Högskoleprovet består av två delar, en kvantitativ (matte) och en verbal (engelska och svenska) Det finns olika undergrupper inom varje del, tex inom den kvantitativa delen finns DTK (Diagram, tabeller och kartor) Där man testas på sin förmåga att läsa av och svara på frågor kring just diagram tabeller och kartor, inom den kvantitativa delen har vi också XYZ vilket testar din förmåga att lösa problem inom tex algebra, geometri och aritmetik. Utöver dessa två finns det två till delar; KVA och NOG.
Man kan säga att inom matten testar man två saker, förmågan att lösa problem (1+1=2) och din förmåga att hantera logiska och matematiska problem (x^2 + y^2 = 8)
Vad är x?
(1) x=y
(2) x*y=4
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Just den här delen är lite svår att förklara, saxade litegrann från den här sidan:
http://studera.nu/hogskoleprovet/ho...koleprovet.5.27d86368130216405a680006319.html Och försökte förklara lite lättare.
Den verbala delen är lite lättare att förklara.
Där är en del att du får ett par meningar med ett eller flera ord som saknas, du får typ 4 stycken alternativ med ord som du ska sätta in där det saknas, då väljer du den som passar bäst.
Exempel: Jag _______ katten
A Åt
B Matade
C Dödade
D Mjölkade
Kanske inte det bästa exemplet men du fattar nog

En annan del är ordförståelsen, där får du ett ord , t.ex. Bajs, då ska du välja det svarsförslag som bäst motsvarar innebörden av just det ordet
A Avföring
B Middag
C Katten
Hoppas det här klargjorde en del frågor för dig.
Jag ber om ursäkt på förhand för möjliga stavfel som kan ha smugit sig in i texten, är lite lätt mosig i hjärnan just nu.
Någon med bättre koll på detta får gärna rätta mig om jag har fel!
Click to expand...