Hjälp med semibrick.

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av ZeD, 23 dec 2010.

1. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jag har hittat denna tråden på XDA och detta verkar vara enda möjligheten att fixa en USB-brick på en orootad telefon med en 'HBOOT 0.93xxx' bootloader.

Dock fungerade inte detta för mig alls, då 'Android Terminal Emulator' enbart svarar med att "the directory doesn't exist' när jag försöker köra det första kommandot för att flytta 'rageagainstthecage-arm5.bin' filen.

Jaja, känns som den lättaste lösningen är att lämna in den, borde ju kunna göra det med en orginal S-ON HBOOT.

2. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Ett tips efter att ha läst runt på en massa forum efter mitt lilla missöde är dock att ge fan i 'Gingerbread' roms och sen pilla i er recovery när ni använder dem. Liknande problem som mitt har uppstått efter att ha gjort 'nandroid' backups, partionerat SD-Kort och liknande saker i 'AmonRA Recovery', 'Clockwork Recovery' verkar vara mer skonad men problem har uppstått även med den och 'Gingerbread' baserade roms.

Kanske inte finns något sammanband alls men jag skulle iaf avstå att använda dem ett tag framöver. Till och med Kosh själv har uppmärksammat detta och frågar AmonRA på Twitter om han också fått fler brick rapporter med Gingerbread.

3. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Hmm, jaa... Skit i det då. Jag har inte haft några såna problem dock... Dock har jag 0.80 och PVT-1. :)
    Och jag har originalrecovery kvar.

4. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Var lite moment22, den lättaste lösningen för mitt gamla problem var ju att flasha in orginal-RUU:n men det åtgärdar inte en vanlig USB-brick och jag kunde inte fixa en vanlig USB-brick utan att ha tillgång till mitt SD-kort (vilket jag inte hade även med 'fastboot enable'.

Vad som är lite konstigt är att den guiden jag länkade till i ett tidigare inlägg inte fungerade alls för mig då flera rapporter säger att det fungerat. Förstår inte varför jag inte kan flytta de filer som behöver flyttas när det har fungerat med samma program och sätt för andra.

Om någon har en idé om detta, säg gärna till för jag börjar få slut på bra men även dåliga idéer själv.

5. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Kan du beskriva exakt vad du gjorde för att försöka flasha in filerna? det är mycket lättare att se var du kanske gjort fel i så fall ;)

6. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jag kan inte flasha usb-fix filen då jag inte har root. I den tutorial jag länkade till här en annan kille löst detta problem genom att använda en exploit och sedan flashat fixen från en terminal emulator.

Första måste man dock flytta de filer som man skall utnyttja till en mapp i "/data/data/jackpal.androidterm" med hjälp av 'cat' men jag misslyckas att flytta de filerna.

Läser du genom den länken jag posta kommer det beskrivas bättre än vad jag kan göra här.

7. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag läste länken och jag förstod ungefär vad vad han gjorde och det verkar rimligt att det borde fungera eftersom att ett program har skrivrättigheter till sina egna filer i /data partitionen om jag har förstått saken rätt. Jag undrar vad du gjorde för att försöka förstå var det blev fel. Tänk på att linuxsystem är känsliga för stora och små bokstäver etc.

Ex: /sdcard/hej är inte samma mapp som /SDCARD/hej

Lycka till!

ZeD gillar detta.
  8. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Nä, det vet jag men jag har skrivit av ett flertal ggr men det gav mig en idé ändå, arbetsmappen kanske har bytt namn sen den tutorialen skrevs, får iaf kolla upp det.

9. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jo, för felmeddelndet antyder ju att en fil/mapp inte finns... och det vore konstigt om programmets inställningar bara försvinner... hur som helst så är jag glad att ha givit dig en ny idé :) Jag ska göra mitt bästa för att fortsätta på den linjen ^^

10. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Lät ju logiskt...

Hoppas du löser det :D

11. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Sådär ja, nu vart det fixat.

Jag fick det inte att fungera med 'Android Terminal Emulator' som den som löste detta problem hade använt, jag använde 'Terminal Emulator' som kunde använda den exploiten jag fått så att jag fick tillräckligt med "root" i sin hemma-folder så att jag kunde flasha in USB-fixen och få en ny fräsch 'misc' partition på telefonen.

Nu kan jag mounta min telefon och allt skall fungera som vanligt, dax att roota den igen, har ett stort sug efter MIUI :)