Hotas med stämning av säljare på tradera..

Diskussion i 'Off Topic' startad av wawie, 16 feb 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Hur kan jag bli stämd om säljaren inte har någon vara till mig..Om jag vill påstå detta.. Ligger inte han i "underläge" då??
    Jag kan väl säga att jag ha den sen..

2. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Du är tyvärr helt rökt. Personlig konkurs är oundviklig.
    Haha. Skoja. Chill pill ordineras.

3. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Om det fanns hade jag nog tagit en överdos nu :)

4. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

En smidig lösning vore ju annars att du erbjuder säljaren att betala mellanskillnaden mot vad han ev får sålt varan för nu och ditt bud plus hans kostnader för att lägga upp varan på nytt. Då får säljaren dom pengarna han skulle fått vid försäljningen till dig och saken borde vara ur världen.

5. Cobraz

Cobraz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

I mitt eget tycke så tycker jag inte du ska ge honom några pengar alls just för att han svinar. Visst du svinade först, men nu är det ju inte svårare än att lägga upp en ny annons och så är allt löst.

Han hotade först med stäming bara för att du skulle köpa mobilen. Nu när han lagt ut den igen så kommer han ju begå ett ännu större misstag än dig om han säljer den till dig nu och inte kan sälja en vara han lagt ut på tradera åt ännu en vinnare.

Han kör med tomma hot, och ju mer du erbjuder dig att betala osv då kommer han neka tills han ser att du börjar bli rädd eller att du inte kan erbjuda mer dollares och då nöjer han sig.

Mitt råd är att avvakta tills han sålt den på tradera... och se vad som händer då.
    Som jag sagt tidigare, du kan ju alltid säga att du vill ha telefonen efter en annan vinnare vunnit aktionen, då är det hans problem att leverera din vara då du väljer att slutföra din del av affären.

6. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Han lär dra dig till kronofogden först.

Nu har han förvisso sålt telefonen "på nytt", men han kan ändå kräva dig på ekonomisk ersättning.

Säljaren gör inget fel i att sälja telefonen efter att du klart och tydligt har sagt att du tänker bryta avtalet och inte genomföra köpet.
    Han kan givetvis inte kräva dig på hela beloppet för telefonen, men han kan kräva dig på pengar för de kostnader han dragit på sig för att lägga ut telefonen på nytt, och eventuell "värdeförlust" som följer av att han måste dröja med försäljningen. Antagligen rör det sig om totalt en hundralapp eller så.

Hur skulle du själv känna som säljare om du betalar 100 kronor i avgifter till Tradera, och sedan vill inte köparen genomföra köpet? Du måste då betala ny avgift till Tradera igen, och får göra om jobbet med försäljningen igen.
    Dessutom ser det aldrig bra ut när samma vara dyker upp två gånger. Som köpare så drar man sig för sånt eftersom det kan vara ett tecken på att telefonen är defekt eller liknande, och därför har den förra köparen dragit sig ur.

Jag tycker att du ska erbjuda att betala kostnaderna + lite extra för plåster på såren. Och till nästa gång bör du se till att vara påläst om hur handel mellan privatpersoner fungerar innan du ingår några avtal.

7. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Och vem tycker du ska betala för kalaset?

Konstig syn du har på det hela...

Snubben här i tråden ska vara GLAD att säljaren valt att lägga ut telefonen på nytt! Säljaren hade kunnat kräva HELA beloppet av köparen. Nu är det dock bara aktuellt med kostnaderna som har uppstått eftersom köpet inte genomfördes.

Som sagt, är ärendet i första hand aktuellt för kronofogden. Det blir sedan tingsrätten därefter, om du inte betalar.

Att vara besvärlig tillbaka, och kräva telefonen på nytt efter att du redan klart och tydligt sagt att du väljer att bryta avtalet, är bara ytterligare ett fel i ledet. Dessutom har har man inte "rätten" på din sida här heller.

Ingen har rätt att vägra ett avtal, och sedan vid en godtycklig tidpunkt vid ett senare tillfälle helt enkelt ångra sig och ställa till ytterligare besvär.

8. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Så du menar att han bara egentligen kan kräva att jag betalar för annonskostnader för honom.. har erbjudit 150 utan svar än..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

9. Cobraz

Cobraz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Alltså, jag vill klar göra att TS har gjort helt fel och får skylla sig själv. Men nu handlar ju tråden om att hjälpa honom och då tar jag hans parti så gott det går.

Han slipper betala gamla annonsen ifall han gnäller lite på tradera, it has happen before!! Därefter får säkert TS en varning av Tradera.

Ang om han väntar ut säljarens nya annons och därefter erbjuder sig att köpa en vara som säljaren inte längre har kvar, då har han ju inte gjort något fel då han tänker avsluta affären och då är det säljaren som har bollen att skaffa fram varan man kom överense om. Visst det låter stört, men jag tror det funkar.

Ännu en gång, shame on u TS!! :)

10. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    När du säger Gnäller lite på tradera.. vad vill du att jag bör göra..?

11. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Låt mig säga -> hahhahaha!! Oroa dig inte skit i han ingenting händer. Värsta som kan hända om detta upprepar sig är att du blir avstängd ifrån Tradera

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

12. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag var med om en liknande grej för många år sedan då en kille ville sälja en monitor... när det väl kom till krita så visade det sig att han "var på semester" osv osv och jag sa att med allt detta krångel så är jag inte längre intresserad jag skulel få vänta 2 veckor osv..

blev hotad med att bli dragen inför domstol osv men erbjöd mig att betala in kostnaden för annonsen... typ 20 spänn eller nåt på den tiden men han skulle ha skadestånd osv. Det hände inte ett piss.
    Jag mailade Tradera och förklarade situationen och fick inte ens svar tillbaka det bara... hände ingenting... ignorera personen bara risken måste vara mindr eän noll att det ska hända nåt.

13. SaberBlade

SaberBlade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Jag tror att Cobraz syftar på att säljaren kan gnälla lite till Tradera. Har varit med om att köpare inte betalat efter vunnen auktion och då har man kunnat ta kontakt med Tradera och berättat hur det ligger till och fått avgifterna avskriva och slipper alltså betala dessa. Vet inte om det är så fortfarande då jag inte kontaktat Tradera om ett sånt ärende på ett tag.

14. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Jag tycker ändå jag gjort vad jag kan. Jag har mejlat tradera om situationen och inväntar nu svar.. Även erbjudit säljare en avgift så det jag kan göra nu är att invänta svar och hoppas på det bästa..

15. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Hoppas du har rätt.. Känns ju lite löjligt men ändå gjort vad jag kan typ..

16. Statsminister

Statsminister Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Vad är det som är så svårt. Är man inte läskunnig och begriper innebörden av vad som händer när man lägger bud på en vara, ja då är man endera för korkad, eller helt enkelt för ung för att handla på Tradera. Har man lagt ett bud så är det BINDANDE. Avskyr snorvalpar som lägger bud och inte genomför affären. Luktar P12 över hela denna tråden. Hoppas du sover dåligt i natt och tänker dig för innan du lägger ett bud igen. God kväll!

17. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Han är väl likt många andra jävligt less på att betala procent till tradera på saker man säljer som folk inte betalar för. Eller att folk handlar först och stället frågor eller ångrar sig efteråt.

18. Ruotria

Ruotria Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Alltså visst att TS får är dum som budar på något han inte tänker köpa, men ni kan inte på fullaste allvar mena att detta är ett fall som går till domstol? För en telefon som knappt är värd 3500 kr i andra hand om ens det.

Om säljaren överhuvudtaget överväger det seriöst så borde den människan kontrolleras...

TS bör som mest bli varnad men inte mer för denna händelse för i slutändan kan ha gå tillbaka till skogen och ingen kan tvinga honom köpa en telefon han inte vill ha, oberoende hur bindande avtalet är.

Tycker absolut inte du ska erbjuda honom 150 kr eller något annat som kompensation, att lägga ut något på en aktion är alltid riskfullt och man bör räkna med att det kan gå fel ibland...

19. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag hade blivit as förbannad om någon la ett bud och sket i att betala, då kunde personen innan köpt varan som skulle med största sannolikhet KÖPT varan...
    riktigt dålig stil.

20. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Alltid lätt att vara efterklok, dessvärre lär det ju inte ändra historien av att halva Swedroid häver ur sig de känslor de sitter och lurar på. :-)

Givetvis bör man tänka sig för innan man lägger ett bud, men vad finns det att göra åt saken ens? Domstol kan herr TS nog glömma, du är nog inte den enda som råkat ut för "stämning för oavslutad affär"..

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.