Home Assistant / Hassio

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Swedroid, 13 okt 2017.

  1. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Vilken Synology använder du?
    Tidigare fanns HA som native app i Synology, men den plockades bort av flera anledningar. Om du använder en Synology "modell bättre" kan du antingen köra i Docker (vilket nämnt ovan, krångligare setup med Supervisor etc) eller köra, som jag kör, Hassos som Synology Virtual Machine vilket är väldigt smidigt och "bara funkar" och bör vara att föredra. Mosquitto bör kunna installeras enligt svenix instruktion ovan
    Installation on Synology Virtual Machine Managager
     
    LMLarsson77 gillar detta.
  2. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Det finns gott om hjälpsamma personer i HA grupper på nätet och massor med bra guider via Youtube, ge inte upp ge det en chans du kommer fixa det. Vågar lova dig att utdelningen när du fixat det kommer vara så mycket högre, en om du köper en låst enhet och tvingas hålla dig till den.

    God Jul och god fortsättning till dig med.
     
    LMLarsson77 gillar detta.
  3. LMLarsson77

    LMLarsson77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei p30 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei p30 pro
    Har en synology DS 218+.
    Den bör vara tillräckligt kraftig.
    Kör Docker och har en homeassistant installerat som verkar fungera lokalt iaf. Köpte även en conbee sticka men det gav jag upp!
     

    Bifogade filer:

  4. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Om du vill slippa krångla med MQTT så rekommenderar jag denna EspHome varianten:
    GitHub - psvanstrom/esphome-p1reader: ESPHome custom component for reading P1 data from electricity meters.
    Jag har samtliga komponenter som behövs inklusive kretskort om du behöver något så kan jag sälja för självkostnadspris och något frimärke. Vill du ha ett helt färdigt paket så kan vi säkert lösa något också, hör av dig via pm :)
     
    LMLarsson77 gillar detta.
  5. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Ja det borde funka i VMM
    Testa att göra som min guide jag länkade till (eller den andra ovan). Du kan ju alltid testa köra in en till HA-installation på samma NAS. Conbee-stickan mappar du sedan upp i VMM (bild 8 i guiden) så hittas den förhoppningsvis senare av HA.
    Jag antar att du kör på 2gb RAM vilket verkar vara standard för DS218+, så om det funkar bra så kan det nog vara bra att köpa till ytterligare minst 2gb och stoppa i. Det är betydligt billigare och enklare att hitta kompatibelt RAM till denna än tex en RPi4.
     
    LMLarsson77 gillar detta.
  6. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Hjälper du han med ESPHome då ? för annars har han väl samma problem som MQTT då han nu kör HA i Docker. ESPhome ingår väl bara under Supervisor baserade installationer vad jag vet.

    Först måste han ju få till HA på ett sätt han kan hantera, Innan han börjar köpa tillbehör.
     
  7. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Den Nasen kommer fungera, som @paycheck@paycheck skrev du kanske behöver uppgradera med mer minne om det blir ett problem under resans gång, men din nas verkar stödja detta.

    Här är en video som visar steg för steg hur du sätter upp en fullständig version av HA
    kolla på den och se om du får hjälp att komma igång. Ta en sak i taget först HA sen din Conbee sticka
    väl där kan du följa andra guider för det du vill aktivera/installera då du har samma mjukvara.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=xuTHRKxxVdQ
     
    paycheck och LMLarsson77 gillar detta.
  8. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    ESPHome är numera väldigt enkelt eftersom man kan flasha via webbläsaren så man behöver teoretiskt inte installera något.
    Väl flashad och kopplad mot wifi dyker ESPHome upp automatiskt i HA med hjälp av Discovery.
    Inte svårt att dela en färdig bin fil om det skulle krisa.
    Hans ursprungliga fråga var hur man kan få in värdena från mätaren och enligt mig är ESPHome mycket lättare att förstå än MQTT och jag tolkade det som att han var ute efter tillbehör?
    Han kan givetvis köpa tillbehör/komponenter precis var som helst, jag erbjöd att sälja till självkostnadspris som en hjälpande hand då jag har komponenter hemma som jag vet fungerar väl.

    Edit: han har ju redan en fungerande HA installation, jag själv körde länge på min Synology Nas med HA som en Docker container, sedan ESPHome som Docker container, efter flera år gick jag över på att köra HAOS.
     
  9. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Jag vet mycket väl att ESPHome är väldigt enkelt speciellt om man kör HAOS, men nu var det @LMLarsson77@LMLarsson77 som skrev att han tyckte det här var svårt, ville ge upp och byta hårdvara/system, Ja det går absolut lösa via mer docker alternativ men det är ju ingen enkel väg för någon som är nybörjare.

    @paycheck@paycheck och jag försökte hjälpa så han kan köra HASOS för den är enklare att börja med, framförallt lättare att ta backup på om man råkar göra något tokigt.

    Hängde bara upp mig på att du skrev slippa krångla med MQTT men förutsatte han har ESPHome, vilket vi fortfarande inte vet.
     
  10. LMLarsson77

    LMLarsson77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei p30 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei p30 pro
    Tack för all hjälp
    Jag har 2gb minne idag(standard)
    Testade att installera VM och det verkade smidigt men den säger att det är otillräcklig minne för värden. Så får nog uppgradera.
    Du kan inte rekommendera något kompatibelt minne. Verkar kunna sätta in ett RAM minne i fronten utan för mycket arbete såg det ut som.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Någon här som kör Airthings radonmätning? Blev lite sugen men de kostar ju en del.

    Kör HA core i en container på min unRAID-burk.
     
  12. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    Nu vet jag inte hur mycket RAM du ställde in, men testa 1gb eller mindre till HA om det funkar. Jag vet inte hur mycket DSM behöver. Testa även att tillfälligt stoppa Docker

    Finns lite RAM-hjälp här:
    https://www.reddit.com/r/synology/search?q=ds218 ram&restrict_sr=1
    Enligt en av trådarna i sökningen ovan så ska denna 8gb vara kompatibel, 390kr.
    https://www.amazon.se/Crucial-CT8G3S186DM-PC3-14900-SODIMM-204-Pin/dp/B01979WD4U?th=1
    Enligt
    View: https://www.reddit.com/r/synology/comments/pe5oeg/comment/hawwxdc/

    Så antar jag att även https://www.amazon.se/Crucial-PC3-12800-1600MHz-memory-module/dp/B005LDLV6S?th=1 ska vara kompatibel för 190kr och 4gb. Under förutsättning att minnena (befintliga 2gb och detta 4gb) är kompatibla med varandra (och inte bara med Synologyn i sig) så kommer du långt på 6gb.
    Jag rotade fram en 2gb-Samsungsticka du kan få mot frakktostnad att testa annars. Högst oklart om det är kompatibelt eller ej, men andra Samsungminnen verkar i alla fall fungera med andra Synologys
     
    LMLarsson77 gillar detta.
  13. LMLarsson77

    LMLarsson77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei p30 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei p30 pro
    Försökte stoppa docker men hittade inte hur och ville inte avinstallera den.
    Ska göra ett försök en gång till annars chansar jag på att beställa ett 4gb minne.

    Tacksam för hjälpen (och tålamodet)
    Finns mycket kunskap i detta forum.
     
  14. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Det finnas stöd för den, med det kanske du redan vet.
    Airthings
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Var ett par dagar sedan jag läste på det men med den pluginen har jag för mig man behöver ha en Airthings hub och även skicka data dit. Önskar helst någon 100% lokal lösning. Men möjligt jag har fel angående hur pluginet fungerar.
     
  16. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Ok fel av mig i så fall, fattade det som det räckte med deras moln konto och där skapa en egen api för HA
     
  17. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Om du vill köra lokalt så kan du köra med Bluetooth, dock bara tre modeller som har stöd just nu:
    Supported Devices
    Wave
    Wave+
    Wave mini
    Airthings BLE
     
    Zooklubba gillar detta.
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Urghgh, tar hellre zwave eller Zigbee. Men blir väl att köra på BLE. Tack.

    Edit: XY problem men radon (gärna mer men huvudsakligen radon) sensorer som lokalt kan skicka tillbaka till HA (eller tex direkt till mqtt, så länge det är lokalt, BLE går givetvis med här) är det jag är ute efter. När jag googlade smarta radon-sensorer ledde alla vägar till Airthings.

    Jag har inte läst så mycket, bara antar att hubben behövs för att skicka datan dit. Rätta mig gärna om jag har fel.
     
    Last edited: 28 dec 2022
  19. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag kör själv en airthings view plus, den får man köra över deras moln för att få in i HA. Så vitt jag vet så är det bara ovan 3 modeller som går att läsa ut lokalt med hjälp av BLE.
    Känner inte till några andra smarta radon sensorer.
     
    Zooklubba gillar detta.
  20. Sambuccashake

    Sambuccashake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej alla! Jag behöver tips för att snabba upp tiden mellan någon trycker på knappen på min Nest Doorbell och då ljudet spelas upp på en nest mini (eller homepod Mini för den delen).

    Avisering till telefon är omedelbar men det dröjer ibland upp till 10 sekunder innan min "ding dong chime" ljuder.

    Samma märkligt fördröjda resultat oavsett om jag kör via local mp3 file i Home Assistant eller om jag laddar upp filen i fråga till Spotify och kör den som en spelllista därifrån.

    Det är ju världens mest basala use case. HUR kan detta dröja så?

    En annan Automation som har med en Nest Mini att göra träder i kraft när jag släcker ljuset i badrummet. Då stängs musiken på Nest'en av.
    Däremot i detta fallet upplever jag 0 delay. Ljuset släcks och musiken tystnar unisont som jag upplever det.

    Så... Vad i hela helsefyr... Vad göra?