Problem: Hjälp med datorskärmen

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av silverfang, 8 feb 2023.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Webbhallens säljare brukar vara kunniga men det är ingen garanti för att det stämmer det som sas.

    Kan du skruva ut grafikkortet och undersöka måtten, lägg gärna ut en bilder på kortet bredvid en linjal, mät även utrymmet i lådan (så gott du kan) för att se hur tjockt kortet skulle kunna vara som max.
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Ser inte ut som om Webhallen säljer ett som passar. Då har hen väl ungefär rätt. Men jag tvivlar att det inte finns något kort på marknaden som passar.
     
  3. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat och öppna upp den så gått jag kan. Kommer inte åt baksidan tyvärr. Får bli att köpa en begagnad. Är så okunnig när det gäller datorer. Men tack för att ni tog er tid och försökte hjälpa till. Det uppskattades! Testade även att återställa Windows utan resultat
     

    Bifogade filer:

  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    På den första bilden ser det ut som det är grafikkortet som sitter till vänster, det borde gå att lossa hållaren som håller fast kortet vid plåten med anslutningskontakterna i ändan närmast DisplayPort-kontakten och som håller fast kortet i chassit (den där grejen som sticker ut vid överkanten vid din tumme), sen borde det gå att ta ut grafikkortet som sitter fast i kontakten som syns i mitten på första bilden (det sitter en liten plastflärp vid den översta delen av kontakten som syns på bilden som man behöver peta på för att få loss kortet).
    [​IMG]
    Det här var den bästa bilden jag hittade på nätet hur grafikkortskontakter brukar se ut, den gröna kontakten har i överkanten på bilden en liten flärp som man måste peta på när man lossar grafikkortet.
     
  5. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Fick loss grafikkortet. Kan någon länka till en som jag kan köpa o h som passar
     

    Bifogade filer:

  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 763
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan du mäta kortet med en linjal? Det fanns ingen kabel ansluten till kortet, det satt bara direkt anslutet till porten på moderkortet?
     
  7. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Ja den var direkt anslutet. här kommer två bilder
     

    Bifogade filer:

  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    https://www.komplett.se/product/112...ter/grafikkort/palit-geforce-gtx-1650-stormx#

    Är ett kort som borde passa. Men den stora frågan är om nätaggregatet är tillräckligt för att driva det.

    En annan möjlighet är att moderkortet inte vill köra något annat kort än MSI. Men köp online så du får ångerrätt.


    https://www.komplett.se/product/100...ter/grafikkort/msi-geforce-gt-1030-2gb-lp-oc#

    Detta skall i alla fall passa. Tråkigt resultat är att den bara är en bred och ditt gamla kort är 2 brett. Så du kommer ha en luftspalt vid grafikkortet, ser inte så bra ut. Sen är det ett sämre kort.
     
    Last edited: 27 feb 2023
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Om man söker på PCI single slot cover så går det att hitta en plåt att skruva på plats för att slippa hålet, det kan vara värt det för att hålla damm ute (eller så sätter man dit en tejp på varsin sida av hålet så slipper man dammet...)
     
    Zooklubba gillar detta.
  10. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Jag testar o beställer. Men denna då? Ser snarlik ut
     

    Bifogade filer:

  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Den borde få plats. Även där rekommenderas 300W nätaggregat. Jag hade inte varit helt överraskad om MSI gör något så bara MSI-kort fungerar.

    230W vs rekommendation på 300W och faktumet att burken enligt MSI ska ha GDDR5 - så för guds skull betala online så du kan skicka tillbaka korten om det inte fungerar. Men passa borde dem göra.