Hårdvara vs Mjukvara.... och konsekvensen(?)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Aja, 14 sept 2011.

1. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ja, men då har du rootat och flashat annans rom, vilket är ett måste för att kunna använda en android-telefon. Tror inte Greta 35 klarar detta...
    Tragiskt att några fåtal människor som har programmering som HOBBY kan göra en bättre rom GRATIS än ett världsstort företag....

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

2. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har testat iphone 3G och den flyter bättre än min överklockade lg optimus 2x med launcher pro, just på grund av gpu-acc. Sen är ju min oändligt mycket SNABBARE än till och med iphone 4...

Iphones argument är flytet, byggkvaliten och enkelheten. De två första är JÄVLIGT betydande, det tredje är en smaksak.

Men att det går att bläddra i en lista eller skrolla på en sida utan att det laggar är GRUNDLÄGGANDE, sony säljer inte spelkonsoller som laggar och inte går att använda, EXAKT samma sak..

Sen att i princip alla androider är gjorda i billig leksaksplast är ganska bedrövligt, borde finnas mer än 1 telefon i toppsegmentet gjord i metall tycker man..

Vad menar du med kraven på spelutvecklare?

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Tänk på att mycket av optimeringarna även gjorts av antingen telefontillverkare eller chiptillverkare också, antingen i form av optimeringar för nyare enheter, enheter från andra tillverkare eller från exempelvis Code Aurora där exempelvis Qualcomm comittar en hel del. Men visst, kommer massor av bra saker som är egetutvecklat för CM också när det gäller optimeringar och speciellt ny funktionalitet.

4. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2008-q1-2008/PCMark-2005-CPU,382.html

Tja, där är ett exempel... Phenom 9700 har 4 kärnor... iofs slå kanske inte pc mark 2005 har perfekt för at mäta fler kärnor, men kollar man på benchmarks som hanterar det bättre brukar de värre modellerna av intels 2-kärniga dra jämt skägg med amd 4x, och överklockade var de ofta snabbare.... Hur som helst, det är allmänt känt att amds första generation 4-kärniga processorer var en besvikelse...

Och det var inte min poäng heller, utan det faktum att svenson som köper dator/tfn inte kan jämföra... ber du killen på siba/elgiganten om hjälp rekommenderar han den datorn som ger honom mest pengar i fickan...

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

Last edited: 23 sept 2011
  5. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 260
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Men det gör de ju. PS3'an laggar en del ibland på samma sätt som Android telefoner gör. Långt ifrån alla spel går i jämn FPS utan att hacka till/få lägre framerate vid krävande partier. Beror ju även delvis på utvecklarna till spelen såsom det beror en hel del på apputveclare till android.

6. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Klart att en betydligt dyrare processor med 2 kärnor (ett utplockat exemplar som klarar högre frekvenser) presterar bättre i program som utnyttjar 4 kärnor dåligt än en 4 kärnig processor med lägre frekvens.

Yes, butiksbiträdena kan oftast inte mycket mer om datorer än kunden själv.. Och en vanlig svensson sitter inte och redigerar videos eller annat som kräver många kärnor, utan surfar och tittar på film, där är en snabb två-kärnig "bättre", även om han inte kommer märka någon skillnad då hårdisken alltid sackar datorns jobb. Hade jag rekommenderat datorer åt Svenssons hade jag föreslagit en dator med SSD, DET gör den riktiga skillnaden. Bara för att ett system har snabb processor behöver den inte uppfattas som snabb alltså, precis som android som saknar gpu-acc..

Sen PS3an kanske kan lagga till någon gång (aldrig märkt det själv), men den laggar inte konstant som android gör. Felet många tillverkare gör är att fläska på med mycket effekter och grafiskt ögongodis (HTC). Bättre att göra som samsung eller sonyericsson och ha ett enkelt gränsnitt som en cpu kan hantera. Vissa (*hostLG*) lyckas ju till och med få ett enkelt gränssnitt att lagga mer än HTCs flashiga, dessutom på en 3 gånger så snabb telefon.. Antar att de hyrt in en student som fått stressa fram deras GUI, kan ju inte vara så svårt för en högt uppsatt att hyra in kompetent folk.