Hello Operator - Hantera mobil växel

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av uncoloured, 25 mar 2011.

  1. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    @MEE: Tack!

    @Fredriks: Ok, jag tror jag börjar från sista frågan.. ;)

    Efter ominstallation ska det inte vara några problem. Sorry om jag var otydlig, men jag hade lite problem med att få till uppgraderingen från förra versionen. Anledningen till att den kraschade var som du misstänkte att du skrev in "#". Normalt ska man inte behöva hålla på med de där inställningarna.

    Så till notifieringen... Vad menar du med default? Är det växelns default? Appen har ingen aning om växelns defaultvärden. Med den tiden (23:59) så har du ställt in att den inte ska fråga om vare sig tid eller datum. Då skickar inte appen med någon tid/datum till växeln, och appen förutsätter att det är en hänvisning som upphör vid midnatt.

    De växlar jag provat brukar funka både med och utan tid/datumangivelse. Då använder de växelns defaultvärde. Default för "Gått för dagen" BORDE väl vara vid midnatt? Dvs. att den inte säger någon tid, men helt enkelt tar bort hänvisningen vid midnatt? Varifrån kommer klockslaget 07:00?

    Det är exakt de här grejerna jag behöver hjälp med innan den får komma upp på Market ;) Tack för er tid och kommentarer!
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 210
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Hmmm inte helt omöjligt att jag tänkte fel här; -) Det blir som du säger när man har en hänvisning som ligger till dagen efter.
    Jag återkommer när jag börjar tänka rätt ; -)

    Sent from tapatalk
     
  3. erikP

    erikP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.

    Har precis hittat ditt program och börjat prova det. Använder Telia Centrex på jobbtelefonen och där har vi vi två svarsgrupper.

    Vore därför användbart med funktioner för att logga in och ut ur svarsgrupper, samt kolla status på om man är inloggad eller ej.

    Logga in:
    990p*75*svargruppskod#

    Logga ut:
    990p#75*svarsgruppskod#

    Kolla status:
    990p*#75*svarsgruppskod#
     
  4. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hej! Det är på gång (se Todo's i första inlägget). Har inte riktigt klurat ut HUR det ska implementeras bara. Man kan ju antingen göra nya ikoner för detta ändamål, eller lägga som ett alternativ under menyknappen.

    Skulle det räcka att hårdkoda svarsgrupp 1, 2 & 3 eller kan det vara hur många alternativ som helst med helt andra siffror?
     
  5. erikP

    erikP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svarsgruppskoderna måste nog vara konfigurerbara på något sätt, kanske med tillhörande label. I vårt fall har vi två svarsgrupper, 201 och 202.
     
  6. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hänvisningen är smartare än så och har ett defaultvärde, i mitt fall om jag kör gått för dagen med standarvärdet så kommer jag tillbaka kl 08 imorgon och inte kl 23.59 idag. (skulle någon få för sig att ringa kl 00.00 så skulle jag isåfall vara på plats, även om det inte är så troligt)

    Alltså så bör appen känna till växeln defaultvärden för att detta ska funka optimalt!
     
  7. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    OK. Det går inte riktigt att lösa med nuvarande programlogik, så jag får titta på det! (Notera att hänvisningen i ditt fall självklart blir aktiv till 08.00, men appen tror att den är aktiv till midnatt. Ikonen kommer således försvinna vid midnatt men hänvisningen ligga kvar till 8)
     
  8. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ok inget jätteproblem men bra att veta... Dock så hänvisar jag mig oftast via Outlook kalendern så det är inget jätteproblem för mig direkt! ;)
     
  9. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    kan man få in en funktion som möjligt gör vidarekoppling av pågående samtal?
     
  10. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har funderat på det sen dag ett i princip, vore klockrent speciellt för mig med Centrex (där man måste trycka "##kollegas-nr" under samtal).

    Problemet är att Androids API inte tillåter att man skickar toner under pågående samtal, så i fallet Centrex är det ganska kört just nu.

    I vissa andra växlar vidarekopplar man genom telefonens inbyggda funktioner, dvs. man parkerar pågående samtal, ringer upp en kollega och ringer upp t.ex. "4" när man vill vidarekoppla. Det här skulle förmodligen gå att implementera, men det skulle enligt mig inte ge några direkta fördelar mot hur man gör idag. Man är som användare fortfarande tvungen att välja vidarekoppling, välja mottagare, och till sist välja att vidarekoppla.

    Vad har du för växel och hur gör du idag?
     
  11. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Postad av misstag... jag är en klant!!
     
    Last edited: 4 apr 2011
  12. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hehe vad snackar du om, länken (EDIT: borttagen) fungerar kanonbra! Börjar bli läge att publicera den på Market snart så vi slipper dessa manuella uppdateringar. Finns fortfarande småfix kvar som gör att jag inte vill lägga upp den...

    Anledningen till att jag lagt in tidsbegränsningar är för att slippa ha de gamla betaversionerna i bruk. Säg till om det inte löser sig, men länken fungerar bra för mig!
     
    Last edited: 8 sept 2011
  13. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Denna måste testas, verkar riktigt smidigt.

    Såg under ToDo att det planeras för att få layouten att se lika ut oavsett modell.
    Har du nån ungefärlig tid på det?
    La in denna på min x10 mini pro (240x320) och får då alla ikoner i en lång kollumn enbart :)
    Inte vidare vackert alltså, men funktionsdugligt.
     
  14. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har ingen tidplan, försöker fixa lite vid de tillfällen som ges. Det mesta andra är avklarat nu, så just den här grejen är högt prioriterad. Det tar dock lite tid för jag får inte riktigt ordning på mina layouter... :ehm:
     
  15. erlandsson

    erlandsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nästa vecka byter vi till Telias växel och då kommer jag att bli ytterliggare en testare. Att kunna koppla samtalet till en kollega är det som jag kommer att sakna mest, om jag inte får tillbaka HTC Legenden där det går att ringa upp och skicka "4", deras förslag med att lägga en kontakt med det innehållet har jag inte provat men, men, men det kanske går att lägga in en egen knapp man kan lägga en egen funktion.

    /erlandsson
     
  16. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag håller självklart med er alla om att vidarekoppling vore en fantastisk funktion för den här appen. Tyvärr är det så att Android inte tillåter appar att skicka tonval under pågående samtal. Därmed är man ganska begränsad i vad som går att göra.

    Vissa växlar vill att man ringer upp nummer 4 för att koppla samtal 1 till samtal 2. Det går ju naturligtvis att lösa med en notification-ikon som helt enkelt ringer upp fyra när man klickar på den. Frågan är bara om det hjälper så mycket mer än att välja en kontaktgenväg från skrivbordet.
     
    Last edited: 14 apr 2011
  17. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ska lägga upp en ny version med lite fixar och färdig mall för Tele2 Mobila Växeln, troligtvis imorgon. Ska även försöka titta på layouterna och få till en OK lösning för lågupplösta skärmar. Sen blir det Market!

    Naturligtvis funderar jag på prissättning av Market-appen, eller om den rent av ska förbli gratis. Vad tycker ni? Är detta något ni vill betala för, eller företaget kanske i de flesta fall?

    Undrar också om det finns fler önskemål på funktioner annat än det som tagits upp. Något som slog mig var import/export av de modifikationer man själv gjort. Tänker mig att man har en speciell växellösning och enkelt vill exportera mallen till kollegorna. Eller är det överflödigt?
     
  18. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    "Tyvärr" så har vi 95% iPhone på företaget annars kunde det var en variant. Skulle dock gärna se att man kunde se aktuell hänvisning, hur den än sattes men förstår att detta kräver något sätt att plocka denna information, vilket inte riktigt finns i dagsläget.

    Någon form av import/export vore ju klockrent om man tänker ur ett företagsperspektiv, användarna vill ju behöva göra så lite som möjligt. Bästa vore om man kunde få till ett paket man kunde skicka ut till allas telefoner i en framtid... (Nu sitter ju dock de flesta med en iPhone som sagt...)
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 210
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Gratis är ju alltid populärast men en bra app som denna är ju helt klart värd en summa pengar. Sätt en tia som pris eller gör det möjligt att donera, det tråkiga med donation är väl att det är få som verkligen gör en donation.


    Sent from tapatalk
     
  20. MEE

    MEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    En gratisversion kommer att ge betydligt fler användare men självklart vill du ha betalt för det arbete du har lagt ner så det är ingen lätt fråga. En variant är att släppa en version som med de funktioner som finns idag som gratis och en betalversion med import/export mm.

    Funktionen att kunna uppdatera och visa aktuell status från växeln i telefonen vore trevlig.
    Jag kan störa mig lite på att statusikonen är ganska lik den för missat samtal, men det är kanske en vanesak.