Hej!
Jag var ute med familjen och käkade julbord igår och vi hamnade sedan vid ett större bord i restaurangens bar. Jag upptäckte när jag lade min telefon (Oneplus 7 Pro) på bordet att den läste av något i bordet. Ingenting hände förutom att mobilen vibrerande och plingade.
Farsan lyckades slita loss en NFC-tag från bordets undersida, och jag tog ett bild av det av och kunde se att det satt NFC-tags klistrade överallt (se bilderna).
Jag blev fundersam på om det var något mobil- eller kortbedrägeriförsök (inte nödvändigtvis från restaurangens sida).
Frågade personalen i baren och visade bilden jag hade tagit, men dom kände inte alls till varför det såg ut sådär, inte verkade dom bry sig heller.
Vad jag kunde se så fanns det inget system med "brickor/puckar" för färdiga beställningar som användes just då, såna kanske använder NFC.
Är det möjligt att med NFC-taggar kapa kortuppgifter eller installera skadlig kod i telefoner?
Finns det några fler som har upptäckt samma sak, eller har några teorier om vad det här kan vara för något?
Visa bifogad bild 74673
Visa bifogad bild 74674
![[IMG]](proxy.php?image=https%3A%2F%2Fpreviews.dropbox.com%2Fp%2Fthumb%2FAAqmdD-zzxIvuIwoSYpmclrtAmsudHosYBQ5v2an8Y7UdnB4MOv7VrsVdn6kJX0eacEO-xkmHW6IIBxIEy9MquFeBybfePWdAQiA6aXwNAKFTyii12PBJC6Y-xWQQ0qqmoJjaxWfvji&hash=72ca47b7d202de3591544a52a27ca113)
Click to expand...