara :)

    För egen del kör jag uteslutande iPhone sedan ett par år tillbaka. Har inte ens kvar någon Android som ”lektelefon”. Trots att jag egentligen gillar Android mer. Det finns en stor anledning till det, och det har med uppdateringarna att göra. Vi har ju all info om oss själva i telefonerna, därför vill jag alltid ha dom senaste uppdateringarna för att vara så säker som möjligt. På iPhone får jag alltid det, på Android får man fan aldrig några uppdateringar. Jag går aldrig tillbaka till Android innan det är fixat. När Android version X släpps vill jag ha den versionen omedelbart oavsett om min telefon är ett år gammal. Där är Apple helt magiska.
    Jag gissar att det aldrig kommer hända så det lär vara iPhone som gäller på obestämd framtid.
     
    Johnh3 och kissidor gillar detta.
  9. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    256

    MINA ENHETER

    Visst kan man isåfall använda samma argument åt andra hållet? Alltså att "teknikkompetenta" använder Android för att visa sig på styva linan? Att de minsann kan mer än simpla iPhone-användare?
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 320
    Mottagna gillanden:
    17 799
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Köp en Pixel telefon då. Då får du uppdateringar så fort det släpps i 3 år.
     
  11. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jo det kan man säkert. Men det tror jag är en mindre grupp. Jag är den enda jag själv vet om IRL hehe.

    Jo men dom säljs ju inte ens officiellt i Sverige? Jag hade gärna haft en, men jag har slutat köpa kontant utan köper via operatören. Då är ju Pixel utesluten.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 320
    Mottagna gillanden:
    17 799
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte officiellt från Google, däremot säljer Inet Pixel 3a och jag tror de säljer Pixel 4 också, dock dyrare än om man köper direkt från Tyskland.
     
  13. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hade faktiskt en Pixel 2 som jag gillade väldigt mycket. Den importerade jag. Men nu har jag barn och bostadsrätt och lantställe så jag hinner/orkar inte hålla på med sånt längre. Därför är det enkelt att köpa via operatören och ha telefonen i 2 år. Då funkar inte Pixel. Kvar är då iPhone.
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 320
    Mottagna gillanden:
    17 799
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Lika enkelt o gå in i Inet butik o köpa den, som o köpa den hos operatören.
    Inte krångligt o köpa från Google Store heller tycker jag men men.
     
  15. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nej men om något händer med telefonen är det smidigt med Apple (eller Samsung). Många verkstäder osv.
     
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Precis. Har haft en del problem med fabriksnya mobiler, av den anledningen går Pixel bort för mig.
    Vore de här officiellt så vore det en annan sak.