HTC Desire eller Samsung Galaxy S?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Fractalogic, 30 aug 2010.

?

Vilken telefon hade du personligen valt?

  1. HTC Desire

    42,3%
  2. Samsung Galaxy S

    51,9%
  3. Annan Android telefon

    5,8%
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. teknocide

    teknocide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tycker att du (itadruid) är lite väl hård mot SGS. Väger man in potential och framtidsprospekt bland för- och nackdelar så vinner SGS:en helt klart enligt mig. På papper är den bättre på i stort sett allt, det är barnsjukdomarna som ställer till det.

    Givet, Desiren ÄR mer mogen och en fullgod mobil som jag inte tror någon skulle vara missnöjd med. Det finns ett par skönhetsfläckar dock, bland annat fejkad multi-touch och så naturligtvis avsaknaden av S-AMOLED (vilket jag medger inte är en egentlig brist utan snarare är det SGS:en som sticker ut ur mängden där).

    Själv valde jag SGS:en över Desire och Legend pga. hårdvaran och de möjligheter som jag uppskattar att den kommer att ha om någon månad. Jag byter inte mobil särskilt ofta.

    Det är så man får göra; fylla vågskålarna med de argument man själv kommer fram till och så hövligt som möjligt skita i vad andra anser, eftersom de gjort precis samma sak och har en vinklad uppfattning.

    Lycka till med Desiren!
     
  2. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Okej, jag förstår. Jag har aldrig haft en Samsung mobiltelefon tidigare så där har jag ingen erfarenhet att inhämta. Jag har alltid haft Nokia telefoner faktiskt. Jag har varit väldigt trogen det märket, fram till idag (eller igår egentligen) det vill säga.

    I och med att Android har blivit en väldigt populär och framgångsrik plattform både bland nördar och vanliga inte så tekniskt insatta människor, och i och med att Symbian inte verkar vara något vidare idag i jämförelse med just Android så har jag bestämt mig för att ta steget och byta till Android.

    Apple och iPhone behöver jag inte nämna här egentligen. Jag tycker att de gör sjukt snygga telefoner, precis som alla Apple produkter i övrigt. Gränssnittet är också väldigt coolt, men i och med att det idag saknas möjlighet att använda olika widgets och snygga grafiska effekter så som transparens gör att jag tappar intresset lite. Här ger jag fördel till HTC som ensam Android tillverkare som har lyckats skapa en riktigt trevlig användarupplevelse med Sense UI och deras olika widgets.

    Sedan tycker jag naturligtvis inte om spärrarna och begränsningarna. Dels handlar det om telefonen iPhone och dels plattformen i sig, samt det här med operatörslåsning och Apple som företag som har tillåtit alla dessa spärrar och begränsningar.

    Jag tycker inte om det helt enkelt och det gör att jag väljer ett annat alternativ som ju är Andorid i dag i första hand för min del, eftersom BlackBarry (RIM) och Palm (Palm OS) och de andra telefonerna och plattformarna inte är etablerade i Sverige. För min del var det bara en fråga om vilken modell och fabrikat av Android telefon jag skulle välja.

    Jag välkomnar all standardisering, sedan kan det heta Andorid, Palm OS eller vad som helst egentligen. Så länge det bidrar till att skapa en gemensam plattform för alla mobiltelefoner som ju idag är mer av en typ av datorer än telefoner.

    Apple har ju som känt alltid vänstrat i dessa frågor och gått och skapat Mac plattformen. Just när de gått över till Intel processorer rätt nyligen (historiskt sett) och närmat sig PC plattformen mer än någonsin tidigare (senast var det under Motorola eran bl.a.) och när man fått hopp om att de två plattformarna kan komma att konvergeras i framtiden, så väljer Apple att vänstra igen och skapar sin egen iPhone (iOS) plattform. Det är så som AMD uttrycker det så väl med sin slogan "the future is fusion". Men Apple vägrar lyssna på den stora massan (majoriteten), som vanligt.

    Så Apple och iPhone vore tack och lov, men jag avstår.
     
  3. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Mobilen (SGS) är bra på pappret fast det är fel tillverkat som har tillverkat den.
     
  4. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    riktigt bra sagt
     
  5. Stal

    Stal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har bägge mobilerna och är nöjd med dem båda men jag använder SGS:en för det mesta eftersom jag inte använder GPS:en så mycket. Desiren är bra men skärmen i SGS är så otroligt mycket bättre och jag har inte drabbats av en massa fryslagg så för mig är SGS den bättre mobilen. Fast visst vill jag har Froyo till den efter jag har lekt runt med Desiren som redan har fått den.
     
  6. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nu blir jag orolig. Har de bytt ut amoled-skärmen på desire mot en vanlig lcd nu mera? Gäller detta även legend? Hoppas verkligen inte det då jag nyss beställt en:(

    Amoled ska väl vara ganska mycket bättre än en lcd?

    Angående portning av htc sense till galaxy s. Vad jag sett har ingen lyckats porta sense till något annat märke med bra resultat, de som lyckats har vart sjukt sega och oresponsiva. Men det finns ju widgets som liknar senses att ladda hem. Har bland annat sett att htcs orginal klocka (den vita, digitala, som de alltid kört på sedan htc touch diamond) går att ladda hem som widget till vilken android som helst.
     
  7. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har klämt en del på båda och SGS är riktigt skön! Som en dröm att kolla youtube klipp osv på, spelade också Ashpalt 5 på den o de va väldigt bra. Tråkiga är väl just buggarna och Samsung i sig, hade en Omnia förut och den va helt värdelös...
     
  8. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Jag har lite svårt att förstå vad folk tycker är "otroligt mycket bättre" med skärmen på SGS. Det är ju i grunden mer eller mindre exakt samma AMOLED som på Desire med praktiskt taget exakt samma specifikationer, bortsett från att de har förbättrat prestandan i solljus genom ett särskilt "filter" (lite slarvigt uttryckt) samt ökat den maximala ljusstyrkan lite.

    Skärmen är iofs större (men har samma upplösning)...

    Eller räknar ni in touchen i skärmen? I så fall förstår jag att man tycker att den är bättre eftersom touchen på SGS onekligen är bättre än på Desire.

    (Ovanstående förutsätter givetvis att man jämför med AMOLED-versionen av Desire och inte LCD-versionen.)
     
    Last edited: 7 sept 2010
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.