Hjälp med router

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tobby, 19 aug 2013.

1. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Den första router jag köpte över huvud taget för många år sen var en D-Link. Den höll en vecka, sen brann nånting upp i nätdelen. Fick en ny i affären, som jag brickade vid en firmwareuppdradering. Gick tillbaka till affären och fick mot ett litet tillägg byta mot en något dyrare netgear-router som jag hade i flera år, tills den blev omodern, bland annat för låg throughput. Nu har jag en sån där WNR3500L som diskuterats innan.

Last edited: 24 aug 2013
  2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det var någon modell som blev våldsamt het, tror jag ägde en själv ?!

Men den stora utmaningen är alla de som aldrig besökt webgränssnittet till routern och inte ahr en aning om vad ett firmware är för något.

Om just D-Link så har det då blivit många "skrönor"..... sen finns det då personer som av rent ideologiska skäl baktalar D-Link eftersom de kör med slutna firmware.

Nog tjötat om D-Link för min del, toppennöjd med min ASUS :teeth:

3. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jo, det där är ett dilemma. Många grejor man har bör ju vara (och är ju) så enkla att man bara kopplar in sladdarna utan att ens konsultera nån bruksanvisning och sen sätter igång att använda, som en elvisp eller hårtork. Men just när det gäller routern så är det svårt att undvika att logga in på webbgränssnittet utan att det blir ett okrypterat wlan. Nån gammal router jag hade var t.om. förinställd med avstängt wifi. Alternativet är kanske att man klistrar på en etikett på varje enhet med ett förinställt SSID och lösenord. Det finns förstås även tekniker numera där man parar ihop enheterna genom att man trycker på en fysisk knapp på routern, men hittills har jag upplevt dom metoderna som krångligare. Dessutom krävs det att båda enheterna, både router och klient, har stöd för samma ihopparningsmetod.

Oavsett vilken router man köper så brukar det vara en grej som bara står i ett hörn och tickar på, och gör inte mycket väsen av sig. Det är först när den krånglar som man kommer ihåg att man har den.