Hjälp med guide till 2.2

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av orre77, 8 jan 2011.

  1. morgan1995

    morgan1995 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    en snabb fråga
    1. känns 2.2 snabbare än 2.1 i spelprestanda?
    2. fungerar det att använda mobilen som router?
    3. ska man vänta till de kanske ska släppa 2.3 som fungerar?

    när jag skulle uppdatera till 2.1 så blev det error 2gr när jag provade att uppdatera på en gammal dator så gick det hur bra somhällst har Windows 64bit.
     
  2. Christhebalrog

    Christhebalrog Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ett stort tack till Pjodor! Du har just givit mig en ny telefon! :D
     
  3. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    1. Jag tror att spel är mer beroende av bra grafikdrivrutiner, vilket Spican inte har vilket som om du använder 2.1 eller 2.2. Dock kanske 2.1 kan fungera bättre då den finns som original firmware vilket inte 2.2 gör. Alltså till 2.2 är det privata utvecklare som på fritiden har gjort så den fungerar till Spican.
    2. Jag tror inte det, dock kan man ju använda tethering och koppla datorn till Internet men jag vet inte om man kan koppla fler om det är det du är ute efter.
    3. Om det är en original 2.3 till Spican du är ute efter så kommer de inte att komma någon. Men om det är den från Samdroid.net du syftar på så håller det alla fall på att försöker på det att funka och det verkar ju som att de har kommit en bit alla fall.

    Vad många tack man har fått nu helt plötsligt, inte för att jag klarar, kan vara skönt med lite ego boosts ibland ;)
    Kul att du har fått det att fungera bra alla fall :)
     
  4. Christhebalrog

    Christhebalrog Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Klart man skall ha eloger för vad man gör! Vad vore livet annars? :P
     
  5. SpionSkummis

    SpionSkummis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Grattis Pjodor, dags för ännu en fråga:
    Sitter i samma sits som många andra; med en Spica med original-2.1 som blivit grymt slö och instabil. Så jag hade tänkt testa att flasha in CM. Och det verkar ju rätt straightforward, men i Samdroidtråden med kerneln här ovan (är det fortfarande den kerneln som gäller förresten?) står det att det krävs version JC3 eller senare och enligt Kies har jag på min telefon JC1. Är det så logiskt att JC3 är en senare version och jag alltså måste flasha in en ny 2.1-version innan jag kan börja?
     
  6. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Jag tror att det ska gå bra med JC1 och roota med hjälp av länken som jag postade innan. Grejen att det står så är att ops filen som man använder ändrades och det går inte att roota med en firmware som använde sig av den gamla. Men om man ska gå efter www.samfirmware.com (där du kan ladda ner alla original fws dock måste du vara registrerad för att kunna göra det) så ska man använda den nya ops filen till JC1 också, vilket borde betyda att det ska gå att roota om man har den. Men är du osäker så flasha in en senare fw.

    Och ja den kerneln som du får i samdroidtråden duger fint för att installera CM, när du installerar CM kommer den också att installera en ny kernel.
     
    SpionSkummis gillar detta.
  7. Christhebalrog

    Christhebalrog Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan bekräfta att det funkar. Hade också JC1 innan. :)
     
    SpionSkummis gillar detta.
  8. SpionSkummis

    SpionSkummis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Stort tack till er båda. Det gick mycket riktigt hur bra som helst att flasha in kerneln från JC1, så nu sitter jag med CM, hittills nöjd.
     
  9. Bombo

    Bombo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har rootat min telefon med hjälp av en av guiderna, vilket fungerade toppen, Sedan la jag till CyanogenMod 2.2 för Spica som ni hänvisade till, allting fungerade bra och jag whipeade data som många guider hänvisade till, men nu verkar det som om telefonen har hamnat i en bootloop... Den startar och jag kommer till homescreen , sedan står det "System svarar inte" Och då kan jag Force Closea eller vänta, väntar jag så dröjer det 1min sen startar telefonen om sig, detta har den gjort ett antal gånger nu!

    Snälla hjälp! Vore kul o prova på Spica med 2.2 :)
     
  10. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Kommer du in i recovery? Alltså genom att starta telefonen genom att hålla in volym ner + svara + on/off? Isf kan du testa att göra en factory resett igen funkar inte det installera om CM om du har kvar zipppen på minneskortet och se om det funkar. Annars får du nog flasha om med odin, då kan du testa den här http://forum.samdroid.net/f53/cyano...ha8-3-one-package-odin-3-95-3-98-4-03-a-3988/
     
    Bombo gillar detta.
  11. Bombo

    Bombo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu fungerar det korrekt, gällde bara att göra om det några gånger!
    Jag är MYCKET nöjd med resultatet, mobilen är som ny!!
    Tack så mycket för hjälp Pjodor! :)
     
  12. guran604

    guran604 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är de där drivritiner till 3d grafik-grejset som ligger i ett inlägg under uppdateringstråden (på samdroid) något som funkar?
     
  13. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Vilken tråd är det du tänker på?
     
  14. Fueleh

    Fueleh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tänkte lägga in CyanogenMod-6.1.1-Spica-alpha8.3 men hjälp av Pjodor guide från 2.1 orginal jc1 för det fungerade bra sa vi vah? :)

    Men typ sms, kontakter och apps stannar allt kvar lr? läste nånstans att man var tvungen å partionera om sd för att kunna använda apps2sd stämmer det? år hur backupar man allt lättast isåfall?
     
  15. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Funkar bra att köra från JC1.

    Allt kommer att försvinna och för att kunna använda apps2sd måste du ha en ext2 partition tror jag det är på sdkortet.
    Dina kontakter borde redan vara synchade med dit google-konto så dem får du tillbaka lätt. SMS och apps kommer dock att försvinna och du måste installera dem igen. Men det finns backups för sånt tex titan backup eller vad den heter, har aldrig använt nått sånt själv dock.
     
  16. Fueleh

    Fueleh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    - you can move your applications from internal memory to SD card when you want, simple create two partitions on SD FAT32 + ext2/3/4

    you can repartition your SD card on 2 partituions FAT32 + ext2 for install application os SD card apps2sd All your data on SD card will be delete!!!

    Aha så när man laggt in nya LK2.08 så kan man fixa det i recovery men allt på sdkortet försvinner.

    Men hur är det med googles orginal apps typ market å gmail å sånna grejor de funkar inte å uppdatera via market right? är de inlaggda i CM lr måste man hitta dom själv typ.
    http://forum.samdroid.net/f53/latest-version-google-apps-cm-3478/
     
  17. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Precis allt försvinner från sdkortet när du partitionerar det.

    Du kommer att ha google maps, gmail, market osv dock inte senaste versionen, men det kan du ju fixa från länken du postade tex. Men det kommer ju att fungera ändå även om du inte har senaste.
     
    Fueleh gillar detta.
  18. Fueleh

    Fueleh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    La in http://forum.samdroid.net/f53/cyanogenmod-6-1-1-spica-alpha8-3-a-3913/ men 3g/edge vägrar fungera, lr hittar inte hur man slår på/av det ens så kanske måste aktivera skiten. Bara å börja om lr testa nån annan CM eller?

    Tror fan jag börjar om ikväll med http://forum.samdroid.net/f53/cyanogenmod-6-1-1-spica-alpha8-3-lightweight-v2-1-dude-3935/ och http://forum.samdroid.net/f9/i-o-performance-boost-convert-all-ext2-one-zip-3369/

    Så kanske man kan lira angrybirds :)
    Men måste man börja om från början då med L.08. kerneln lr räcker det med att lägga in den nya på sd sen köra via nya recovery.

    Å vad gör den där ckmod är det något att rekomendera?
    En snabb tele med mkt batteritid är juh det jag vill ha :)
    Typ setcpu grejor lär juh vara bra om man vill ha mkt batteri. Värt å lägga in ckmod å gör man det sist?
     
    Last edited: 2 feb 2011
  19. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Har du ställt in APN? Om du lägger fram powerwidget (Strömkontrollen tror jag den heter på svenska) på skrivbordet med hjälp av den kan du stänga av och sätta på datatrafik och lite annat.

    Jag kör med ckmod kerneln (bfs) plus SSSwitching funkar bra för mig. Bra att komma ihåg är att om du ska köra bfs versionen så måste du ha antingen ext2 eller ex4 som filsystem, inte originalet rfs alltså.
     
  20. guran604

    guran604 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I den här. Andra eller tredje inlägget

    http://forum.samdroid.net/f53/cyanogenmod-6-1-1-spica-alpha8-3-a-3913/

    Fixar den mer än HQ på youtube som där står? Det har ju snackats lite om 3D-drivrutiner (alt bara grafik-drivers). Eller finns det någon annan fil som går att installera med grafik-drivrutiner?