HD Voice i Svenska mobilnät

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 19 feb 2014.

  1. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

  2. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Comviq är inget eget bolag, endast ett varumärke som tillhör Tele2 Sverige AB. Comviq är ej heller en egen operatör.
     
  4. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Hursomhelst så har de helt olika tjänster och Comviq har inte HD-Voice.

    Tele 2 är inte Comviq. Comviq har egen hemsida, eget kundnummer, egna tjänster, sedan må de vara ägda av Tele2, vad gör det?

    Waze ägs av Google, är det samma sak då?


    Fail.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Comviq är endast ett varumärke, det finns inte som registrerat bolag eller som operatör. Det är Tele2 rakt igenom. Det är Tele2-abonnemang som säljs under annat namn. På samma sätt som med hallon och 3.

    Olika tjänster erbjuds eftersom grunderbjudanderna är olika, men även för att Tele2 är den operatör man ska välja om man vill ha bättre tjänster osv. Sen så blir det lite lättare för kunderna att veta vad som ingår och inte ingår, eftersom det annars hade kunnat bli väldigt rörigt.

    Gällande HD Voice så är det aktiverat i nätet, vilket gör att de som har köpt abonnemanget eller kontantkortet från Comviq.se också har tillgång till det. Det framgår även att det gäller de med Comviq här: http://www.tele2.se/hd-voice.aspx. På samma sätt som att HD Voice fungerar för de som har Halebop (vilket faktiskt är ett eget bolag), eftersom halebop går på Telias nät.

    Waze är ett eget bolag, vilket inte Comviq är.

    Var det jag som failade, eller du?
     
    Last edited: 30 aug 2014
    6150 och Joiis gillar detta.
  6. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    r det svrt att frst att de inte har olika hemsidor, olika tjnster, fr att det nd r exakt samma? Comviq har inte HD-voice, Tele2 har det. Comviq har fastpris och annat p sin sida, s du gr en kraftig tankevurpa om du tror att Comviq har det fr att Tele2 har det. Fr om de inte hade haft olika tjnster, s hade de kunnat haft en sida, men de har tv, av en anledning.

    Ring Comviq och frga om de har HD-Voice, s fr du se.

    Om du har Comviq s har du inte Tele2, och har du Tele2, s har du inte Comviq. Fr med den logiken s har du Kinnevik som operatr.

    Har Comviq hemtelefoni, Tv-tjnster? Nej, men Tele2 har det. S att Tele2 har ngot innebr inte att Comviq har det. Otroligt att man ska behva skriva en uppsats om en s enkel sak.

    Var i din lnk framgr det att Comviq har det, snlla citera det :D
     
    Last edited: 31 aug 2014
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej igen,

    vi kan börja från början. Nej, jag förstår absolut att de har olika hemsidor eftersom de olika abonnemangen har olika prissättningar och olika tilläggstjänster som går att lägga till. Det är bra, för det gör det lite enklare för kunden. Två olika hemsidor betyder dock inte att det är två olika bolag eller operatörer. Det organisationsnumret som anges på Comviqs hemsida är 556267-5164, vilket vid en sökning leder hit: http://www.allabolag.se/5562675164/Tele2_Sverige_AB. Anledningen till att de har två sidor är för att förenkla för kunderna och för att kunna erbjuda lite fler tjänster och bättre servicemöjligheter via ett namn och pressa priserna via ett annat. Tele2 är ju också ett varumärke (http://www.solidinfo.se/varumarke/202112_TELE2), operatören och bolaget bakom heter ju Tele2 Sverige AB. Comviq är alltså endast ett varumärke (http://www.solidinfo.se/varumarke/203927_COMVIQ).

    HD Voice (AMR Wideband) är ingen tjänst, det är en teknik som har implementerats i mobilnätet som används. Man kan som konsument alltså inte avaktivera denna, utan alla som ringer via samma mobilnät tar del av HD Voice, eftersom Comviq inte är en operatör, utan operatören bakom är Tele2 så använder de som har ett abonnemang som det står Tele2 eller Comviq på samma nät, det är ju samma operatör.

    Jag behöver inte ringa till en kundtjänst som sitter på ett callcenter som har genomgått en 2-3 veckors utbildning för att ta reda på hur det ser ut och fungerar. Jag tar kontakt med nätcheferna om det behövs - i detta fall behövs det dock inte eftersom du har fel.

    Du kan inte jämföra det med att man skulle ha Kinnevik som operatör, eftersom det inte är en registrerad operatör. Det blir återigen en felaktig jämförelse eftersom Tele2 Sverige AB är både ett registrerat aktiebolag och en registrerad operatör. Comviq är varken eller. Här finns en lista med alla anmälda operatörer i Sverige., på den finns Tele2 AB och Tele2 Sverige AB. Comviq finns inte som registrerad operatör. Comviq är inte ens en virtuell operatör i Tele2s mobilnät, utan det är Tele2 rakt igenom.

    Comviq har inte hemtelefon, fast bredband eller TV-tjänster. Det har du alldeles rätt i. Jag vet dock inte vad det har med detta att göra? Men ja, det är olika tjänster som erbjuds genom Tele2. Som jag nämnde tidigare så är HD Voice ingen tjänst. http://en.wikipedia.org/wiki/Wideband_audio

    På länken står följande "Att båda partnerna i samtalet har Tele2 eller Comviq som operatör.". Här framställs dock både Tele2 och Comviq som operatörer - vilket egentligen är felaktigt, eftersom varken Tele2 eller Comviq är en operatör. Operatören heter Tele2 Sverige AB - men det hade säkert skapat en hel del förvirring om man beskrivit det på annat sätt.

    Jag förstår absolut att det kännas jobbigt (och otroligt) att skriva en uppsats när man har fel i det man skriver. Om du menar på att det jag skriver är felaktigt, är du mer än välkommen att rätta till det - men denna gång med källor, precis som jag har använt. I uppsatser använder man nämligen källor när man skriver om fakta.
     
    darkshippo, 6150, Sleepwalk och 1 annan gillar detta.
  8. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    D har allts alla HD-voice d, och alla pratar med det hela tiden d det r aktiverat. Inte det minsta speciellt med andra ord.

    Lgg ner, jag hr att jag inte har ngon speciell kvalite, vilket jag skulle haft om detta var som du sa, dessutom frgade jag Comviq om det och de sa nej.

    Men vi kr p att alla har det, Telia har det s alla halebop, 3 har det s Hallon har det, tele2 har det s Comviq. Alla som ringer samma nt pratar i HD varje gng. Skulle det vara s, skulle man dels mrka det, och det hade inte varit omtalat och utannonserat p Tele2s hemsida d alla har det. Enligt dig.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Med dagens telefoner så är det inte väldigt stor skillnad mellan HD Voice och vanligt samtal.

    HD Voice finns idag aktiverat på Telias och Tele2s gemensamma 3G-nät och deras backbone-nät. Alltså är HD Voice aktivt för samtal Tele2 Sverige AB till Tele2 Sverige AB och Telia till Telia. Det krävs också att samtalet är på 3G-nätet samt att båda parter har en telefon som har stöd för HD Voice.

    Telenor och 3 har inte HD Voice aktivt idag. Med undantag för 3s nät i Stockholm, Göteborg och Malmö.

    Tele2 och Telia har gått ut med HD Voice ganska rejält när de körde igång det i våras.

    Om du har någon källa mer än att du "pratat med Comviqs ktj" så är du mer än välkommen att motbevisa mig. Kan nämligen lova att om du frågar vad HD Voice är, så kan de inte ge en bra förklaring till det heller.
     
    Last edited: 31 aug 2014
  10. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag såg nu att du har rätt, men jag trodde de på Comviq visste vad de snackade om, då hon jag pratade med, bad mig dröja för att hon skulle kolla med någon chef eller vad hon sa.

    Jaja, när jag nyligen fick aptx så blev jag glad för skillnaden där är påtaglig.

    Nu visade det sig att jag haft HD-voice ett bra tag men inte fan har jag märkt av det. Frågan är varför de ens gör reklam för något som inte märks.

    I stand corrected.
     
  11. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Själv känner jag av det. Samtal från iPhone 5 -> iPhone 5S. S beror på mobilen skulle jag tro. nu har polaren bytt till Vimla och då blev det sämre :/
     
  12. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Nu ner ja vet omm att Komvik har denn hd-vojs, ja märkär faktist schilnad. Mann höra po judet ock denn inte bruser i öret. tyckar denn jätta bra for mej. ock ner ja prat min kombis.
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det går inte att ringa HD-voice mellan Telia och Tele2? Hur är det mellan Tre och Telia/Tele2?
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    HD Voice fungerar inte mellan olika operatörer i dagsläget.
     
  15. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Märker du den enorma skillnaden hd-vojs gör? Det är nästan extremt vilken skillnad.

    Låter ju bättre på Skype än HD-påhittet.
     
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    @Cupcakes

    Du skrev tidigare att telenor inte har HD voice aktivt. När kommer det isåfall att aktiveras? :)
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Ingen aning, det senaste jag hörde var första halvan av året - men det stämmer ju inte riktigt. Så skulle tro nu i september.
     
  18. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre

    Tack för svaret. Vet du om vimla kommer att få tillgång till HD voice samtidigt som Telenor?

    Sen undrar jag, vad är det som gör att man bara kan ha HD voice samtal mellan samma operatör?
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Ja, det kommer dem.

    Det är en begränsning som finns idag, men man jobbar på det!
     
  20. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 377
    Mottagna gillanden:
    2 818
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.