Hotas med stämning av säljare på tradera..

Diskussion i 'Off Topic' startad av wawie, 16 feb 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. sonab

sonab Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Telefon:
    Ni Max 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Ni Max 3
    Klart säljaren blir lite bitter när folk budar och ej betalar. kostar ju upp emot 150:- kr för annonsen dessutom.

2. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Nä, det var det verkligen inte, därav frågan. Jag har lite svårt att förstå din attityd i detta svaret, vill du inte bli behandlad med respekt?

3. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det är ett helt korrekt förtydligande att det finns gränser och omständigheter som gör att ett ärende kan behandlas billigare i domstol. Det jag redovisade var huvudprincipen. :-)

Det är däremot inte helt rätt. Man måste ha ett krav innan man tar det till domstol. Tvisten handlar om kravet är rimlig storlek och om det är relevant överhuvudtaget. Således måste kravet finnas innan. Man kan inte stämma folk hur som helst och sedan skapa ett krav i efterhand. Det första domstolen gör är att fråga den som skickar in ansökan är vilket kravet är och hur han hanterat det hittills. Om han då svarar att motparten inte ens är informerad så skickas ärendet tillbaka med uppmaning att först informera motparten och därefter om denne bestrider kravet så kan domstolen ta upp ärendet och fastställa det. Speciellt viktigt är detta för så kallade småmål.

Sedan är det ju så att en tvist är en konkret sak. Det är inte "vi är oense" utan det är "vi är oense om denna skulden". Således kan man mycket väl gå via såväl inkasso som kronofogde utan att gå via domstol.

Varken du eller jag har någon statistik att luta oss mot här, men jag tror inte att ditt påstående att mellan privatpersoner är det ovanligare att man försöker reglera skulder med inkasso / kronofogde gentemot att fastställa en skuld via domstol; att detta håller. Min känsla är att tvistemål är vanliga när det gäller kontraktsbrott och liknande, men när det gäller ganska tydligt uppkomna skulder (i detta fallet merkostnader pga avbrutet bindande köp) så finns det ingen anledning att köra till domstol då det bara tar tid, det går snabbare att få motparten att inse att man menar allvar och att denna får bära sina kostnader om man inte betalar, genom att använda sig av extern handräckning.

4. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jo, du har gjort detta med flit.

Det är ingen annan som har lagt budet åt dig. Det är du.
    Alla bud är bindande.
    Du har orsakat en massa extra jobb och kostnader för säljaren.
    Och sedan har du mage och säga att du inte gjort det med flit?

Det enda rimliga hade varit att du fullföljt köpet och om du inte vill ha telefonen så hade du lagt upp den igen på blocket. Detta innebär att du hade fått jobbet med all hantering. Du hade fått ta kostnaden för annonsen. Du hade fått ta risken med att priset blir lägre. Dvs du hade fått reda ut allt och ta fullt ansvar.

Nu har du med flit gnällt av dig en massa och försökt hävda att du försökt göra rätt för dig. Du har inte försökt det minsta. Du har hoppats att säljaren skulle vara snäll och fixa allt åt dig och att du skulle kunna komma undan. Eventuellt med en liten struntsumma som du anser vara rimlig. Du har inte ens en aning om vad detta inneburit för säljaren!

Jag antar att du menar att det inte var din avsikt att orsaka problem, och det köper jag. Men när skadan väl är skedd så måste man ta tag i det och reda ut det. Vilket innebär att fullfölja som jag beskrev ovan. Att gnälla, säga att det inte var med flit etc, är inte att ta ansvar.

5. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Wut?

I denna tråden har du framfört en massa rage, kommit med en massa oansvariga förslag och råd om hur man ska kunna smita från sitt ansvar (vilket i flera fall varit direkta uppmaningar att förvärra situationen), och dessutom kommit med felaktiga påståenden om hur samhället och lagar fungerar.

Och när jag försöker reda ut vad som gäller med rena konkreta fakta och säga att det bästa är att man tar tag i problem och löser dem så är det till det bästa för alla, istället för att lasta över ansvaret på säljaren att fixa allt; då dyker du upp som trollet i lådan och försöker starta ett nytt bråk?

Sorry, men den går jag inte på. Pinsam är du.

6. lasslax

lasslax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Intressant läsning den här tråden.
    Man lär sig en hel del om folks rättsuppfattning.

7. Cobraz

Cobraz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Tycker mest den har ballat ut nu när ärendet verkar vara löst...

8. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Tråden har uppnått sitt syfte, så jag låser här.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.