Hotas med stämning av säljare på tradera..

Diskussion i 'Off Topic' startad av wawie, 16 feb 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Vad ska han göra? Stämma dig för att du hittade ett billigare alternativ? Jävla pucko den killen måste vara, typ Apple Jr. Som om jag skulle stämma alla som jag kommit överens med om att de ska komma dagen efter och köpa min cykel, moped eller matbord.

Det värsta som kan hända är att du blir avstängd från Tradera, men inget mer.

2. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Du kan väl alltid köra en fuling tillbaka och hota med en anmälan pga. att säljaren försöker nu sälja något som är ditt (han har ju lagt ut DIN mobil igen). Jag tycker det är du som gjort fel och därför tycker jag att du kan erbjuda säljaren åtminstone pengarna tillbaka för avgiften han måste betala till Tradera.

Och bara för att få det sagt, buda inte om du inte är säker på att du ska slutföra köpet.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD

3. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Som sagt, att dra upp detta till tingsrätten kräver mycket tid och pengar så sannolikheten är lika med noll att han kommer göra det. Simma lugnt nu.

4. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Skulle inte förvåna mig om någon domstol väljer att ta upp fallet. Det är ju ändå i mellanmjölkens rättvisa land vi lever i. ^^

Men du behöver inte vara orolig...tror jag.

5. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Har nu erbjudit honom lite pengar för annonsen och erbjöd mig även att betala en annons på blocket om han vill..inväntar dock svar..

Många påstår dock att domstol inte har hand om sådana löjliga fall men vet inte vad jag ska tro.. Om han nu nekar det jag erbjöd och han fastslår att ta det vidare. Finns det någon jag kan göra då? Jag har ju ändå erbjudit honom en slant för besväret..
    Är så rädd att det blir som han vill..

6. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Njaa, bindande avtal har uppkommit. Annonsen på Tradera anses vara en uppfodran att avge anbud enligt 9 § AvtL. TS bud anses vara ett anbud enligt 1 § AvtL och är därmed bindande. I och med att TS vann budgivningen så anses detta bli en accept genom realhandlande och är på så sätt även bindande för säljaren.

Bindande avtal har uppkommit och därmed blir KöpL tillämplig och säljaren kan kräva fullgörelse alternativt skadestånd för förlorad försäljning (han kunde ju sålt den till "2:an").

Detta står även i Traderas villkor:
    Alla bud du lägger på Tradera är bindande

I och med att du lägger ett bud förbinder du dig till att genomföra affären om du vinner budgivningen (eller köper till fast pris). Säljaren har rätt att driva igenom affären eftersom det har skapats ett bindande avtal er emellan.

Du kan dock kontakta säljaren och fråga om det finns en möjlighet att denne godkänner att budet kan tas bort.

Gör så här:
    Kontakta säljaren genom att använda länken "kontakta säljaren" på annonssidan. Förklara situationen och be säljaren kontakta Traderas kundservice om han/hon godkänner att budet kan tas bort.
    Kontakta själv Traderas kundservice och be om att budet ska tas bort.
    OBS! Tradera kan aldrig garantera att säljaren godkänner att budet tas bort, eller att budet hinner plockas bort innan auktionen avslutas.

7. ASR

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Jag hade totalt missat det. Tydligen har säljaren lagt upp varan igen? Isåfall har han också begått avtalsbrott.

8. ASR

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Det kan de göra, beror på säljaren om han vill lägga ner tid och pengar på en sådan bagatell (som jag ser det), förhoppningsvis går han med en förlikning.

9. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Ja, det står i första posten. Vet inte riktigt om det är det här som gäller nu eller om det bara gäller om varan haft en annan ägare innan TS köpte den men enligt köplagen (41 §) så kan köparen t.ex. häva köpet och kräva skadestånd pga. rättsligt fel. Med rättsligt fel menar jag att säljaren inte äger det han säljer men denna lag kanske istället tillämpar sig bäst för den nya eventuella köparen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD

10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men i KKL har man ju alltid ångerrätt, finns det undantag i "auktioner" eller om man ingår ett avtal med tex Tradera när man godtar deras villkor när man blir medlem ??

(sen i sak så ska man ju inte "buda" på något om man inte är säker på att man vill fullfölja)

11. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    För fjärde gången, man har ingen som helst ångerrätt i köp mellan privatpersoner.

12. ASR

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Du ingår ju inte avtal med tradera när du köper utan med privatpersoner. När du ingår avtal med tradera så har du självklart alltid ångerrätt då tradera bör anses som en näringsidkare enligt mig.

13. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Kan man inte i det fallet använda distans- och hemförsäljningslagen?

14. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  15. ASR

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Nej. Det är avtal mellan två privatpersoner. Distans och hemförsäljningslagen aktiveras endast när det är avtal mellan näringsidkare och konsument. Bestämmelser om hur köpet ska gå till och vem som ska transportera varan mellan två privatpersoner m.m. kan man läsa om i köplagen.

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

OK !

Jo men då kan man bli stämd men jag kan inte tänka mig att en domstol bränner tid på ett sådant här "skitärende".

17. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Tack så mycket för alla svar.. dock vet jag inte riktigt vad jag ska tro..Har jag igen som helst ångerrätt utan att ta det vidare.. Har fortfarande inte fått något svar av säljaren..

18. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Om jag nu blir "stämd" vad kan han kräva och hur går det till om det kommer till domstol..
    kan tradera hjälpa mig i fallet eller måste jag lösa allt emellan oss.. Hur stor chans har jag att komma undan genom en liten slant..

19. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Om jag nu ingått avtal med honom.. Kan han fortfarande kräva skadestånd för att inte ha sålt varan från början..?

20. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ångerrätt? Nej. Du har ju lagt ett bindande bud, som dessutom vann. Jag trodde man kunde slippa det med reglerna verkar benhårda. Jag tror dock inte att någon rätt tar sig an detta, jag tror mer på att det är traderas ensak.

En sak vill jag veta dock. Varför lade du ett bud istället för att vänta till den förra säljaren svarat? Hade du inte planer på att de kunde gå igenom ändå? (som det nu också gjorde)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.