Hotas med stämning av säljare på tradera..

Diskussion i 'Off Topic' startad av wawie, 16 feb 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Säljaren har ju fått fram det som är viktigt dvs han har lyckats skrämma TS så förhoppningsvis lägger han inte bud på prylar utan att fullfölja affärerna i fortsättningen.

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ja, precis. Har han satt ut telefonen igen efter att du informerat honom om att du inte tänker fullfölja avtalet så kan han givetvis inte kräva dig på beloppet för hela telefonen. Däremot har du ju orsakat honom en förlust rent ekonomiskt sett (eftersom han måste betala för en annons som inte resulterade i en försäljning).

Tips: kolla upp vad telefonen gick för, och beräkna sedan vad kostnaden till Tradera blir.
    http://www.tradera.com/regauction/FeeCalc.aspx

Erbjud honom sedan det beloppet + lite extra som plåster på såren för allt tjaffs.

3. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Du menar alltså att även om jag betalar honom 150 så kommer han fortsätta med det han gör eller?

4. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det är givetvis inte aktuellt med domstol för avtalsbrott. Även om det rent tekniskt sett är ett avtalsbrott så handlar det om pengar, och är någon skyldig någon annan pengar så är det ett fall för kronofogden i första hand. Sedan tar kronofogden ärendet till domstol om det skulle behövas.

Saxat från http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

5. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Det blev 100:- sen får han väl 50 som extra om han nu accepterar detta..

6. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det låter rimligt tycker jag. Om han nu accepterar det är en annan femma, men se det som att du gjort rätt förd dig nu. ;)

Jag tycker att du kan ha gott samvete efter det erbjudandet.

-

Förövrigt så tror jag inte att han har så mycket till ärende att driva vidare heller efter ditt erbjudande. Vad ska han säga om det nu tillslut hamnar i domstol? Att han satte ut telefonen på nytt och blev erbjuden pengar för allt tjaffs + lite extra för plåster på såren? Nej, det hade givetvis aldrig accepterats.

Jag har iofs svårt att tro att han skulle driva ärendet vidare ändå, men rent tekniskt sett så kan han göra det, och dessutom antagligen få rätt, om han orkar med processen.

Last edited: 17 feb 2013
  7. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Finns det någon jag kan göra efter ifall han nekar.. I det läget jag befinner mig i nu.?

8. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Nej, men som jag nyss sa i mitt uppdaterade inlägg;

Han har inte så mycket att säga till om längre efter ditt erbjudande om 150 kr i kompensation. Drar han det till kronofogden, och sedan vidare till domstol, så ser jag inte hur han skulle kunna får rätt efter ditt erbjudande.

I praktiken har han ju valt att "avskriva" kostnaden för telefonen, genom att sätta ut den på nytt. Han kan ju så att säga inte hävda att den skulden består, samtidigt som han säljer telefonen till någon annan.

Den enda delen av skulden som nu återstår är ju motsvarande det han lagt ut på annonsen. Att du erbjudit 150 kronor för detta (och lite extra) visar ju att du gjort rätt för dig.

Det enda du behöver oroa dig över är ett negativt omdöme. Men är säljaren vettig så tackar han för din gest, tar eventuellt pengarna, och lämnar inget negativt omdöme.
    (Du ska givetvis i så fall inte heller lämna negativt till honom)

Last edited: 17 feb 2013
  9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det känns inte bara löjligt det är skitlöjligt.

10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

till skillnad från detta inlägget som andades så mycket mogenhet då menar du?
    i****

11. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Har du inte fattat hur tradera funkar ska du nog låta bli att buda.
    Bud är bindande!

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

http://www.dagensjuridik.se/2013/01...varde-bindande-avtal-inloggning-alltfor-enkel

Jo undra vad det "domstolskalaset" gick loss på för förlorande part !?.....o_O

13. JezteR101

JezteR101 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ursäkta mig, men den säljare som lagt ut en auktion på Tradera, och sedan blivit r*vkn*llad av en oseriös köpare är alltså en tönt ?!
    Även om jag inte heller tror att en sådan historia skulle gå till rättargång så är det faktiskt JÄVLIGT dålig stil att bjuda, och sedan backa ut när man vunnit!

Wawie borde skämmas, men ViLANDER......där snackar vi redig tönt!

14. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ja köparen är en tönt som drar igång med skitsnack om stämning... det visar bara vilken idiot det är ist för att diskutera en lösning på saklig nivå. själv hade jag och har innan bara sagt att sure det är lugnt kan du tänka dig att betala kostnaden för att lägga upp annonsen på nytt? case closed.

15. Cobraz

Cobraz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Säljaren kommer inte behöva betala auktionen då det inte är hans fel att köparen har dragit sig ur... om han påpekar det för tradera så kommer dom ta bort hans avgifter och önska honom lycka till nästa gång.

Btw, kan inte fler personer skriva om att TS inte bör vara på tradera och att han är en idiot m,m så att det verkligen kommer fram till honom? Jisses, det var väl knappast trådens mening och när 50pers redan konstaterat det så hjälper det inte att 4 till gör samma sak, ganska onödiga inlägg!

Önskar TS lycka till och du får gärna återkomma med hur det hela slutar. :)

16. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Ja, eller hur! :)

17. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ja, han kan begära att Tradera ska göra detta. Förvisso så innebär det garanterat negativa omdömen, framförallt för TS.

Visst kan köparen göra så istället och skippa kronofogden/domstol, men återigen, varför ska köparen "stå ut" med det? Det blir ju inte OK bara för att han kan lösa det utan att kräva TS på något. Det tillhör allmänt hyfs att inte orsaka folk onödiga bekymmer!

För TS del så skulle jag säga att 150 kronor är BÄTTRE än att dra på sig ett negativt omdöme. Särskilt om han har få omdömen sedan tidigare. Råkar han ut för tjaffs igen så är risken dessutom stor att han bli avstängd, och hur kul är det?
    (Tänker man inte använda Tradera så är det ju givetvis skit samma, men jag förmodar att han har för avsikt att använda det eftersom han händer där).

18. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du kan vara lugn. Det kommer inte gå vidare till att du sitter i en domstol. Om det tas upp lär det dröja och målsägaren lär knappast orka genomföra allt jobb för att få ut ett par hundringar.

Självklart är det fel att inte köpa en produkt man ingått avtal om att köpa men är du schysst mot säljaren skall det mycket till att han drar det vidare. En stämning är väldigt enkelt att hota med. Med tanke på hur många som hela tiden fjompar runt på nätet är väl risken att den här människan faktiskt förstår hur mycket extraarbete han får ifall han faktiskt lämnar in en stämningsansökan. Har du dessutom dokumentation (typ mail) på att du verkligen försökt att lösa detta utan att dra in lagens långa armar lär det ligga till en ganska tung fördel. En annan visa hade varit ifall du inte alls hade brytt dig, sagt fuck off och aldrig betalat en spänn.

Du kan ju i vilket fall som helst lärt dig något av historien. Muntliga som skriftliga avtal skall efterföljas :)

19. medic

medic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Nexus 6P
    Platta:
    Sony Z4
    Att folk inte lär sig.

20. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Ja, jag har kvar mejl som jag skickat..dock inget svar ännu. Men jag har ju faktiskt försökt att förhandla mellan oss så han kan ju inte påstå annat...

Och till alla negativa människor i tråden: I KNOW LIKSOM I MADE A MISTAKE. I AM SORRY. Behöver inte få det printat i pannan att jag gjort fel.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.