helt ny användare

Diskussion i 'Xperia X8' startad av Hup151, 27 februari 2011.

1. Hup151

Hup151 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har 2.1 och senaste programuppdatering gjord 2011-0225. varför måste jag låsa upp varje gång den ska användas även om den inte varit avstängd? bär jag ska ringa trycker jag på röda tfnikonen längst ner till höger men får bara upp tfnlistan inget tangentbord för att slå önskat nytt nummer. och om jag ska skicka ett sms hur bär jag mig åt? om jag vill föra över filer från datorn via PCcompanion vart ska de läggas på Phone Card? finns ju DCIM/thumbnails, image/thumbnails och albumthumbnails - den senare finns ju som ikon på skärmen. ursäkta kanske naiva frågor men jag är helt tekniskt obelastad.

2. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

1) Om låsning - det är för att du inte av misstag ska ringa ett nummer när du har telefonen i fickan. Samma som knapplås på gamla dum-telefoner alltså.
    2) Om du vill slå in ett nummer så starta appen "Calls" istället för att öppna telefonboken.
    3) Skicka sms kan du göra på lite olika sätt, tex via telefonboken eller Messages appen.
    4) Filer kan läggas vart du vill, om du har en file explorer (tex ES file explorer) kan du alltid komma åt dem. Vill du enkelt komma åt dem via de inbyggda apparna så är det images (bilder) music (musik) etc som gäller.

Ett tips är att läsa någon introduktion till android. Sony ericsson har en androidskola som nog passar bra: http://www.sonyericsson.com/androidskolan/se/

I telefonen finns även flera introduktionvideor. Välj "Support" appen så kan du se hur man ringer & sms:ar.

Lycka till med fortsatt användning, och kom ihåg att det är apparna som gör telefonen :-)

3. Hup151

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack för vänligt bemötande!jag har ikoner ("appar"?) på startsidan. upp t v brev t h noter nertill v "kvadrat" och till h röd telefon. dessa tror jag mig börja förstå. största problemet jag märker nu är att det inte går att svara när det ringer. vid inkommande lyser skärmen upp med 1 grön telefon netill i den vänstra "kvadraten" och som jag förstått ska jag då "knacka" på denna men det fortsätter ringa lik 17. jag har ingen app "calls". betr bilder är den enda app jag har "album". som du ser i min första fråga har Phone card 3 olika ställen, dcim, image och album. ska självfallet börja studera dina tips men måste lösa problemet med att det inte går att svara - tripp till närmaste telenorbutik.

4. svenphone

svenphone Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro
    Platta:
    Galaxy tab A 2019
    Dra den gröna fyrkanten till höger för att svara. :-)

Hup151 gillar detta.
  5. MrMör

MrMör Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

haha :D både jag och min flickvän hade samma problem när vi köpte våra x8or :D ingen av oss fatta hur man svarade. Lyckades lista ut det som tur va.

Kanske off topic men det vore roligt med en tråd där det finns lite förklaring på begrepp och sånt, tex vad flash, ROM, root och liknande betyder:) Så kanske nån kan sammanställa allt i början av den tråden så det blir en liten lista med förklaringar..

6. svenphone

svenphone Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro
    Platta:
    Galaxy tab A 2019
    Det där var en bra ide! I second that. :-)

7. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det finns ju faktiskt två väldigt utförliga guider redan skrivna, en för root och en för ROM-flash.
    Följer man de två går det inte att misslyckas.

8. MrMör

MrMör Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

jo jag har kollat i dom trådarna och jag vet vad root är men flash och ROM vet jag fortfarande inte vad det är... men jag tänkte mig inte guider för hur man gör dom olika sakerna utan mer som ett lexikon över dom olika begreppen son förklarar lite kort vad dom olika orden står för :D Kanske är lite lättare att hänga med i alla trådar om man har läst lite om dom... plus om det är nåt man inte vet vad det är kan man ju gå till den tråden och kolla upp det.
    Det finns ju säkert mer begrepp än rom, flash och root som folk(jag) inte vet vad det betyder... en typ android for dummies tråd :D

9. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Om inte annat finns det ju redan Swedroid Wiki:
    https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Ordlista
    (Förvisso är större delen på engelska just i ordlistan, men ändå.)

Länken till Swedroid Wiki finns uppe till vänster på forumsidan intill Kontrollpanelen med mera..

MrMör gillar detta.
  10. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Man skulle kunna jämföra flasha med en installation av ett operativsystem på datorn och en rom skulle kunna jämföras med själva operativsystem; Win7, Vista, XP etc.

Hup151 och MrMör gillar detta.
  11. Hup151

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tackar och bugar från skamvrån!