HTC Magic från tyskland - vad bäst att ändra/lägga in just nu?

Diskussion i 'Magic' startad av teran, 7 jul 2009.

1. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har nyss köpt en HTC Magic (Vodaphone) på ebay.de som kommer inom kort.

Jag tänkte förbereda mig lite. Vad rekommenderas i nuläget att ändra/lägga in när man får sin telefon? Jag har läst diverse artiklar och i forumet men det är mycket att tänka på och verkar hända saker snabbt. Så en kort lista med de viktigaste, dagsaktuella tipsen skulle upskattas.

2. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

väl låt mig svara :
    Flasha din med en ny rom Hero eller Ion , och installera alla program du tycker är skoj , guider finns i wikin och forumet ! there you go...

3. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, men vilka fördelar/nackdelar finns i nuläget med att lägga in en ny ROM på en HTC Magic från tyskland/vodaphone? Vad jag läst i forumet ska tyska Magic ha "vanilla" Android (version 1.5 antar jag). Vad har alternativa ROM som den saknar?

Svenskt tangentbord vill jag fixa. Vad är bästa tipset där i dagsläget?

Förresten: överallt på forumet och i wikin används termerna "flasha", "roota" och "lägga in ROM" blandat. Betyder det samma sak här eller finns skillnader? (Ursäkta, nybörjarfrågorna men någon gång måste man ställa dom)

Program har jag redan letat upp en lång lista för redan - behöver inga extra tips där. :)

4. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

5. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen, jo jag har sökt och läst men det blir lätt moment 22 för nytillkomna om många postningar och wikin redan förutsätter en terminologi.

Jag hittar inget om för-/nackdelar med att lägga in en ny ROM jämfört med default på de där länkarna så om någon annan än TheNano har tid att svara på det så uppskattas det stort. Alternativt: tips på andra android-forum där det är helt ok att ställa rena nybörjarfrågor av det slaget.

6. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ok men vi är frivillga här och om vi tycker att det är roligt och relevant svarar vi gärna .
    t-ex i Hero ROM :
    Full tillgång till Market via (marketenabler) ,dvs betal app + skyddat app
    Voice Search
    Multi touch
    Flash player (full)
    En snyggare interface
    En snyggare browser
    Lite andra diverse program som inte funkar på default Tre Rom
    inbland snabbare telefon ( man kan överklocka den , fråga inte vad det betyder googla)
    Snyggare contact , facebook implementation , twitter och flicker ,väder mm i Hero ROM
    en hel del annat som du kanske kan se om just HERO här http://www.htc.com/europe/product/hero/overview.html

på samma sätt kan man få mera info om olika rom från http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=493

denna länk finns här i forumet men du har bara missat det
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=534464

Jag tror inte att du behöver mer hjälp från mig så detta är sista jag skriver i denna tråd. Lycka till

7. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar, det var lagom hjälp.

Det var mycket bra i den listan!

Jag är mest intresserad av betalapps för stunden. Enligt
    http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Market
    så är de tillgängliga för användare i Tyskland. Där framgår inte om telefon köpt i tyskland eller SIM från tysk operatör krävs (eller båda). Här antyds att det är operatören som styr: https://swedroid.se/recension-android-market-marketenabler/ . I så fall behöver även min tyskköpta Magic rootning + marketenabler.

Vad som är svårt att få fram är om det går att roota utan att samtidigt gå igenom alla steg för att lägga in en ny ROM (t ex Hero-ROM). De flesta guider jag hittar (som den i wikin här) verkar förutsätta att man vill göra båda sakerna på en gång. Om det går och är enklare att enbart roota (ej lägga in ny ROM) så gör jag nog det först.

Jämför: man kan få root access (bli su) i Ubuntu 8.10 (analogi: default) utan att installera om datorn med Ubuntu 9.04 (analogi: Hero-ROM). Men kanske funkar det helt annorlunda med Android. Är ny ROM här ett krav för att få root? Ett ja/nej-svar på den frågan vore toppen. Sen ger jag mig :)

8. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så långt jag kan så saknas lite saker i /system för att det ska gå , jag vågar inte säga ja det behövs men det är så vi har gjort,
    Ubuntu äe inte samma som Android, i android finns inga user direkt , ingen passwd fil , även root har ingen password,
    kolla om
    Kod:
    adb root
    adb remount 
    adb put enlitentextfil.txt /system/etc
    funkar då kanske man kan roota utan flash
    att flasha en tysk vod magic är enkelt ,du har PVT32B kort i den och alla orginal Rom funakr direkt (du behöver inte skittelguy varianterna ).

de stegen du ser är inte så många ;-) tar typ 5 minuter det hela. kör en ION rom om inte du behöver något från HTC. eller andra snygga saker