Fråga: Hjälp välja Aux kabel till bilstereon.

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Shire, 14 jan 2013.

1. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    "Tre ränder" som du säger innebär att det är fyra delar som isoleras av de mellanliggande ränderna - vilket är samma sak som att den är 4-polig. Två ränder ger då tre delar -> 3-pol.

För att skicka stereoljud behöver kontakten vara 3-polig, men till ett headset behöver du även kunna skicka ljud från mikrofonen också så då krävs en pol till. Det finns f.ö. även 2-poliga kontakter för att skicka monosignal.

"Möjligen får man lite ljud om man trycker så hårt man kan på kontakten." skriver du vilket oroar mig lite. Det verkar mer som att du har nåt glapp i din kontakt om det kommer *lite* ljud när du trycker hårt.

Är din dotters lurar verkligen hörlurar (utan mic och med 3-polig kontakt) eller är det ett headset (med mic och 4-pol) och isåfall funkar de även att prata i samt eventuella knappar för volym eller är det bara ljudet som är ok.

tekniktant gillar detta.
  2. Shire

Shire Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tackar och bockar för alla bra svar. Speciellt Tiny Turtle.
    Stereon i fråga är en RCD 310 som ska sitta i bilen jag köper, en VW Golf -10.
    Så den får nog räknas som ganska standard.

Åker och hämtar bilen på fredag och har köpt en 0.8m suprakabel.
    Även om det inte är någon skillnad alls så var 95kr inte så mycket att bråka om.

Hoppas jag får skapligt ljud redan från start. Har överhuvudtaget aldrig flashat en mobil så skulle gärna slippa det. Jag är bekväm och föredrar original.

3. xziaz

xziaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Glöm inte kolla så att stereon har annorlunda uttag än mobilen, då menar jag att du kopplar din AUX sladd till stereon som kräver färg (2 st uttag, right and left ljud). För det finns 2 st olika kablar!

4. tekniktant

tekniktant Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy 6 Edge
    Platta:
    iPad 9th
    Tack för utförligt svar.

Tror jag är lite klokare nu. Förstår att det inte har att göra med hur många "ränder" kontakten har. Behöver nog testa nån mer kabel i bilen innan jag dissar det helt.

Vad gäller hörlurar så är nog dotterns lurar ett headset för det är nog en mikrofon på sladden. De andra är vanliga hörlurar som man bara kan lyssna med.

Jag tycker kontakerna är precis lika långa på dem men det är bara med headsetet jag hör bra i lurarna.

Läste på nåt utlänskt forum där samma frågeställning som min dök upp att Note II är tydligen väldigt kinkig med kontakter så alla verkar inte riktigt fungera lika bra.Det stod även att de med guld fungerar bättre så jag få se om jag kan hitta någon sådan att låna och testa med.

5. m3rso

m3rso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Jag förstår inte hur en kabel ska kunna göra ljudet bättre, om inte källan kan ge mer än 100%. Ljudet blir vad det blir. Jag har testat en S3 och iPhone4 i flera olika bilar. Jag får bättre ljud i stereon med iPhonen än vad jag får med S3. Känns inte vidare att behöva "modifiera" på telefonen för att få ut bättre ljud och äventyra garantier. Jag är väldigt besviken på den fronten i alla fall.

6. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag har en god vän som jobbar på Hifi klubben. Han berättade att de finns kablar med riktning för ljudet. Man köper alltså en kabel med en liten pil på där pilen ska peka mot högtalarna och andra änden av kabeln skall skruvas bak på hifi-recievern. Dessa kablar kan kosta hur jävla mycket som helst.

Jag brukar bara skratta åt honom och hans idiotprodukter men han tycker själv de blev bättre när dom provade på jobbet. Jag säger bara PLACEBO över hela skiten.

Med de sagt så finns det faktiskt dåliga och bra kablar. Dåliga kablar har ibland lite sämre kontakt i luren. De kan exempelvis vara en typ av metall på stiften som oxiderar lätt och knaster och dålig kontakt kan uppstå. Jag har själv varit med om detta. Dessa så kallade guldpläterade kontakterna kan ibland vara syrebehandlade så de är mer mindre benägna om att utsättas för oxideringar och lagringar som kan skapas på ytan av metallen. Det finns också billiga kinakablar där kontakten inte är 3,5mm utan den är 3,49mm och i vissa apparater så uppstår då ett glapp. Eller vad sägs om 3,5mm kabeln jag köpte på kvibergsmarknad i göteborg där den knopp som sitter längst ut på kontakten (den änden som stoppas i telefonen) lossade! Som tur var hände de inte inne i mobilen. Men de finns skitkablar.

Men som sagt, kablarna ska ändå inte kosta flera hundra. Man får prova sig fram. Vanligtvis så duger dessa billigare kablar utmärkt. Men vet man att man ska förvara kabeln i bilen och de är fuktigt och isigt i bilen så kan de uppstå lite knaster just då man stoppar i sladden. Men de är enkelt att fixa genom att bara ta ut och i kabeln ett par gånger så det "skärs upp" ny kontaktyta på metallen. Eller så kan man putsa av kontakten lite själv med lämpligt material.

7. Themilomax

Themilomax Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

8. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Guldpläterade kontakter gör ingen skillnad. I teorin blir det ingen oxidering på dem eftersom guld inte kan oxidera, men i praktiken spelar det ingen roll utan används bara för att folk tycker de är finare och då kan man ta ut ett par tior extra för något som kostar väldigt mycket mindre att lägga till.

Ja, HiFi-klubben och deras jävla kablar. Är fortfarande sur över hur de sålde på min svärmor två RCA-kablar för trehundra spänn att ha mellan förstärkaren och CD-växlaren - när hon skulle använda en digital TOSLink.

Så billiga kablar att de har fel dimension eller går sönder i bitar skall man naturligtvis undvika, men annars funkar nog det mesta.

9. flurka

flurka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi
    ROM:
    Oxygen OS
    Telefon 2:
    Oneplus One
    ROM:
    Blisspop
    Platta:
    Lenovo yoga tablet 2
    Är också väldigt nöjd med ljudet i min S3:a!
    Både med 3,5mm och bluetooth. I bilstereon och i stereon i garaget :)

Btw, låg ljud behöver inte betyda dåligt ljud.

10. ZiMMeN

ZiMMeN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Köpte mig en helt vanlig 3.5 mm till RCA kabel på internet för kanske 2 år sen, den är ganska grov för att vara hörlurskabel, men den är skärmad så de är nog de.

De är ju de jag har gjort :D Min S3a spelar ifrån båda mina polares iPhone och Sony Acro S.
    Måste säga att jag inte inte besviken på den lilla bjässen när de gäller ljud i bilen :cool:

11. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Sånt där blir man ju bara förbannad på. Kunde ni inte gå tillbaka med kabeln? De lurade ju en kund! TOSLink är också lite roligt. De säljs på stan TOSLink kablar med guldpläterade kontakter?! De är LJUS för helvete folk! Mina TOSLink kablar köpte jag på Biltema för 29kr / metern. Funkar perfa! Har kört DTS-MA ljud igenom skiten inga som helst problem. Fast nu ligger iofs TOSLink kablarna och samlar damm för jag kör allt över HDMI 1.4 kablar idag. Men de va aldrig något fel på TOSLink kablarna som va helt i svartplast.

Fast jag har råkat ut för problem med dåliga kablar också. Jag skulle köpa en längre HDMI-kabel och pressa 1080P över i kabeln. När man går över 3 meter så börjar signalförlusterna på billiga kablar att synas. Så jag fick gå upp ett par snäpp i kvalitet. Jag köpte exempelvis en 15m HDMI v1.4-kabel av Netonnet för 500kr och den funkade perfa. Så även här finns det ingen anledning att lägga 1600kr på en motsvarande ur Supra:s sortiment! Fan vilket ocker!

12. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
  13. Qvisten

Qvisten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Hållit på med musik i största delen av mitt liv, både producerat och njutit av att höra fina toner :P och kan säga att där är skillnad på kabel och kabel. Köp inte det billigaste jäkla möget du kan hitta. Kvalitén brukar överlag vara sämre med både ljud och hållbarhet. Men samtidigt behöver man definitivt inte de värsta och dyraste heller. Varför bättre kabel, jo för att de är isolerade (minskar störningar) bra hållbarhet (material) leder bättre men tycker inte det är värt med "lyx" kablarna.

En annan grej man kan tänka på är om de ska vara guldpläterad eller inte. Guld är att föredra om sladden ska sitta i men inte värt om den ska in och ur hela tiden då den slits och då oxideras den med tiden och ger dålig kontakt.

14. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Last edited: 17 jan 2013
  15. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Kör på en HDMI 1.3 kabel från ebay för 70kr på 10 meter. Pressar ut 1080p hur bra som helst. Ingen skillnad jämfört med min 3 meters 200kr kabel med fina guld kontakter... ;)

16. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jo det kunde vi säkert. Dock var det ett bra tag senare innan jag upptäckte malören.

17. tekniktant

tekniktant Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy 6 Edge
    Platta:
    iPad 9th
    Nu fungerar det för mig. Testade med en annan aux-kabel (helt vanlig) och nu strömmade musiken via bilradion utan problem. Jag ser ingen skillnad på den gamla och den nya (förutom att den nya är längre) men struntar i det eftersom det fungerar nu.

18. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

För den som inte är rädd att dona lite så kan jag rekommendera siyah kernel (voodoo hack). Via appen stweaks kan man skruva upp volymen över EUs (vad jag förstått) tramsiga restriktioner.

S3an har hörlursförstärkare på 2x2W men man kan tyvärr inte utnyttja det..

19. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jo, fast versionen av HDMI spelar inte så stor roll som signalegenskaperna på själva kabeln. En Tjock och styv och ordentlig kabel, även om de är hdmi 1.3 är klart bättre än en smal, av billigt material, hdmi 1.4 kabel :)

Men hur som helst, jag såg en klar skillnad. Men jag är inte puckad. Jag köper bara så de funkar bra, jag betalar inte för nätade kablar och guldpläterade kontakter och där de sitter "signalriktningspilar" på sladdarna. De får andra göra. :)

20. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Yes! Och även Perseus Kernel har stöd för detta via samma App. Alla kernels som bygger på Siyahkoden för STweaks har stöd för det. I mina tester är dock Perseus betydligt mer strömsnål jämfört med Siyah fast Siyah har betydligt fler features som Dual-booting och annat kul.