Lite redigerad efter att jag löser saker, hittar annat som jag vill ändra.
Hejsan!
Första posten för mig.
Tänkte höra om ni har några tips för att senioranpassa en Android-telefon.
Köpte en Samsung A41 till mormor 92 när hon har fått problem med sin Doro. Hon var lite missnöjd med den så hon ville testa en annan.
Aktiverade Enkelt läge, inaktiverade automatisk skärmflip, tog bort så det bara var en hemskärm, inaktiverade appar som inte behövs.
Jag märkte däremot att hon inte ändå riktigt är haj nog för att hantera "stock" android. Slutade med att den halvtrasiga Doron aktiverades igen och att jag tog med A41 för att fixa den lite.
Problem som jag märkte:
Skulle vilja klicka för att svara / neka på inkommande samtal istället för att swipe:a. Finns app som kan det?
Kontaktapp där man kan ringa med ett klick på kontakten.
Hemknappen skulle kunna stänga alla appar och glömma var man var i apparna så man alltid får default när man öppnar en app efter att ha tryckt på hemknappen.
Skulle vilja inaktivera att scrolla uppåt eller neråt för att komma till appväljaren. Aktiverade den gamla "knappen" men upp/ner är ändå aktivt och gör det lite svårare att klicka. - Fixat med Nova Launcher.
Skulle gärna ha en genväg som alltid går direkt till knappsatsen (telefon-appen kommer ihåg var man lämnade). - Fixades med inställningar i appen
Större nedre del på telefonen, hem, bakåt mm skulle gärna få vara dubbelt så stora. Kanske även bara hem och bakåt. - Tror inte det går att fixa.
Har ni några tips på Tema / Appar / inställningar som kan hjälpa mig lösa något eller alla bekymren ovan så vore det väldigt uppspattat!
Last edited: 11 oktober 2020