Nu har jag ju inte fått min än, så jag kan bara hoppas att deras rykte är välförtjänt

. Men bland helautomatiska maskiner anses de väl allmänt stå för den bästa kvaliteten i segmentet. Sen finns det alltid de som tycker annorlunda förstås. Men
allmänt anses de väl hålla längre och göra godare kaffe än ivf de någorlunda kända konkurrenterna. Återigen kommer man alltid att hitta även omdömen och recensioner som säger att Jura-maskinen
de köpte var det värsta skräp de någonsin skådat, och gick oåterkallerligen sönder innan de ens öppnat kartongen, och att kaffet från den skulle de inte vilja ge sin värsta fiende ens. Men så är det med precis allt, det kommer
alltid att finnas någon med en dålig erfarenhet också.
Det är i alla fall ett schweiziskt företag som har funnits sen 1931. Genom åren har de haft en massa andra hushållsprodukter också men nån gång på 90-talet gick de all in på kaffemaskiner, jag
tror även att det var de som gjorde den
första helautomatiska maskinen, på 80-talet.
(Sen får man ha i åtanke att de
riktigt seriösa kaffenördarna dissar
allt vad helautomatiska maskiner heter totalt. “Tja då kan du lika gärna köpa en kapselmaskin i såfall” säger de och ser snorkiga ut

. Men tja, jag har varken plats i mitt hem eller tid i mitt liv för att göra kaffe på deras vis

)
Vår vitvaruhandlare här i byn säljer
enbart Jura-maskiner. Jag råkade lite oförsiktigt nämna “deLonghi” för honom en gång och fick en
minst tio minuter lång föreläsning om kvalitet - vad som VAR kvalitet resp INTE, och VARFÖR man skulle VÄLJA kvalitet och vad som hände om man INTE gjorde det etc etc etc

. Han sa att han hade haft deLonghi-maskiner i butiken förut men att typ en tredjedel av dom kom tillbaks för reparation/utbyte, och det tyckte han var dels jobbigt men framförallt negativt för hans rykte. (Ska man driva den typen av affär i en liten håla som vår så är det ju kundservice och förtroende som är grundförutsättningen för att kunderna ska handla där istället för antingen på nätet eller kvista in till den tämligen närbelägna betydligt större staden.)
Hursomhelst så tillämpar han inte BF, så den här gången räckte hans USP:er tyvärr inte för att kompensera för prisskillnaden, skiljer det säg en tusing så handlar jag tveklöst hos honom, men typ sex som det blev nu är väl lite i häftigaste laget. Jag hoppas jag inte får äta upp det genom att den krånglar och jag blir tvungen att ta det genom Elgiganten…

E-serien som den maskinen jag nu köpte är väl typ typ lägre mellanklassen bland Juras produktserier, S-serien högre mellanklass och Z-serien top of the line - bland de som riktar sig till privatpersoner. Sen har de en instegsserie som heter ENA, men det ska vad jag har förstått inte direkt vara sämre kvalitet i de budgetvänligare serierna utan det handlar mer om mängden funktioner. De olika serierna har ju lite olika designuttryck också och så klart är Z-serien tänkt att ge det “lyxigaste” intrycket, men ENA till exempel är på sitt sätt minst lika snygg för att den är så superminimalistisk.
Click to expand...