Hjälp, givetvis gick det galet!

Diskussion i 'Samsung' startad av Biiancca, 3 feb 2013.

1. Biiancca

Biiancca Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det första jag gjorde funkade ju med

cm-10.1-20130203-NIGHTLY-p4.zip

och

gapps-jb-20121130-signed.zip

om jag kan komma åt den från odin kan jag lägga in den där gappsen igen på något vis? Jag kommer ju inte åt filsystemet på taben.

2. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

När du flashar med Odin sätter du Taben i Download-läge, och då ska datorn alltid komma åt den.

Vet inte varför man inte kommer åt filsystemet, jag fick samma problem förut också, trodde hela minnet hade formaterats... Men då löste det sig när jag körde factory reset i CWM.
    Jag tror tyvärr att du inte kan flasha gapps med odin. :(

3. Biiancca

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Så du tror att jag kan lägga in den där filen *som för övrigt tar hundra år att ladda hem* genom odin?

Bara det går att lösa så får det väl ta den tid det tar och nu tänker jag som så att om det där är en stock (antar att det är "orginal" typ) så får jag nog leva med att plattan är lite seg...för det här vill jag slippa igen.

4. islandmountain

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det är alltid jätteläskigt när det går fel de första gångerna, men ge inte upp för det! Det är väldigt sällan som det går så illa den slutar fungera helt!

Stock-ROM är som sagt ganska segt, men den jag länkade är Android 4.0.4 och det är i alla fall snabbare än 3.2 (som jag antar att du hade förut? ).

Kanske inte hinner svar något mer, men här är instruktioner hur du flashar romen med Odin! (Credits till kgb_swe för instruktionerna, var lite för lat och glömsk för att skriva ihop dem själv...)

1. ladda ner stock-romen. Är en zip fil.
    2. ladda ner odin
    3. zippa upp firmware till egen folder. Ska finnas en "P7500....tar.md5" fil med.
    4. starta odin och tryck på PDA. välj den nedladdade firmwarefilen som slutar på md5
    5. sätt tabben i download mode. Dvs, tryck power down och minska ljud i 10 sek. Tryck sedan öka ljud.
    6. Stoppa in USB kabeln i datorn med tabben.
    7. vänta på att Odin hittar tabben.
    8. OBS!!! Säkerställ att endast "auto reboot" och "F. reset time" är bockade i odin
    9. tryck start
    10. vänta cirka 3 minuter. Tab bootar om. Koppla ur usb-kabel. Startar med ICS

Skriv gärna här hur det gick sen också! :)

Biiancca gillar detta.
  5. Biiancca

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

TACK!
    Det är 43 min kvar på hämtningen, frågan är om jag ska sova lite innnan jag ger mig på det där.

Det hade inte funkat att göra det jag gjorde innnan från början från odin, igen då? Det gick ju bra första gången det var ju jag som joxade till det när jag skulle byta gapps. Det är klart att jag har ju ingen rätt gapps inlagt på taben för den var jag ju så smart att ta bort.

6. islandmountain

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Om du inte kommer åt några filer på plattan från CWM, och det inte funkar med factory reset så tror jag inte att du kan få in rätt Gapps på något sätt.
    Jag är dock inte helt 100, är inte så bra på CWMs alla funktioner tyvärr...

7. Biiancca

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag kommer ju åt sdinternminnet från cmw, jag har ju provat att ominstallera både cm 10.1 och den felaktiga gappsen och att bara installera cm 10.1 men inget av det hjälper.

8. Biiancca

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Nu är jag klar, den står och tuggar på SAMSUNG...vet inte hur långe den ska göra det, men nu har den stått i 5 min ungefär...En evighet när man väntar. Är det alltså meningen att den ska starta nu?

9. Biiancca

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Shit, skam den som ger sig!

Var lite mera nervös där ett tag när den bara tuggade samsung, tänkte stänga av och fortsätta imorgon men den gick inte stänga av den bara bootade om. Tänkte att jag måste ju kunna stänga av skärmen annars blir väl samsung inbrännt i skärmen.

Efter att ha bråkat lite så vågade jag göra en rensning av minne etc och efter det startade den.

Så T A C K! Så otroligt mycket för hjälpen!
    Imorgon blir barnen glada! (o om de kan spela nå spel kanske jag får slumra för det har ju gått mindre bra hittills inatt, men nu så. Tur de är sjuka så det blir vab imorgon. Jobbig arbetsdag annars)

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Last edited: 4 feb 2013
  10. islandmountain

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Vad bra att allt gick bra tillslut! :D
    Och jag hoppas att du inte har blivit allt för avskräckt för custom-Roms nu... ;)

11. Biiancca

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hehe, tror att jag kör med den här nu.

Frågan är vilken det är som är seg. När jag köpte min google nexus i jul 2011 var jag inte speciellt nöjd, tyckte den var knepig. La, som tur var, aldrig in någon "egen" rom utan kör orginal. Nu använder den 4.1.1 och den är rappare än någonsin. Den har liksom blivit bättre med tiden (och uppdateringen)

12. Biiancca

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Är den där veraionen stabil? Kommer det uppdateringar till den?

13. islandmountain

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Den romen som du flashade är Samsungs officiella Stock-ROM, som också är en stabil version.
    Tyvärr kommer det nog inte komma några fler uppdateringar, då Samsung anser att plattan är för gammal. Så om du vill ha en nyare androidversion så är det tyvärr bara custom-ROM som gäller...

14. Biiancca

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Ok, ja men vi kör med den här så får vi se hur det blir. Förhoppningsvis bättre än förra iaf. Så kanske jag vågar mig på något framöver. Det gick ju trots allt bra första gången när jag hade rätt gapps.