HONOR MAGIC6/PRO/ULTIMATE/RSR

Diskussion i 'Honor' startad av Oceanic, 29 dec 2023.

1. Techflame

Techflame Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Har du testat Kina telefoner vs Global telefoner och vad är det du inte tycker fungerar på kina telefoner ?

Har du hunnit testa kameran på telefon och hur bra är denna?

2. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 229
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    IMG_20240709_171539.jpg IMG_20240709_172112.jpg IMG_20240709_172119.jpg

poipen gillar detta.
  3. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 229
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Första intrycket är attden är otroligt fin i verkligheten , skärmen är väldigt bra som väntat. Högtalarna är jag väldigt imponerad av, låter sjukt bra. Jag gillar verkligen mjukvaran, känns väldigt snabb hittills och mjukvaran är väldigt minimalistisk och clean men gillar esttitken som påminner lite av de bästa delarna av ios med en blandning av Android dvs bästa av båda världar.

Något jag inte kan uttala mig om ännu är kameran och batteritid osv... Återkommer med mer utförlig rapport när jag använt den ett tag. Har inte börjat använda den som en Daily driver ännu.

Last edited: 10 jul 2024
    pobin och chraist gillar detta.
  4. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Jag gjorde ett försök med att gå tillbaka till Xiaomi 14 Ultra, den här gången global men nej, Honor är telefonen för mig (Magic 6 Ultimate) ligger bättre i handen och andra saker som gör den mer användarvänlig.

Tröttnade efter någon dag då telefonen blir onormalt varm vid bara scrollning i Edge webbläsare och andra grejer (inget spelande). Där jag sällan upplever att Honor blir varm, inte i närheten av Xiaomi.

Batteritiden är Honor hästlängder före i mitt fall, laddar ungefär varannan dag. Xiaomi med samma användning blev det att ladda på kvällen innan för att sedan behöva ladda runt eftermiddagen.

Uppdateringar så är Honor sjukt bra iaf på CN rom, mycket uppdateringar som kommer med minst 1 i månaden och emellanåt även 2st på en månad. Mycket förbättringar på kamerafronten, Zoom har de lagt mycket fokus på och nu är det inte så stor skillnad mot Xiaomi när jag jämför.

MagicOS föredrar jag framför HyperOS också, lite småfinesser som jag uppskattar, mer inställningar man kan justera för sitt eget tycke som Xiaomi saknade helt.

Det jag dock kan ogilla med Honor är att deras enhandsläge är värdelöst, jag lyckas aldrig få till det. Istället för att som i vanliga fall att man swipear nedåt på nedkanten av telefonen så vill de att man ska swipa från vänster till höger eller vice versa på nedsidan så ska man komma till enhandsläge men är väldigt svårt för mig.

Oceanic gillar detta.
  5. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 229
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Mjukvaran påminner väldigt mycket om emuis glansdagar..ett konsekvent flyt man saknatmmm hyperos är så överhypat, mycket fina ord och slides men i praktiken drar det mkt ström och appar laggar osv.. Och fullt med buggar dessutom... Ska bli skönt att slippa xiaomi ett tag framöver.

toobiiias gillar detta.
  6. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    8 962
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

MINA ENHETER

Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    14 Ultra har de sämsta thermals jag varit med om på länge min Pixel 8 Pro känns sval i jämförelse. Riktigt illa att det är så faktiskt. För att råda bot på det har jag kraftigt underklockat den och disablat någon core och det gör saken mycket bättre. Men att det ens ska behövas är mycket illa.

Oceanic gillar detta.
  7. Tiopental

Tiopental Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 843

MINA ENHETER

Jag har precis motsatt erfarenhet.

Första veckan var 14 Ultra konstant varm. Kändes som att den körde på full fräs hela tiden. Vid fotografering med GCam blev den het, riktigt obehaglig att ha i handen.

Sen en dag var den sval och fortsatte att vara det. Visst blev den ljummen vid intensiv fotografering eller Lightroom, men inte mer än normalt.

Pixel 8 Pro däremot blev väldigt varm för mig vid tyngre användning och dessutom betydligt mer stutter och hack i interfacet.

Hatsune Miku gillar detta.
  8. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 229
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Min mi 11 ultra har kantats av samma problem, med katastrofala thermal egenskaper, och då bor vi ändå i ett kallt land... Men på sommaren blir the throttle bonanza. Nej xiaomi behöver ta sig i kragen vad det gäller många saker.. De är ute på hal is nu känns det som och de håller på att tappa det helt. Och deras mjukvara litar jag ej på längre de känns som de är i beta stadiet...

9. dhruva

dhruva Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

trots att det står på hemsidan det fungerar inte vill jag fråga ändå för skojs skull.. Fungerar Android auto?

10. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Inte CN rom. Global skall fungera

11. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 229
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Android auto är förinstallerat på min RSR:)

12. adde34

adde34 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Hej alla
    Hör ni något oljud när ni skakar på eran HM6P?

13. jeensa

jeensa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

En lustig egenskap jag har i min magic6 pro, navigeringsknapparna längst ner på skärmen, den fyrkantiga "knappen" reagerar inte. På andra mobiler har den öppnat program/appar sedan har jag kunnat stänga alla appar samtidigt med tryck på ikonen som samtidigt visas. Här funkar inte den grejen, va gör jag för fel?

14. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 229
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    är nog ois kameran som på som på så många andra mobiler.

adde34 gillar detta.
  15. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 229
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har jag haft min Magic 6 RSR ett antal månader och tänkte jag skulle dela med mig av mina intryck av den. Och har medvetet väntat på Gran canaria resan då jag brukar ta bra bilder då.

Om det är något jag ångrar så är det att jag inte köpte PRO versionen den är betydligt mer prisvärd och får säkert med uppdateringar osv och kameran är säkert bättre optimerad osv.

I det stora hela med tanke på prislappen kan jag inte vara annat än besviken, med facit i hand skulle jagk köpt pro modellen.

Rent estetiskt var jag lite osäker på färgen, den ligger i gränslandet mellan lila och risa. Nu när jag har den i verkligheten så skulle jag föredra en annan färg, skalet som följer med gör att den ser ännu mera rosa ut, det gillar jag inte. Färgen funkar men inget jag skulle köpt igen... och den svarta är tråkig...

Jag blev väldigt imponerad av skärmen, skärmen är helt klart det jag gillar mest med telefonen, på sommaren är den ljustark och det går att läsa vad som står på skärmen, men det är stor skillnad att det går att läsa och att det ser bra ut, ligger du i solen och solar tex så vill man ha bra mycket mer ljustyrka...men antar vi inte är där ännu..

Lyckan blev dock kort, jag snubblade och det blev en rejäl sprika i skärmen efter ca 2 veckor... först blev jag inte så besviken för jag vad övertygad om att den hade en glas skärmskydd, det visade sig senare vara en plastfilm bara.... Jag anser att glaset inte borde spruckit så jag ifrågasätter kvaliten på glaset helt klart.
    Hade orginal skalet på, men jag antar att precis på slutningen i skärmen är det en svag punkt...

Batteritiden var också en anledning till att jag köpte denna telefonen, och var bland dom bästa i dxomark/gsmarena. På sommartid när du har höger ljustyrka så är batteritiden ganska medioker, är helt klart att du behöver stödladda på ett 12 timmars pass på jobet. Höst och vinter däremot är det väldigt stor skillnad i batteritid och du kan nästan köra u 2 dagar utan att ladda... Batteritiden får helt klart tummen upp Tror bara min gammla Huawei mate 20x var bättre..

Mjukvaran är verkligen något jag gillar, det är rent och snyggt och konsekvent prestanda utan buggar.
    Jag har inget att klaga på vad det gäller mjukvaran, och när jag kommer från Hyperos så känns det bra med mjukvara som bara fungera roch inte buggar sönder...

Har fått en uppdatering ca 1 gång i månaden, mest säkerhetsuppdateringar men en del uppdateringar för OSet, dessvärre inte för kameran vilket jag väntat tålmodigt på.

Vad det gäller kameran så känns kvaliten på bilderna väldigt oföurtsägbart, har tagit många väldigt bra bilder, men också väldigt många dåliga. Mjukvaran verkar gynnas av när den kan använda AI för att göra bilderna bättre tex bygnader eller olika objeckt men mer komplicerade object som träd och vatten osv är svårare.

Kameran är nog absout en punkt där jag tror PRO modellen är mycket bättre, RSR versionen har på pappret en bättre huvudsensor, men det är ganska uppenbart att den sensorn är inte lika bra optimerad som PRO modellen, och i GSM arenas test föredrog jag PRO modellen på samtaliga bilder, men naiv som man var så trodde men ju att de kommer släppa en uppdateringar som gör att den blir lika bra som pro och förmodligen bättre då huvudkameran har bättre dynamiskt omfång, men de uppdateringarna lyser med sin frånvaro... och det gör mig väldigt besviken.

Zoom kameran kan skapa väldigt bra bilder, men det krävs bra ljus, då den har dåligt ljusinsläpp, så den är inte mycket att ha på kväll och natt, bilderna blir oftast oskarpa och med mycket noise, men PRO modellen är förmodligen bättre.

Men det kanske största problemet med Zoom kameran är bränvidden på 2.5x , jag tycker oftast den zoomar in för mkt för att göra den användbar... så nej den borde antingen zoma in mindre eller mer isåfall så jag vet inte zoom kameran missar målet för mig den är inge vidare på längre avstånd och bränvidden är för kort för att göra den användbar...Som vanligt så önskar jag mer zoom kameror istället för vidvinkel som jag inte förstår varför tillverkare envisas med att plåga oss med.

Men för att sumera kameran på RSR versionen så skulle jag beskriva den som ett Havsverk, en kamera man ej kan lita på, kan bli jätte bra bilder men också bilder med mycket noise och diverse AI genererade artifakter... så ja detta är anledningen varför man inte ska betala 20 000 och 13 000 kronor mer än PRO modellen. Men Pro modellen har fortfarade samma problem med tvivelaktig zoom kamera med konstig brännvid och värdelös i dunkla miljöer... Men med rätt ljussättning kan man få till sinnesjukt bra bilder! Så för vissa kan det kanske vara värt det med som sagt brännvidden gör den väldigt opraktiskt då du måste vara ganska långt från objejketet hade önskat att bränvidden vara mer likt det mänskliga ögat...
    typ 50mm.

Högtalarna på telefonen är väldigt bra och grymt imponerande. Men är ju samma högtalare som PRO modellen.

Ja så slutsatsen är gör ej som jag köp EJ RSR versionen och är helt klart 13 000 i sjön jämfört med om jag skulle köpt PRO versionen.

Men jag skulle sannolikt inte köpt PRO versionen idag då jag inte gillar bränvidden på zoom kameran, annars verkar den ju perfekt bra pris mycket bra skärn och mycket batteritid...

Detta var helt klart en läxa för mig... och som nämts i tråden tidigare också börjar man också tappa förtroendet för DXOMark jag litade alldeles för blind på dom angående zoom kameran... tror deras täst blir lite missvisande möjligtbis på total scoren för den är ju extremt bra när det bra ljus men å andra sidan betydligt sämre på kväll och natt...

Nu vet jag att magic 7 är runt hörnet...hoppas de ändrat filosofi angående kamera systemet... för detta var något som inte passande mig iallafalll.

Jag kan helt klart tänka mig att köpa en telefon i q1 2025...
    Är som sagt lite sugen på att prova Oppo, vi får se om deras Oppo FIND X8 serie levererar....

Men ja Detta måste vara speciellt tanke på prislappen ett av mina sämsta köp någonsin!

Mannlicherman, Mobik, poipen och 2 andra gillar detta.
  16. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 335

MINA ENHETER

Hur funkar det med att byta launcher? Funkar det att swipa då?
    Är sugen på 7an då jag gillade kameran , oftast. När inte AI kickade igång och börja kladda och smeta ut färgerna.

17. Mannlicherman

Mannlicherman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426
  18. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 335

MINA ENHETER

19. Mannlicherman

Mannlicherman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426
    Ser att han har den på lager nu.

20. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 229
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja jag vet inte.. litar inte på han riktigt... tex så påstod han att PRO versionen och ULTIMATE/RSR versionen hade samma sensor är så inte var fallet... de sistnämnda har en nyare sensor... dock sämre optimerad då PRO tar bättre bilder....

Mannlicherman gillar detta.