HONOR MAGIC5/MAGIC5 PRO/MAGIC5 ULTIMATE

Diskussion i 'Honor' startad av Oceanic, 30 jan 2023.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har haft 12s Ultra och det är den bästa smartphonekamera jag testat hittills. Så för egen del tvekar jag inte på att 13 Ultra har en grym kamera. Däremot tycker jag Magic 5 Pro har flera andra fördelar som gör jag att jag nu är mer sugen på den. Dock har jag aldrig betalat 10K för en telefon så det tar emot en hel del att köpa den ny. Med frankt inkluderat från wonda landar slutsumman på närmare 11K.

spigen, jeensa och poipen gillar detta.
  2. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 340

MINA ENHETER

Jag hade kunnat lägga det om andrahandsvärdet hade varit bättre. Om jag nu tröttnar på den om någon månad då har den nog tappat 5000 i värde. Jag är beredd att gå lite i förlust men det finns en gräns

spigen gillar detta.
  3. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag skulle nog själv kunna betala 7K för en felfri begagnad Magic 5 Pro i nyskick med kvitto. Men det är ju ett tapp på 4000 kr mot nypris.

Det finns för övrigt en massa intressanta trådar om dessa lurar på reddit. Rekommenderar t.ex. den här tråden där folk som både haft Magic 5 Pro och Xiaomi 13 Pro skriver. Den senare luren är ju väldigt lik Xiaomi 14 Ultra (fast lite sämre överlag). Något som oroar mig kring Magic 5 Pro är detta:

"In general Honor has capable HW that is let down by weak software and processing. There are also not many settings to adjust the picture and filters are reset when you restart the app. Problems with processing - too vivid colors (not always), but specifically green and red pops too much. Heavy (and i mean HEAVY) noise reduction - Honor doesn't allow any noise to be in the picture (probably good for DxO mark score), so prepare for the water paining effect. Xiaomi's processing is pretty mature. Colors in Leica authentic mode are true to life and Leice vivid is vivid in a very sensitive manner."​

View: https://www.reddit.com/r/Honor/comments/142g0ln/honor_magic_5_pro_vs_xiaomi_13_pro/

Om man föredrar mer realistiska foton med lite mer brus är nog Xiaomi helt klart att föredra. Älskade själv hur 12sU processade bilderna så risk att man då blir besviken på Honor.

pobin och poipen gillar detta.
  4. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ett återkommande mönster i kommentarer är även att haptiken verkar lite sämre på Magic 5 PRo jämfört med S23U och Xiaomi 13 Pro / 13 Ultra.

poipen gillar detta.
  5. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kollar DxoMarks exempelbilder av Magic 5 Pro nu på en 32 tums skärm och tycker nog inte oljemålningseffekten är så farlig. Bilderna ser bra ut även i helskärm, bara om man zoomar in ser man att detaljerna är en aning utsmetade. Går inte att jämföra med gamla huaweilurar då bilderna alltid såg ut som en oljemålning så fort man tittade på en lite större skärm.

Oceanic gillar detta.
  6. Nik

Nik Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Läste diskussionen på reddit och måste påpeka att sen dess har det kommit uppdatering till både kameran, mjukvaran och android security som nu är maj månad.
    Som jag sagt förut så är jag absolut ingen fotograf och har inte några av de andra lurarna att jämföra med, men oljemålning ser jag inte som något bekymmer alls.
    Ljusår bättre än gamla Huawei mate 20, där måleffekten var påtaglig.

Personligen tycker jag att kameran tar bilder i naturliga färger, inte överdrivet grönt eller rött. Åtminstone passar den utmärkt åt en amatör som jag, som bara lyfter upp den ur fickan och skjuter:)
    med bra resultat nästan varje gång.

Åkte en liten sväng på fyrhjulingen, myren blommade och jag passade på att fota fotografen. IMG_20230617_171218.jpg det var hård vind och dehär ullbollarna svajade kraftigt
    IMG_20230617_171300.jpg IMG_20230617_172238.jpg IMG_20230617_172519.jpg Tror nog att det inte är kameran som skulle göra er besvikna, snarare telefonens mjukvara som är nästan exakt lika som en äldre Huawei, men med bra flyt, fortfarande inte hittat nåt som inte funkar med de appar som jag använder.
    Alla bilderna är igen tagna med ai aktiverat. Den tycker jag fortsättningsvis får justera min kamera. Gör det mycket bättre än jag klarar av:D

Oceanic, spigen, poipen och 1 annan gillar detta.
  7. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, de bilder du lagt upp ser riktigt bra ut. Tror nog att jag skulle kunna leva med UI:t. Hade inga problem med Huawei P50 Pro och misstänker att denna i praktiken kör samma UI?

Känns bara som den är aningen för dyr för att man skulle slå till direkt (med det förmodat dåliga andrahandsvärdet i åtanke). Ingen som sett den under 10K någonstans? Euron är ju så satans dyr nu vilket verkligen ställer till det. Vi som byter lurar ofta måste tänka på andrahandsvärdet mer än de som byter med några års mellanrum.

Nik gillar detta.
  8. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 232
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Bilderna ser riktigt bra ut!
    Kameran lär sannolikt blivit ännu bättre sedan efter dxomark recensionen. Hade varit bättre om dxomark väntade 3 månader liknande gjorde en recension efter 3 månader brukar de oftast inte komma så jätte mycket förbättringar rörande kameran.

Jag gillar emui det är cleant och snabbt och framförallt konsekvent flyt men ja det ser kanske lite tråkigt och föråldrat ut men jag gillar designen mkt bättre än tex miui.

flipp och Nik gillar detta.
  9. poipen

Mottagna gillanden:
    1 340

MINA ENHETER

Ifrån honor i Spanien så finns rätt så bra erbjudande.
    Men då behöver man en postbox som skickar till Sverige

Bifogade filer:

10. Nik

Nik Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Jo inte är den precis billig, har aldrig förr haft sån dyr telefon. Har haft 600€ som som övre gräns, men alla telefoner har ju blivit ca.200 dyrare efter coronan. Tröttnade bara på Xiaomi mi 11 pro efter senaste Xiaomi.eu stable 14.0.6 (tror jag det var), fick stora problem med uteblivna notifikationer.
    Så när jag såg erbjudandet, den skulle ju blivit lite på 600, kunde jag inte låta bli.

Kollade bilderna igår på 55" tv:n och där såg man att bokeh har suddat ut en kvist på en bild men barren flyger kvar i luften. Tror kvisten hade samma färg som en gren på ett annat träd som var i bakgrunden. Är det något som kan hända med andra kameror också?
    På de fotona som jag hittills tagit så har den haft mest problem med den vita pälsen på hunden, men endast i direkt solsken.
    I övrigt såg de skarpa ut med naturliga färger. Mycket nöjd med kvaliteten.

flipp gillar detta.
  11. poipen

Mottagna gillanden:
    1 340

MINA ENHETER

jag är ju i Spanien nu så jag la en beställning :innocent:
    Får se om den går igenom.

Nik gillar detta.
  12. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fortfarande dyrare än Wonda givet den höga Euron.

13. poipen

Mottagna gillanden:
    1 340

MINA ENHETER

Men man fick en honor x8 med så skulle kunna sälja den så får jag igen lite iaf . Vi Blev 10746 eftersom det va gratis frakt till Spanien.

flipp gillar detta.
  14. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra deal!

15. Nik

Nik Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Ska bli intressant att se vad nån annan har för åsikter om den, speciellt nån som har testat flera olika telefoner.

poipen gillar detta.
  16. poipen

Mottagna gillanden:
    1 340

MINA ENHETER

Men glad midsommar/ sun juan!
    IMG_3987.jpeg

spigen, flipp, jeensa och 2 andra gillar detta.
  17. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  18. poipen

Mottagna gillanden:
    1 340

MINA ENHETER

Efter att ha använt den i några dagar så är jag nöjd men retar mig på lite på Låsskärmen.
    , aktivera tidsskriftsupplåsning kommer upp ganska så ofta när jag ska läsa upp skärmen och swipa uppåt. (se bild)

Hade iphone 14 pro max innan och på iphonen är byggkvalitén på telefonen mycket bättre. Känns lyxigare.
    Men nu när jag testar iphonen igen så känns den extrem klumpig och kantig.

Kameran är jag javligt nöjd med. Kan inte fota i raw men inget som betyder så mycket för mig.

Att fota barnen är javligt skoj. Bilderna blir riktigt bra och behöver sällan redigera bilderna då jag blir nöjd över hur dom blir.

Honor PGT-N19 (Stock camera, 1x, 95mm, 0.01s, f/3.16, ISO 286, 12.58MP)

Bilderna känns väldigt klara och rena. Gillar verkligen hur dom blir.

Batteritiden är väl typ samma som iphonen. Så klart godkänt.

Har stött på lite små lagg. I kamera appen i inställningarna så kan det lagga lite. Scrollade upp och ner på aftonbladet så va det små lagg men efter jag gick in på inställningarna och kollade så jag verkligen hade 120hz på så försvann lagget.

Ansiktsupplåsning är inte lika snabb som på iPhone men den duger.

Honor PGT-N19 (Stock camera, 1x, 95mm, 0.02s, f/3.16, ISO 88, 12.58MP)

Honor PGT-N19 (Stock camera, 1x, 54mm, 0.0002s, f/6, ISO 50, 12.19MP)

Honor PGT-N19 (Stock camera, 1x, 95mm, 0.0039s, f/3.16, ISO 50, 12.58MP)

flipp, pobin, spigen och 1 annan gillar detta.
  19. jeensa

jeensa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Nu har finska telia satt kampanj på magic 5pro, 899euro så det blir nog beställa en iallafall.....

Nik och Oceanic gillar detta.
  20. poipen

Mottagna gillanden:
    1 340

MINA ENHETER

Tror honor har på deras hemsida lite kampanj också. Ifrån Spanien får man en surfplatta. Men då behöver man ett ställe som skickar vidare till Sverige.

Oceanic och jeensa gillar detta.