Home Assistant / Hassio

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Swedroid, 13 oktober 2017.

1. fremar

fremar Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
  2. Kimball

Kimball Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    424

MINA ENHETER

Om jag skaffar en Sonoff zigbee dongle: Amazon.se kan jag då i teorin sälja av Ikea dirigera? Eller fyller Dirigera någon annan funktion förutom att jag måste skapa en dashboard till sambon som hon godkänner vs. att använda Ikeas app..? Tror jag läst att knapparna ev. funkar dåligt direkt i HA vs. via dirigera - någon som har erfarenhet?

3. stelin

stelin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    915

MINA ENHETER

Vad har du för enheter anslutna idag till din dirigera ?

4. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.084
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Knappar/fjärrkontroller funkar i HA också, men det är lite mer krångel bakom det. Man måste bygga en automatisering med olika triggers, t.ex. långtryck på en knapp utför en sak och vanligt tryck på samma knapp för en annan sak.
    Om du frågar om möjligheterna mellan dirigera och en egen sticka så har du långt mycket mer möjligheter med en egen sticka istället.

Du behöver inte bry dig om vad IKEA supportar utan du para ihop de enheter du önskar och alla enheter pratar med varandra i sitt eget nät.

5. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
  6. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7.969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Har inte testat med ZHA men jag kör en sådan i Home Assistant med zigbee2mqtt. Det funkar utan problem.

Vill också passa på att tipsa om dessa pluggar som jag föredrar att använda då de är väldigt små och smidiga, funkar också perfekt med HA och z2m.
    Amazon.se

Yoko666 gillar detta.
  7. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Jag har lyckats installera HA och z2m nu på min NAS. Om jag skulle vilja få in Matter, måste man ha en till sticka och isf vilken är det som gäller? :)

8. clamitas

clamitas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det beror på vad för Matter grejer det är. Matter-enheter kommunicerar antingen över ethernet/wifi eller Thread. För ethernet/wifi behöver du inget extra, men för Thread behöver du hårdvara. HAs egna SkyConnect dongle ska ha stöd för Thread. Annars kan du köpa någon annan Thread border router.

Ett exempel är IKEAs dirigera hub. Den har stöd för Matter men den kopplas ju in i ditt nätverk med ethernetkabel. Den kan du få in i HA utan någon extra hårdvara mellan hubben och din NAS.

milky81 gillar detta.
  9. Dashio

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Tänkte mest på ikeas ny produkt Timmerflotte som snart kommer som enligt min förståelse bara ska vara kompatibel med thread. Fasiken, jag som sålde min fär att jag trodde att HA var kompatibel med de flesta. Men är det redundant att både ha Dirigera och zigbee stickan?

10. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Fast det finns ju blueprints för mer eller mindre alla fjärrkontroller så det är inte superjobbigt att lösa.

11. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.084
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Japp, stämmer bra. Minns inte ens att jag skrivit om det här men jo, det går lösa på olika sätt :)

12. clamitas

clamitas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Sorry för sent svar. Man borde ha Zigbee och Thread på olika hårdvaror. SkyConnect har stöd för båda protokollen men i dagsläget funkar kombinationen inte så bra. Dirigera har väl bara stöd för Zigbee just nu? Du skulle kunna använda Dirigera för Zigbee och en SkyConnect för Thread, men då kan du inte använda Z2M.

Jag kör en Sonoff sticka för Zigbee med Z2M och en Google Nest Hub som Thread router. Jag har dock ingen Thread-enhet så vet inte hur bra det kommer funka med Nest Hub...

13. Dashio

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Du har liknande enheter som jag! Jag har också Sonoff stickan för Zigbee med z2m och sen har jag ockå en Google nest hub gen 2 om jag inte missminner mig. Hade ingen aning om det fungerade att ha nest huben som thread router. Nästa fråga är ju då ifall man också behöver uttag för att förlänga thread.

Kanske köper någon thread enhet för att testa isf.

14. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om jag skaffar en HA Green kan jag göra alla saker med HA? Tänker om Green är svagare än om man själva sätter upp en HA med t.ex Raspberry Pi? Kan man ansluta HA till Google Home?

15. Sambuccashake

Sambuccashake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    HA kräver väldigt lite så tror inte att det är ett problem.

Men för det priset hade jag hellre jagat en billig och svag NUC.

Screenshot_20250421-082611.png

Hajken gillar detta.
  16. svenix

Mottagna gillanden:
    7.969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror säkert att Home Assistant Green räcker till allt man normalt vill göra. HA drar inte mycket kräm och kräver ingen kraftfull dator. HA Green är inte på något sätt begränsad i funktionalitet jämfört med att köra HA på t.ex. en PC.

Undantaget kan vara om du vill integrera kameror i HA, det kräver en hel del av hårdvaran.

Faktum är att jag själv blev lite sugen på att byta till HA Green när jag såg hur billig den är. Det lockar att ha en liten tyst strömsnål burk att köra HA på. Det lockar också att ha HA på en helt separat enhet oberoende av om annat stängs av.

I.o.f.s så har det funkat fint för mig att köra HA på en virtuell maskin i Proxmox som jag gjort nu i c:a tre år. Innan dess körde jag på en Raspberry Pi i kanske fem år. Det funkade också fint, inga krascher av SD-kort eller liknande. Men det skulle vara kul att prova en Green. Jag har ändå funderat på att byta ut min Sonoff zigbbe USB-sticka till något annat för att kunna köra matter/thread. Då skulle jag ev. kunna byta till en Green med en SkyConnect sticka och prova det.

Skulle jag välja att köra HA på en Raspberry Pi eller en HA Green hade jag valt Green. Om man inte redan har en Raspberry Pi som man vill använda så är Green ungefär samma kostnad och då får man EMMC lagring istället för SD-kort.

bernard gillar detta.
  17. svenix

Mottagna gillanden:
    7.969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det kan man men det är inget jag provat. Jag föredrar att köra lokalt så mycket som möjligt och inte vara beroende av tjänster i "molnet". Det är retligt om saker slutar fungera för att internetförbindelsen går ner eller att en tjänsteleverantörs servrar har problem.

Jag hittade denna instruktion för att koppla HA mot Google Home. Det verkar lite meckigt om man inte ska betala för tjänsten.

Google Assistant

18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ok. Om man inte ansluter till Google Assistant, antar att HA har en app för Android? Kan man i den ställa in så att allt släcker t.ex. när man går hemifrån, samt att vissa saker tänder när man kommer hem. Det är 2 anledningar till varför jag vill ansluta till Google. Dels för att jag har ett God natt kommando samt God morgon kommando, där god natt släcker allt i hela lägenheten och tänder min nattlampa medans god morgon tänder en taklampa och släcker nattlampan, berättar hur varmt det är inne, hur väderprognosen är för dagen, samt startar rixfm på högtalaren. Går det att göra något liknande i HA utan att ansluta till Google Home? Tänker mest på mina röstkommandon samt närvarodetektering

19. svenix

Mottagna gillanden:
    7.969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns en app: https://play.google.com/store/apps/details?id=io.homeassistant.companion.android

Det går säkert att göra det du vill. Frågan är hur pass krångligt eller svårt det blir. Det fina med HA är att ingenting är omöjligt men en del kan så klart bli krångligt att få till.

Att skapa automationer som dina God Morgon och God Natt kommandon är inte svårt. Att röststyra HA och få HA att spela upp ljud och tal blir krångligare. Det går säkert att lösa men en helt offline lösning kräver mycket. Enklare blir nog i så fall att integrera mellan HA och Google Home. Att detektera om du är hemma borde gå att göra via appen eller genom att detektera när din mobil kopplar upp mot wifi hemma.

Jag ska vara ärlig och säga att med dina usecase har du nog inte så mycket att tjäna på att byta över till HA. Du verkar nöjd med dina funktioner i Google Home.

Mina användningsområden i HA skiljer sig från dina. Jag har ingen röststyrning och inga röstmeddelanden och ingen integration med Google Home så jag kan inte riktigt säga hur svårt eller lätt det är att få till sådana saker. Jag vet att det går eftersom i princip är inget omöjligt i HA. Men en del kan ju bli krångligt att få till.

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ah, nice.
    Hmm.. Kanske går o göra genvägar som man har på hemskärmen till kommandon i appen?
    Det finns nog vissa saker som jag gärna vill göra, som inte går i Google Home. I Google Home appen kan man t.ex. inte se en historik över temperatur eller energianvändning, någon som jag skulle vilja och har sett att det går med HA för att nämna ett exempel. Man kanske ändå skulle testa HA, se hur det går, har ju ändå läst lite kodning i skolan för närmare 15 år sedan nu (lol), det var dock c++.