Heisenberg Renoverar

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av king_heisenberg, 20 maj 2023.

1. king_heisenberg

king_heisenberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

Jag pendlar ca 10mil per dag fram och tillbaka till jobbet. Stor handlar vi så är det 8mil tur och retur till närmsta större butik.

Hade en Skoda Octavia rs diesel tidigare som jag var väldigt nöjd med. Tyvärr så vart det problem med banken av div anledningar när vi köpte huset. Då det fanns en skuld kvar på bilen som uppgick till ca halva bilens värde som jag hade som privatlån. Vilket banken trotts att de gett oss lånelöfte ch pratat med oss om ekonomi etc etc hade godkänt. Men efter vi hade skrivit första pappret på huset så ångrade sig banken.... Så hamnade i en liten taskig sits...
    Å jag fick sälja bilen. Så vart tvungen att leasa en bil då banken inte bryde sig om att jag betalade närmare 5,500:- för en leasing bil som jag inte äger. Men betala 1200-1500 på ett lån och försäkring det gick inte för sig.

Så elbilen (en MG5;a) var det billigaste att leasa (just då iaf) om jag räknade resor + bensin/diesel kostnader iom att om jag laddar hemma så blir det billigare eftersom jag tydligen inte fick äga någon bil som det verkade som innan huset var skrivet på oss. Den klarar 2-3turer tur och retur till jobbet men det beror ju på massa omständigheter med väder, hastighet etc. Så rent generellt så fungerar det rätt ok. Måste dock ladda varje dag den använts så det finns kräm om man behöver åka till sjukhus eller något händer.
    Laddar ca 500-600kwh i månaden, kör bilen ca 3veckor då jag har jour och jourbil en vecka i månaden.

Men nu när jag behövde en bil lite halv akut så ville jag ha en diesel då de är de jag haft (ironiskt nog) haft minst problem med. Så efter ha tittat runt på x antal så föll valet på en Honda Accord 2012 Type S diesel. Hade inte tillgång till någon bil och med grabben på lasarettet å en fru i slut fasen av graviditeten så kunde jag inte göra som jag gjort förut och leta bil i ngn månad å se vad jag finner intressant. Utan 1-2veckor blev det väl som jag vågade lägga. Lånade svärfars bil å grannars bilar för att kolla på nya bilar åka till sjukhus etc.
    Hondan blev det då den var mest rostfri, full servad, gick bra och hade inga missljud när den provkördes. Krälade under bilen och kontrollerade allt jag kunde under provkörningen men det blir som det blir...
    När varningen löste ut i bilen för partikelfiltret så hade jag precis kört en sträcka på 8mil (ca 4på motorväg) och kört ca 300mil sedan vi köpte bilen. Å de flesta sträckorna har då varit 4-6mil enkel väg. Så lite oväntat...
    Detta var då inte en vanlig varning utan partikelfilter varning + ! (Som enligt boken betydde att det kanske behöver bytas). Inte fått regenererings varningen innan så lite chockade.

Det är tråkigt och besvärligt när saker och ting krånglar och när det kommer på löpande band. Men allt går att fixa, tar bara lite mer tid och kostar lite pengar. Så det löser sig i slutändan.
    Viktigaste är att grabben är frisk just nu.

Auch, det var länge du blir utan samtliga pärlor.
    2månader för en bruksbil, är det delar som är svåra att få tag på då eller någon olycka som hänt?
    Entusiast bilarna är det mest bilar du kör på sommaren eller bilar du nyttjar året runt?
    Hoppas det går snabbare iaf så du får tillbaka dem snart.

Last edited: 18 aug 2024
    milky81, Zawaq och Yoko666 gillar detta.
  2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Jag klantade mig i somras och backade in i en björk vid sommarstugan med bruksbilen. Till råga på allt så lutade björken så det blev inte bara kofångaren som tog smällen utan framför allt bagageluckan. Om jag förstod det rätt var det framför allt för att skadeverkstaden hade mycket att göra som det skulle ta så lång tid. Det är trist att vara utan bil så lång tid, men det är ändå mycket trevligare såhär års än på vintern. Jag har en rullande entusiastbil som jag kan veckohandla med väl valda soliga dagar och det funkar att ta sig till arbetet på cykel i ur och skur. Till träning kan jag också ta mig med entusiastbil, men då återigen bara dagar som det inte regnar.

Mina entusiastbilar kör jag bara på sommaren, bilen som jag får tillbaka först i vår hade ett otäckt bensin-läckage i motorrummet när jag skulle köra hem den från vinterförvaringen i våras. Det kom som en dimma av bensin från en bränsleslang och var alldeles blött i motorrummet. Under min semester försökte jag att själv skruva på den för att byta slangen, men fick helt enkelt inte loss den trasiga slangen, dessutom såg jag att det var fler slangar i dåligt skick. En verkstad med gott rykte kom från annan ort med biltransport och hämtade bilen. Det är inte bara bränsleslangar de kommer byta, även bränslerör som de kommer bocka till själva. När de ändå har bilen kommer de göra lite andra jobb också som att byta kylare och fixa oljeläckage.

m v h Henrik

3. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Inte så mycket som hänt här.
    Son två har tillkommit, Ragnar. Ja vi gillar fornnordiska namn... Då första grabben heter Björn.

Har börjat förbereda lite för vintern.
    Går mkt tid till att hugga ved den tiden jag får över dvs.
    Men lite har jag hunnit.

Droppbrickor under luftvärmepumparna är monterade. Eller ja, plåtar.
    Hade droppbrickor tidigare med värmeslinga. Men en värmeslinga gick sönder förra vintern knappt 1år gamla. Så ville inte hamna i den sitsen i år...

P_20240921_160058.jpg
    P_20240920_180617.jpg

Fixat iordning ett rum i källaren, får en gammal tv i dagarna så det färdigställs då.
    Då kan man sömnlösa nätter sitta där utan att störa ngn osv. Eller kanske kan få 30min här å där å spela lite... Vem vet :P
    P_20240921_131646.jpg
    P_20240921_131648.jpg

Det största jag gjort för att förbereda och göra det lite enklare inför vintern är att jag har kapat upp två tidigare öppningar och gjort det lite mer luftigt så att luftvärmepumparna skall kunna sprida luften lite bättre och när man eldar så skall det också spridas enklare och bättre är förhoppningen.
    Jag har en öppning kvar att göra lika hög som de två jag gjorde nu så det är enhetligt i de öppningarna.

Innan (ena bilden är ifrån annonsen och den andra ifrån när jag öppnade upp lite första gången);
    IMG-20220706-WA0030.jpg
    IMG-20240915-WA0006.jpg

Efter;
    IMG-20240915-WA0007.jpg
    P_20240915_201809.jpg

Nu skall jag dra om lite el och byta ut några brytare etc. Lister runt de (ej på bilderna målade karmarna) sätter jag upp när det är dags att renovera vardera rum så jag slipper göra om etc när det är dags.

Just det. Jag har gjort en sak till...
    Dagen innan sonen föddes så gick vattenpumpen sönder :ehm: Andra gången på 18månader. Så nu blev det en annan lösning så fick lösa det lite snabbt.
    Inte det vackraste jag gjort. Men det fungerar.

Innan (dock med den nya pumpen framför);
    P_20240829_180015.jpg

Efter;
    P_20240830_162253.jpg
    P_20240830_191521.jpg
    Stanley pumpen var lite av en kris lösning. Har fixat en grundfoss pump nu så kommer byta vid tillfälle.
    (Tvättstugan golv är ett av två jag har kvar att slipa ner och måla i källaren men det är dammigt och högljutt så lär inte ske på ett tag).

Det var väl allt för denna gången. Återkommer när jag har lyckats fått lite mer gjort :)

Yoko666, milky81, Nulf och 6 andra gillar detta.
  4. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ett litet snabbt jobb, fick tag på tre fönster på klaravik. Ljudklassade 2glas fönster (fasta) för 1500:-.
    Visst jag behöver måla dem vita sen. Men det blir nog av när vardagsrummet fixas iordning med golvslip,tak etc etc...
    Förbättrar iaf värme ekonomin för vintern.
    Var inte så tätt om man säger så...

100mm stenull i väggen runt fönstrerna och den kommer brädkläs utvändigt när altandörren byts (förhoppningsvis nästa år).

Screenshot_20241104-145016_Gallery.jpg
    IMG-20241029-WA0007.jpeg P_20241031_091135.jpg P_20241031_093253.jpg P_20241031_132403.jpg P_20241031_163535.jpg P_20241031_165333.jpg P_20241101_125430.jpg P_20241101_131351.jpg IMG-20241101-WA0007.jpeg
    Blev bättre planlösning nu när jag fick vända på soffan när den inte hamnar "i" fönstret.

Även plockar bort lite stubbar på gräsmattan.
    Det är dock inte färdigt än då jag har en lika stor kvar som jag påbörjat men skam den som ger sig. Det enda jag har är ju spade, spett, yxa å tigersåg...
    Screenshot_20241104-145048_Gallery.jpg
    Screenshot_20241104-145110_Gallery.jpg

Tv rummet i källaren är färdigt nu, lagt en matta ovanpå plast "distanserna" då jag ej vill lägga något rakt emot betongen så det riskerar att bli fukt/mögel samt lagt gummi golv med distanser i tvättstugan så är lite skönare å gå på nu i vinter när man kommer ut ifrån duschen.
    P_20241010_161916.jpg
    P_20241011_141908.jpg

Haft en värmekamera hemma och kollat igenom lite vad som behöver kollas närmare på men den får ta en sväng hem när det blir kallare ute för att enklare se skillnaderna och mer "hur" mkt det läcker in. Men denna dörren är fixad efter detta fotot iaf... FLIR0034.jpg

Det var alles för denna gången :)

Zawaq, Baggen, milky81 och 6 andra gillar detta.
  5. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    939
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Snyggt jobbat! Blir kul att följa energiåtgången i år efter alla åtgärder du gjort.

6. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu var det ett tag sedan, då vi har en numera 6månaders grabb och en snart 3åring så blir det inte lika snabbt tempo. Men lite har jag hunnit få gjort iaf.

Jag kommer dela upp det jag gjort sedan november i olika inlägg då det annars blir lätt för mig att blanda ihop alla bilder osv :P

Grov Entre/Pannrummet innan;
    Screenshot_20250211-045145_Gallery (1).jpg
    Screenshot_20250211-045155_Gallery (1).jpg

Efter;
    P_20250107_125346.jpg IMG-20250110-WA0004.jpeg P_20250110_120908.jpg P_20250110_121110.jpg

I pannrummet har jag slipat väggar, golv, tak... Målat allt med ny färg och byggt en väldigt simpel bänk och satt upp förvaring för jackor osv.

Jag och grabben tog oss också en åktur å hämtade hem en beg. Pelletspanna.
    Jag vet att alla inte håller med om att pellets är vettigt i dagens samhälle men jag har mina anledningar.
    Den kommer bara gå när det är kallare än -5grader då jag börjar tappa effekt på LL pumparna.
    Jag har räknat att jag bör klara mig med 1-2pallar med pellets per år.
    Jag fick en panna ifrån 2010 som är gjord för pellets för mindre pengar än att bygga om min vedpanna (som jag har svårt att hitta en bra leverantör för ved och vet inte hur jag skall förvara veden jag behöver då det blir sånna mängder). Min ved/olje panna är ifrån någon gång mellan 92-02 då jag har för mig de tillverkades mellan den perioden. Samt att jag inte hittar någon märkplåt.
    Å sist men inte minst. Jag skall bygga ett nytt elskåp (under central) till pannan med synlig brytpunkt. Så jag kommer kunna driva den med ett litet reservkrafts aggregat å köra pannan om det är strömlöst i nätet. Då får jag både varmvatten och värme i huset om jag är utan ström i någon vecka tex.

Det var lagom kul att få ner den i källaren... Nu skall bara ved/oljepannan ut...
    P_20250125_162141.jpg
    P_20250211_050523.jpg P_20250211_050514.jpg

Övrig info: elförbrukning för 2024 exkl. Elbilen ca 18000kwh. Så en minskning från året innan. Dock då var januari 2024 en fruktansvärd elmånad för vår del med en abnormalt hög förbrukning...

Zawaq, milky81, Iroc och 2 andra gillar detta.
  7. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Övriga saker som skett i källaren är att jag gjort ett litet skrivbord och fixat en liten arbetsyta i hallen i källaren.
    Inte optimalt men finns någonstans att ställa datorn å sitta ner en stund.

Om vi bortser ifrån att pannan skall bytas (samt elementen å nya rör skall dras till några) å ett av förråden skall få nya hyllor längst med alla väggarna så är källaren (om inget händer) färdig invändigt nu.

P_20250211_050421.jpg P_20250211_050426.jpg

Nästa inlägg blir mindre saker som skett och utvändiga saker. Samt planerna för året.

Zawaq, milky81, Iroc och 3 andra gillar detta.
  8. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Utvändigt har jag satt brädor runt altanen, byggt en liten trall runt trädet i trädgården där jag suttit å druckit kaffe på eftermiddagen när jag varit ledig.
    Satt upp lite eluttag bla med inbyggd JFB.
    Satt panel runt de nya fönstren till vardagsrummet samt panel runt skärmtaket vid källaren.

Innan vid altanen (inflyttning);
    Screenshot_20250211-045204_Gallery (1).jpg
    Screenshot_20250211-045213_Gallery (1).jpg

Efter;
    P_20250208_154739.jpg

P_20241129_142320.jpg P_20241127_133523.jpg P_20241129_120308.jpg

P_20241129_134032.jpg P_20241129_134043.jpg
    P_20250209_111838.jpg
    P_20250209_111842.jpg

Jag har beställt lite fönster och har en altandörr som skall monteras under våren. Sen kommer även en robot gräsklipparen installeras som jag har stående i källaren.
    Läggas plattor runt huset, grusa med parkering, måla två sidor på huset och den nya panelen.
    Fixa ett land åt frugan i hörnet på tomten och om det finns tid bygga ett litet förråd någonstans...
    Sen får vi se hur mkt jag gör invändigt i huset. Men sakerna ovanför är prioriterade för i år.
    P_20250211_051812.jpg

Zawaq, milky81, wirre och 1 annan gillar detta.
  9. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det går lite långsamt framåt här. Men inte helt oväntat då man gör allt själv å har två små hemma.
    Samt att de mesta pengarna som har blivit över över ligger i material till den kommande badrums renoveringen som påbörjas i sommar.

Altandörren är monterad, samt att panel och foder är fixade så nu ser det helt ok ut utvändigt iaf.
    Tips är att köpa en dörr som passar och inte en man vunnit billigt på klaravik å inte har all info om hur just den skall skall monteras (3glas osv javisst men den var ju beställd på ett visst sätt som krånglade till det en del...)

P_20250222_133301.jpg P_20250323_114916.jpg
    P_20250420_114233.jpg

Det grusades sedan med 10kubik 0-20grus. Så vi fick en bättre parkering samt bättre grusgång som jag även bäddade till altanen. La bara ner lite imp. virke som avgränsare tillfälligt så blir det stenkant i framtiden men då behöver jag inte stressa fram det.
    P_20250323_162959.jpg P_20250323_163010.jpg P_20250417_153223.jpg

Fd ved förrådet blev ett mer renodlat förråd för barnleksaker osv. Med hjälp av lite pvc duk man får lägga ovanpå istället. Nu skall det bara dit ett plåttak för att det skall matcha lite annat på tomten.
    Busken framför är numera borta.. (tog nästan tre år med övertalning för att få ta bort den)
    P_20250328_174433.jpg P_20250329_123157.jpg

Hålan är äntligen borta efter leverans två av ytterligare 10kubik grus... Samt att virket nu är målat (skall dock målas invändigt också) men ser färdigt ut utvändigt nu när det har målats å fått en hängränna.
    P_20250417_153201.jpg P_20250418_172848.jpg

Robotgräsklipparen har äntligen blivit monterad så långt att tråden är färdig och laddstationen är igång. Men den är ej igångkörd då jag försöker hitta ngn som jag kan köpa några m3 matjord av smidigt för att fylla hålen ordentligt där det varit stubbar som vi tagit bort. Så blir vanlig klippning ett tag till.
    P_20250413_183103.jpg

Frugan fick ett litet blivande land lite snabbt häromdagen. Man skall inte odla i imp. Virke men det skall sättas cellplast + markduk innan matjorden läggs i så det blir isolerad odling så då är det ingen fara.
    Skall dit ngn mer bräda och överliggare också men ville mest få stommen färdig så jag kunde dra tråden till gräsklipparen.
    Längst ner i bild syns en fd. Fläder buske som skall grävas bort också innan roboten köra igång...
    P_20250413_183500.jpg

På framsidan har en hel del av syren häcken tagits bort och så har vi planterat ett körsbärsträd och ett päronträd istället.
    Jag föredrar saker jag kan äta än blommor i trädgården...
    P_20250402_161144.jpg

Det levereras 3st fönster om någon vecka som skall monteras. Ett i grabbens rum ett till badrums renoveringen och ett till vardagsrummet.
    Sedan är det badrummet som skall göras om i sommar samt måla någon mer sida på huset (köper två-tre hinkar med färg så får vi se hur långt det räcker).
    Resten är arbete i trädgården som är planerat (förutom att riva bef. panna å montera den nya).

Men det var allt för denna gången.:)

Last edited: 20 apr 2025
    DaBull, milky81, Zawaq och 6 andra gillar detta.
  10. Yoko666

Mottagna gillanden:
    939
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hur går det @king_heisenberg@king_heisenberg förväntar mig en stor uppdatering i tråden snart? ;) tog själv ledigt 7 veckor denna sommar för ett 35 m2 altanbygge som innefattade så extremt mycket mer jobb än jag räknar med.

bernard gillar detta.
  11. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vad var det som innebär mer jobb än du hade räknat med?

Det kommer komma, tänkte bara bli färdig :) Har dock bara 4veckor semester, varav två veckor kvar. Å nuvarande projektet har jag hållt på med i ca 3veckor. En vecka efter arbetstid och sedan två hela semester veckor.

Har planerat och köpt material för jobbet sedan i mars tror jag å lagt på hög...

Kan bjuda på en bild ifrån när vi flyttade in iaf, så får du vänta några dagar till på resten:)
    Screenshot_20250731_215910_UGREEN NAS_1.jpg

Jag hjälper även mina föräldrar en hel del de senaste månaderna. Bygga skärmtak å installerat kameror (någon rolig människa var å hämtade deras bil i påskas). De har tre hundar, varav två amstaffar. Ingen vaknade...
    De bor också ute på landet.
    Samt att min far har tyvärr cancer. Han blev officiellt pensionär i år. Det började som prostata cancer som vi alla trodde han var fri från nu efter tre år. Men tyvärr hade det spridit sig till skelettet å tyvärr verkar ingen behandling bita på det av det som de har testat hitintills....
    Det är han som alltid snickrat å lärt mig grunderna (utom el, det gjorde skolan en gång i tiden). Så detta jobbet jag gör nu tycker han är roligt å vill ha bilder varje dag. Annars hade detta fått vänta.

milky81 och Yoko666 gillar detta.
  12. Yoko666

Mottagna gillanden:
    939
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Familjen är viktigast hoppas far din mår bra under omständigheterna. Bra att du håller honom uppdaterad.

Ser fram emot att ta del av ditt projekt när det är dags!

13. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kommer få dela upp detta i flera sektioner...

I maj kom 10m3 jord för att jämna till gräsmattan så roboten skulle få ett lite enklare liv.
    P_20250428_191632_1.jpg P_20250502_161442.jpg

Har målat klart två sidor på huset.
    När det är dags att byta vindskivor så blir de svarta... Blev lite väl ljust på gaveln.
    IMG-20250503-WA0001.jpeg P_20250504_133019.jpg P_20250511_162831.jpg P_20250510_175618.jpg P_20250529_152710.jpg

Monterat lite osb med luftspalt i garaget samt tagit bort två fönster innifrån (isolerat dem).
    Enklare att skruva upp saker å justera nu. Än att borra i betongen varje gång.
    TV;ne var över ifrån morsan å farsan. Använder den som skärm för ritningar osv om jag skruvar isär ngt..
    P_20250518_161837.jpg

Hållet även på att färdigställa så vi kan köra vattenpump osv om strömmen går så skaffat en liten reservkraft.
    20250602_051917.jpg
    Den skall få en plats å hål för kablage osv tids nog.

Nytt fönster i grabbens rum också.
    De sista fönstrerna till övervåningen kommer i veckan som kommer förhoppningsvis... Så kanske man kan spara lite el i vinter...
    P_20250505_160102.jpg

Det kommer mera...

14. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu till de stora jobben för sommaren...

Jobb 1..

För att kunna renovera badrummet uppe. Så behövde jag ha ett nytt å avloppsrör då badrummet uppe är ca 3.8kvm. Så ville jag flytta om saker för att optimera utrymmet...

När allt är ingjutet i väggar så innebär ju detta problem...

Så jobb ett var att göra iordning toan i källaren igen å dra ett avloppsrör via trappen..

Vid inflyttning.
    Screenshot_20250706_205914_OneDrive.jpg

Renovering 1.0 (redan tagit bort toan innan jag kom på att fota är ju bra...)
    20250701_082949(1).jpg

Bort med vägg för trappen. Å vipps så ser jag även inkommande el matning för huset. Bra å veta var den går :)
    20250701_090309(1).jpg

Dags att föra oväsen...
    20250701_091105.jpg 20250701_095100.jpg

Sen kapa skiten å fixa en adapter i gummi för plast till gjutjärn...
    Nu har jag även ett ny påfart till toaletten på övervåningen...
    20250701_123201.jpg

Isolera, packa, armera, gjuta... Dra avloppsrör
    20250701_153354.jpg
    20250701_153412.jpg

Prima
    20250702_120956.jpg

Flytspackla;
    IMG-20250703-WA0000.jpeg

Lägga klinker för att öva, var ett tag sen sist jag hjälpte ngt att göra det.
    20250703_132106.jpg

Dra vattenrör till nya badrummet på övervåningen.
    Samt slå ryggen i handfatet så att det spricker... Å för byta det...
    20250705_150620.jpg
    20250705_150858.jpg

Toa i källaren färdig;
    20250706_155744.jpg

Då det är inte är isolerad platta och det fuktvandrar genom väggar och golv. Samt inte var ngn form av tätskikt innan sä satte jag inget tätskikt här. Är också bara en toalett som används mest av mig på morgonen och har använts flitigt några veckor nu...

15. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nästa jobb för att kunna utnyttja hela badrummet var att ta bort den befintligt avlopps avluftningen...

Å därmed sätts dit en ny.

(slipade å målade väggarna också...)
    20250702_121012.jpg
    20250712_143011.jpg

När jag ändå höll på så passade jag på att plasta taket och dra lite ny el för att kunna flytta sensor lampan ifrån väggen och så drog jag nya rör på vinden så jag kunde flytta routern till mitten på huset.
    IMG_20250713_173951.jpg

Skrivbords genomföring för att slippa ha ett enormt hål. Här står nasen också nu och i trappen står UPS;n på hyllan.
    IMG_20250713_173957.jpg

På vinden blev det nya rör till avluftningen.
    Behöver förbättra upphängningen mem det var det jag hade hemma då. Väntar på sämmre väder... Är fruktansvärt varmt där uppe under sommaren...
    Men är bara luft som skall färdas där så det klarar sig ett tag
    IMG_20250719_085444.jpg IMG_20250719_085500.jpg

När jag var färdig på stegen kom jag på att en plattform för förvaring som jag kan jobba ifrån kan ju vara bra... Så sagt å gjort... En plattform byggs...
    IMG_20250713_173933.jpg

Vattenrör i källaren innan...
    Jag har tejpat dem, misstänkt asbest isolering (oftast i böljar och start/slut)
    20250629_110320.jpg 20250629_110242.jpg 20250629_110251.jpg

Efter, vissa delar skall isoleras samt att vissa delar kommer göras annorlunda sen när köket får nya ledningar...
    Nu går allt vatten till toa och badrum via samma ledning = bättre omsättning. + Att jag satte dit ett vattenutkast på framsidan också så nu finns ett vid parkeringen och ett vid altanen.
    IMG_20250721_174057.jpg
    IMG_20250721_174034.jpg

Snart kommer det stora jobbet....

16. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu var det dags att tackla jobbet jag har planerar för större delen av året...

Som sagt lite dålig på att ta förebilder...

Jag rev taket först och drog rör och slang för elen så vi fortfarande kunde använda toan.
    Besvärligt men det gick.

Plastat tak och satt upp skydd för spotlight.
    IMG_20250717_165610.jpg

I hörnet är den tidigare gjutjärns avluftningen.
    Som jag därmed vill få bort för att kunna utnyttja hela badrummets yta så bra som jag bara kan komma på iaf..
    IMG_20250717_165600.jpg
    IMG_20250719_101530.jpg

Nytt tak monterades så jag skulle få belysning snabbt samt drog elen.
    IMG_20250719_120343.jpg

Mattan bilade jag bort i sektioner... Det var det eller slipa svartlim... Jag bilade hellre. Dammade mindre..
    IMG-20250720-WA0008.jpeg
    IMG_20250720_150857.jpg

Hål för nya toan påbörjat.. Å armering mitt i... Bara kapa skiten å va glad...
    IMG_20250720_110405.jpg
    IMG-20250720-WA0012.jpeg

Då jag tidigare hade kapat bort elementet som inte fungerade och pluggat med vattete. Samt installerat ett el element.
    Så hade jag kapat det för kort och fick krångla en hel dag i bilen för att hyra en maskin som pressar stål rör... Så de skulle klara påbyggnaden av flytspackel osv...
    Fick bila ut lite för att få plats med press maskinen bara.
    IMG-20250723-WA0022.jpeg

Rev den lilla fd fel monterade/felbyggda dusch väggen.
    IMG_20250721_173108.jpg

Rev resten av väggarna och monterade bort toa osv som skulle behållas (ca2år gammal)
    Avluftningen kapades bort å kastades ut..
    IMG_20250722_114953.jpg IMG_20250722_114940.jpg

En sektion såg dålig bakom de gamla ytskikten. Inte helt oväntat bakom duschen..
    Så jag kapade bort det med multimaskinen och satte dit nya reglar (försiktigt då jag kan ju vill sätta för långa skruv genom väggen till grabbens rum). Samt bygg plywood då det var rätt tjocklek på den.
    Svartlimmet på väggarna fick vara kvar...
    IMG_20250721_161129.jpg IMG_20250721_163919.jpg
    IMG_20250722_114936.jpg

Dags att bila ut den härliga gjutjärnsbrunnen...
    IMG-20250723-WA0020.jpeg

Blev ett litet hål...
    Mina fötter är 90-90 ifrån väggarna för att jag skulle få en uppfattning om var allt skulle hamna... Om jag skulle bila mer... Vilket jag skulle.
    IMG-20250724-WA0004.jpeg

Även bilat hål handfatets avlopp men tog jag tydligen inget kort på...

Innan det primades så blandade jag en säck eps betong å tryckte ner å.fyllde ut runt brunnar/avloppsrör etc...
    Den lokala rör firman sa att de gamla rören bara var att plugga längre ner och fylla med betong... Så det var så jag gjorde helt enkelt för att "döda" de gamla rören.

Rota nät över eps betong.
    Primat å dragit el värme slinga.
    IMG_20250726_141806.jpg

Flytspacklat allt och byggt fall vid duschen.
    IMG_20250727_163803.jpg

Primat igen och lagt tätskikt. Det går inte upp längre på väggarna för att det skall monteras fibo skivor som är godkända för våtrum.
    Så.rekommendstionen var att gå upp 20cm på väggen, jag gick upp minst 50.
    IMG_20250728_181600.jpg IMG_20250729_164039.jpg

Zawaq, milky81, Iroc och 1 annan gillar detta.
  17. king_heisenberg

Mottagna gillanden:
    863
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Sista nu...

Nu går det snabbare...

Fibo skivor monteras..
    IMG_20250730_201125.jpg
    IMG_20250731_202716.jpg IMG_20250731_202728.jpg

Vatten dras in..
    Försökte göra mitt lov lite enklare å satte in ett plaströr så börjar de droppa så inner det ut i trappen å ej i väggen. Samt hade fått fått göra på annat sätt iom de kopplingarna jag hade om jag inte gjorde såhär..
    IMG_20250801_195844.jpg IMG_20250801_195902.jpg

Dags för kliniker....
    Tanken var inte att ha bara små.. Men saker krånglade så det var så det fick bli...
    Tillverkat en tröskel å kapat/fixat dörren också innan detta skedde.
    IMG_20250802_152156.jpg
    IMG_20250803_092640.jpg

Börjat montera den gamla handdukstorken, nya duschen samt dragit resterande vattenrör och satt sockel kliniker (då fibo inte får monteras dikt an utan skall ha minst 6cm om jag inte minns fel till golv)
    Taklister, foder etc även monterat.
    IMG_20250804_134856.jpg

Fixat allt avloppsrör relaterat i källaren.
    Inte det vackraste... Men det är inte en källare man bor i. Så det duger... Skall fixa till runt genomföringarna vid tillfälle...
    IMG_20250808_185101.jpg

Fogat golvet, tvättat golvet men vid detta tillfälle bara helt rent vid toan så vi kunde börja använd den igen...
    IMG_20250805_201606.jpg

Fortsatt tvätta... Samt monterat resten av det vi hade hemma... Bara handfat kvar för att kunna använda badrummet normalt igen

IMG_20250806_174513.jpg

Färdigt (skall bara körs poler maskinen för att fixa det sista på golvet)
    IMG_20250808_184934.jpg
    IMG_20250808_184937.jpg

Golvvärmen får inte slås igång fören månaden efter färdigt ytskikt så inte monterat wiser dosan dit ännu. Så det är inte färdig helt ännu.. Men typ :P

18. Yoko666

Mottagna gillanden:
    939
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Snyggt jobbat!!! Imponerande hur mycket du får gjort! Jag spenderade 11 h idag på att bygga ett trall trappa på tre trappsteg. ;)

19. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 550
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag känner inte dig men jag är ändå på något sätt stolt över dig :D Sjukt bra jobbat, flitig som få! Kul att följa hur det går här i tråden :)

Och förresten, cancer kan dra åt helvete. Förlorade min far till det för några år sedan... Bra att du spenderar tid med honom och gör saker han tycker om!

king_heisenberg gillar detta.