HONOR MAGIC5/MAGIC5 PRO/MAGIC5 ULTIMATE

Diskussion i 'Honor' startad av Oceanic, 30 jan 2023.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Erbjudandet verkar slut nu. Det gick snabbt. Ja, finns risk för halvdåligt andrahandsvärde som vi diskuterat tidigare i tråden.

2. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    jeensa och Oceanic gillar detta.
  3. Juturna

Juturna Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Fan knepigt, dom har den lila varianten som jag tycker är jävligt snygg... Står i valet och kvalet mellan Honor Magic 5 Pro och S23U för att ha en telefon med riktigt bra kamera. Tycker att bilderna från Magic 5 Pro verkar se bättre ut än S23U förutom om det är 10x zoom och uppåt, och sen video (jag filmar i princip aldrig).
    Båda telefonerna har typ punkter jag ogillar...

Kan få S23U för 13 500 i 12/512, och denna blir väl då 3000 billigare med expressfrakt från Wonda. Svårt indeed.

4. Johanvartaget

Johanvartaget Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    291
    Jag skaffade en m5p för ett par dagar sen.
    Har tidigare haft s23 ultra.
    Det jag uppskattar med den här är framförallt att den känns mycket smidigare i handen och att ansiktsupplpsningen är klockren.
    Har inte hårdtestat kameran, men jag gillade inte alls kameran på s23 ultra. Otroligt mycket brus i inomhusmiljöer, översaturerade färger och långsam slutare som gjorde att bilder på mina barn ofta blev suddiga.
    Vad jag märkt av kameran i m5p så är den mycket bättre på foto av saker som rör sig och betydligt mycket mindre brus. Dock så är det ofta något översaturerade färger, men inte alls på samma nivå som Samsung, dock mil efter Xperia 1iv som satte färger klockrent.
    Men färger går ju att efterbehandling som man vill och det är ju mer en smaksak. Jag är nöjd än så länge jag.
    Tror du blir nöjd med vilken som helst.
    Förresten. Vid 10x tror jag denna står sig rätt bra mot s23, vid 20 och framåt får den nog svårt dock.
    Tänk också på att till m5p så ingår för noterat skärmskydd, ett skal samt en snabbladdare.

Last edited: 20 jul 2023
    spigen gillar detta.
  5. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hade lätt tagit Magic 5 Pro men då är jag inte så förtjust i Samsungs bildstil. Tycker posten ovan summmerar det bra.

6. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag har vägt mellan Sony Xperia 1 V, Samsung S23 Ultra och M5P, och från början Oppo Find X6 Pro och Vivo X90 Pro+ också, men orkar inte riktigt med kina-software just nu, inte till dom priserna.

Som det ser ut nu så är det lite i stil med:

Galaxy S23 Ultra
    Pros:
    • Bra skärm

• Versatilt kamerasystem med den absolut bästa zoom-förmågan du kan få på en telefon vilket jag tycker är en stor USP faktiskt, det är riktigt häftigt när man kan landa såna bilder.

• OneUI har en del funktioner som jag ändå tycker är bra, även om jag inte är speciellt förtjust i själva utseendet på det "skinnet".

• Känns som en mångsidig och kraftfull telefon överlag - typ "the flagship to beat" 2023, typ "the default" som man utgår efter när man bedömer andra telefoner också.

• Kommer att få många uppdateringar och länge.

• S-Pen är väl en trevlig bonus

• Batteritiden ska vara bland dom bättre hos androidtelefoner.
    Cons:
    • Otroligt dåligt stöd för några mer avancerade bluetooth-ljudcodecs, inget AptX Adaptive/HD/Lossless/LE, bara AptX och LDAC.

• Stor som fan, boxig design vilket är snyggt men rätt obekvämt att hålla i. Är inte någon fantast av stora telefoner egentligen.

• Kameran känns överhypad också förutom att dom förbättrat video och har sin sjuka zoom - tycker ofta att bilder tagna med den på miljöer och liknande sällan ser bra ut och ofta ser orealistiska ut på ett... dåligt sätt.

• Otroligt tråkig design i övrigt tycker jag - och tråkiga färger detta året.

• Avskyr hur mycket bloatware som Samsung laddar på i form av sina egna appar osv... det är lite beating on a dead horse, men Samsung-hårdvara med Pixel eller Android One-stilen av mjukvara hade varit trevligt.

• Laddningshastigheten - 45W är inte superdåligt egentligen, men tycker att Samsung kunde ha boostat på det till 60w åtminstone, andra varumärken har ju legat däromkring i flera år nu, och Note 7-debaclet var längesen nu.

• Slutartiden på telefonen - Eller ja, "shutter lag". Sånt kan driva mig till vansinne när man tar en bild på något som rör sig och så får man inte bilden man ser på skärmen när man tar den, utan bara ett blur. Förstår inte att Samsung inte lyckats fixa det ännu.
    • Priset - Well, jag kan få en 12/512 GB-variant för 13 490:-, men det är fortfarande mycket pengar.
    Xperia 1 V
    Pros:
    • Bra skärm

• Har stöd för alla bluetooth-codecs vilket är en ganska stor fördel för mig som är True Wireless-nörd, och dessutom 3,5mm hörlursuttag!

• Versatil

• Gillar 21:9 bildförhållande på skärmen, bekvämt att hålla i.

• Praktiskt att inte ha kamerahål på skärmen

• Många funktioner och inställningar för kamera osv
    Cons:
    • Designen - Jag har svårt att komma över Sonys utilitaristiska designfilosofi på hårdvaran. Gillar inte heller att den har såpass "stora" bezels - det är egentligen dumt men känns utdaterat för mig samtidigt som det egentligen är praktiskt och dom är ju inte stora egentligen.

• Mjukvaran - Eller kanske igen mer en fråga om design, säkerligen är mjukvaran bra. Jag tycker bara att Sonys android-"skin" är... ja men det känns lite som att tiden stått stilla hos dom. Samtidigt som jag kan se att det skulle kunna sägas lite som "Don't fix what ain't broken"... men jag har svårt för det.

• Priset - Känns som en galen prissättning för den telefonen av Sony, som att dom mest varit opportunistiska och höjt priset när Apple och Samsung gjort det. Dom är dock alldeles för nischade och underdogs på Svenska marknaden för att kunna rättfärdiga det priset.

• Jag har sett blandade reaktioner på kameran - Känns som att många bilder den tar ser så sjukt mellanmjölk ut. Kan ju vara svinbra för dom som älskar att redigera och sitta och mecka... jag gillar point-and-shoot och få en så bra bild som möjligt med minimala touch-ups om nödvändigt. Så bilder kanske ser realistiska ut, men tycker ofta att dom ser rätt "platta" ut också även om färgerna ser realistiska ut.

• Många funktioner och inställningar för kamera osv (haha)

• Ingen fingeravtrycksläsare i skärmen - För mig som är vänsterhänt är sidomonterade fingeravtrycksläsare lite sämre. Alltså det går ju att använda utan problem, men det är bara aningen mer obekvämt och oprecist.

• Laddningshastigheten - 30w-laddning är för mig på tok för långsamt. I ett vakuum är det kanske okej, men när man använt 66w och 80w och man dessutom vet att det finns flaggskepps-telefoner med 120w laddning och t.om. telefoner med 240w-laddning så känns 30w så galet långsamt. Att det är skonsamt mot batteriet är ju fint - men sällan jag behåller en telefon såpass länge att det gör någon skillnad.

• 21:9 bildförhållande är väl inte perfekt för att konsumera media från t.ex. Youtube, och jag kollar aldrig på film på telefonen.

Magic5 Pro

Pros:
    • Bra skärm - enligt vissa bättre än S23U's skärm - Ska dessutom vara lättare att titta på pga hela PWM Dimming-funktionen.

• Själva huvudkameran tar bilder som ser jäkligt trevliga ut - tycker ofta att det ser trevligare ut än Samsungs bilder åtminstone, men det är inte alltid så. Skulle säga att jag föredrar Honor kanske 60-65% av bilderna jag har sett.

• Gillar designen på baksidan, och den verkar mer lättmanövrerlig och bekväm med att den är mer avrundad än Samsung - samtidigt som jag faktiskt föredrar platta paneler. Tyvärr ingenting man ser så ofta på Android-flaggskepp just nu.

• Rätt okej urval av BT-codecs, du har åtminstone AptX HD och LE, men sen verkar AptX Adaptive och Lossless saknas, men det går nog att leva med.

• Möjlighet att gå ner till 90hz på skärmen om man vill spara batteri men ändå ha telefonen "smooth"
    • Snabbladdning som faktiskt är ganska snabb. 66w är inte längre imponerande i mitt tycke, men det är mer än tillräckligt snabbt, speciellt när man bara vill "toppa upp" batteriet lite.

• Batteritiden ska kunna vara galet bra enligt många tester och många personer - vissa har rapporterat annorlunda dock. Enligt vissa tester bättre än S23 Ultra.
    Cons:
    • Själva selfie-kamerans utseende. Det känns så föråldrat med den designen tillsammans med placeringen, hade den suttit mitt på skärmen hade det känts bättre - den får mig bara att tänka på Samsung S10 5G som nu är 4 år gammal, en hel livstid när man pratar om telefoner i princip.
    • Har hört mycket om konstiga buggar som sker, folk som har svårt att swipa in och ut ur appar, att appar totalt fryser så att man måste starta om telefonen, att skärmen typ blir supermörk i solljus och att det inte går att fixa förrän det löser sig självt efter någon minut eller mer?

• Problem med notifikationer för vissa appar oavsett hur man ställer in inställningar för batterisparande etc. Osäker hur många appar som påverkas, främst sett om Viber och jag använder inte Viber överhuvudtaget så spelar inte så stor roll just där.

• Kameran ska ha något problem med lens flares i direkt solljus som visar sig som någon slags regnbågs-liknande grej på bilder, och det är hårdvaru-relaterat så ingenting som går att fixa tydligen - Men alla säger sig inte ha det problemet?

• Honors version av Android känns också väldigt föråldrad och har typ knappt ändrats sedan Huawei P30-dagarna, och redan DÅ kommer jag ihåg att folk klagade på deras skin
    • Den kan inte använda sig av sin zoom-lins för porträtt-foton till skillnad från många andra kameror.
    • Zoom-linsen är bra men inte så märkvärdig. 5x hade varit en bättre kompromiss känner jag rent spontant.
    • Priset - Fortfarande inte billig. I andra länder så skulle jag säga att den är prisvärd när den landar på 899 Euro eller USD, nu med vår svaga valuta blir det inte så billigt längre. Hade den kostat 8990:- hade jag inte tvekat och bara slagit till. Men den där 10 000-kronorsgränsen gör en skillnad åtminstone mentalt.

Aja, blev ett jävligt långt utlägg här hahah men... det är lite där mina tankar går just nu. Ena sekunden bestämmer jag mig för att köra S23 Ultran, sen bara "fast nä... juste, shutter lag" och så bara "M5P, let's go!" och sen bara "fast... alltså, jag vill ju ha den där feta zoomen hos S23U", och sen går det fram och tillbaka bara, haha.

spigen och jeensa gillar detta.
  7. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    S23U har ju också rätt bra stöd för gcam. Det ska iofs inte underskattas när det gäller kameran. Dock lite bökigt att behöva använda en mod för att få adekvat kameraprestanda.

När det gäller designen tycker jag 23U ser riktigt schysst ut på bild och när jag testade den i butik men när jag väl använde den på riktigt kändes någonting "off" med designen. Svårt att sätta fingret på. Är mycket mer förtjust i S20 Ultra. Den ligger baske mig perfekt i handen trots en stor skärm och ungefär samma vikt.

8. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Grejen är väl att Samsung har lyckats med konststycket att få en telefon att kännas större i handen än vad den till och med ser ut att vara. Att den är så "squared off" i kanterna får den att skära in lite i handen, och att den är så kantig på sidorna gör att den känns absurt typ... tjock? på något sätt. Jag hade Note 9 senast tror jag, och den kändes absolut inte så tjock, trots att skillnaden i tjocklek mellan dom två är 0,1 mm om man ska tro på Google.
    Men sen utseendet är så jävla trist, baksidan känns så jävla oinspirerad. Visst, rent praktiskt sett är det inget fel på det, men det är en tråkig design.

Men det är sant om GCam, tänkte inte på att det var ett alternativ, men det är klart att man helst inte använder någon kameramodd, blir ofta mest meckigt och sen stödjer dom oftast inte zoom fullt ut osv, men kanske finns någon version som gör det?

spigen gillar detta.
  9. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Just S23U har väldigt bra stöd för gcam med XML-filer som fixar så alla sensorer fungerar etc. Den verkar väldigt populär att utveckla gcams till.

10. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    298
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 13
    Fick en uppdatering idag.

Screenshot_20230721_132341.jpg

semlan och flipp gillar detta.
  11. Johanvartaget

Johanvartaget Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    291
    Bästa batteritiden jag haft på en mobil verkar det som. Otroligt imponerande. Hälften av tiden på wifi kanske.

Bifogade filer:

Juturna, Holabanarne och Oceanic gillar detta.
  12. julkran

julkran Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Kommer det komma någon 'vanlig' svensk återförsäljare som tar in dessa? På prisjakt så finns det inte en enda :/

13. spigen

spigen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    511
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi 14
    Ytterst tveksamt, Honor verkar inte satsa på den svenska marknaden tyvärr. Men finns i Finland så jag förstår egentligen inte varför de inte vill sälja här också. Sverige borde rimligen vara en större marknad än den finska kan man tycka.

Oceanic gillar detta.
  14. julkran

julkran Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tråkigt, tycker denna lur verkar extremt intressant! Kör faktiskt på en gammal Huawei P20 Pro och det har varit den bästa telefonen jag haft med näst intill perfekt batteritid efter drygt 5 år. Förhoppningen är väl att Honor fått med sig en del av den essensen.
    Man får väl ligga kvar och bara hoppas då!

15. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Inte säkert. Tror att Finland är mycket mer öppna för Android-telefoner än Sverige. OnePlus är ju rätt stora i Finland t.ex. medan här är det nästan ett Duopol mellan iPhone och Samsung med resterande varumärken som har en försvinnande och försumbar marknadsandel.
    Jag hoppas att detta skulle kommer att ändras dock. Jag vill verkligen ha aktörer som Honor, Oppo och Vivo på svenska marknaden (och vill att Xiaomi ska släppa alla sina lurar här, inklusive foldables etc). Men tror att många av dessa företag vet att dels finns en större skepticism mot Kinesiska företag på nationell/regeringsnivå i många länder, och sedan tror fortfarande väldigt många här i Sverige att "Kinatelefoner" är skräp i jämförelse med det övriga för att... Ja men antagligen pga avsaknad av exponering för dom i vardagen. Har polare som när dom bara "Är det en Samsung?" Och man bara "Nej, det är en Xiaomi" och så får man svaret "Jaha... Men är inte det en kinesisk telefon?"
    Vilket är lite roligt för att jag skulle säga att företagen från Kina åtminstone är bättre på innovativ hårdvara och design nu, även om mjukvara är en svag punkt eftersom att dom har ett helt annat synsätt på hur telefoner ska fungera, uppenbarligen.

flipp gillar detta.
  16. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror du har rätt. Sverige är nog ett av de länder i Europa som är minst öppna för nya smartphonemärken. Var in på elgiganten i Umeå för några dagar sedan och frågade om varför OP Nord 3 inte fanns som visningsex. Svaret jag fick var att det OP inte är ett märke som de fokuserar på.

Last edited: 2 aug 2023
    mortuus gillar detta.
  17. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Ska det inte vara dagar? Nord 3 har väl precis släppts?

18. flipp

Mottagna gillanden:
    8 665
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha. Stämmer! Ändrade just :)

19. leafbranch

Mottagna gillanden:
    298
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 13
    Ny uppdatering igår. En del designförändringar också.

Screenshot_20230801_231851.jpg Screenshot_20230801_232659.jpg

Nik och flipp gillar detta.
  20. leafbranch

Mottagna gillanden:
    298
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 13
    Måste säga, forfarande väldigt nöjd. Det är extremt ovanligt för mig.

Att fota är kul eftersom bilderna blir riktigt bra. Speciellt på människor.

Nik och flipp gillar detta.