Htc one eller s4

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av DigitalDeleriu, 22 jun 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. inact_0030

inact_0030 Guest

Det jag gjorde var att lägga till en ny hemskärm och på denna lägga toggle widgets för wifi av på, profil (togglar mellan vibration, tyst och ljud på), Bluetooth av på, ljusstyrka, gps av på, och rotationsblockering av på.
    Detta är 1x1 widgets och om man har dessa på en skärm intill startskärmen är de lika åtkomliga som om de hade legat på rullgardinen.
    Annars lär det ju komma genvägar på rullgardinen i 4.2.2

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Precis så har jag gjort på alla mina tidigare Android-mobiler.
    Så för mig är det alltså ingen förlust, utan precis som det alltid varit :)

3. fiberstaden

fiberstaden Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Beror på vad man vill ha
    S4 = Mycket "lul lul" med dålig design.
    One = Snygg telefon med i mitt tycke den bästa launchern alla kategorier Sence 5.

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

4. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Vad man anser är "dålig design" och "snyggt" är ju högst personligt. Telefonerna är i olika material och det finns för och nackdelar med båda. Angående S4ans "lull lull" så är det ju så att du inte behöver använda dig av alla funktioner. Finns ingen som tvingar dig till det.

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

5. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Fast det "lull lull" som finns i S4an är ju i mångt o mycket det du betalar för. Sedan håller som sagt materialet och designen inte mycket hög klass jämfört med HTC One.

6. DigitalDeleriu

DigitalDeleriu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    ROM:
    Stock
    Så där. Då blev det en one till slut..:)

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta

7. droidsmurf

droidsmurf Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13
    Grymt! Hoppas du blir nöjd med den
    :-)

Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta

8. DigitalDeleriu

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    ROM:
    Stock
    Den är skön. Känns bättre än en plastig hal tvål. Ska försöka hitta lite trevliga tillbehör. Men än så länge känns det gött. :)

9. DigitalDeleriu

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    ROM:
    Stock
    Liten fundering dock. Jag har sett på xda en lockscreen som inte stämmer överens med min. På one x var det ju en cirkel. Och på one ska det väl vara en "punktad" cirkel? Har bara ett hänglås.

10. Fille84

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Nej, det ska inte vara nån cirkel

11. DigitalDeleriu

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    ROM:
    Stock
    Ok. Då är det nåt baad på xda kokat ihop. :)

12. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag har tre tillbehör till min One.

Ett plånboks-flipcase, ett vanligt hårt plastskal, samt ett mophie juice battery pack. :-P

Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta

13. Fille84

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Till den här nallen vill man ju ha ett transparant skal, köpte både ett hårt och ett tpu på eBay för en billig slant.

Skickat från min HTC One

14. dmncr

dmncr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo har prövat de också och de e ju helt klart ett bra alternativ, annars brukar det endå sluta med root->custom rom rätt snabbt och då löser sig saker alltid :P

15. gorgo

gorgo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    Länk till de du hittade på e-bay? söker lite efter skal jag med.

Är grymt nöjd med min One :D

16. Fille84

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

17. DigitalDeleriu

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    ROM:
    Stock
    Det finns en uppsjö med skal och grejs. Blir till och googla runt och shoppa lite.

Skickat från min HTC One

18. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Test i Aftonblaskan med S4, One och Ifön:
    Man får ju ta det för vad det är när Aftonblaskan testar grejer :)

Så bra är mobilerna - rond för rond:
    Processor
    Prestandamässigt ligger Galaxy S4 i topp. Den ska till och med komma i en ännu vassare version under sommaren. Kanske inte så roligt för dem som just köpt en. Men så kan det går till både i mobilbranschen och andra branscher. Htc One kommer på andra plats och för Iphone 5 märks det att det är dags för en ny modell att göra entré snart.
    Poäng: Galaxy 3, One 2, Iphone 1

Prestanda
    För att testa prestanda har vi använt oss av två så kallade benchmarkprogram: Geekbench och Linpack.
    Geekbench
    Samsung Galaxy S4 3208
    Htc One 2993
    Iphone 5 1666
    Poäng: Galaxy 3, One, 2, Iphone 1

Linpack (Mflop/s):
    Samsung Galaxy S4 669,31
    Iphone 5 615,92
    Htc One 569,82
    Poäng: Galaxy 3, Iphone 2, One 1

Musik
    Apple var först med den digitala musikbutiken Itunes och är fortfarande bäst. Vill man köpa och administrera digital musik kan inte Android matcha det i dagsläget. Google Play Music är inte igång för svenska användare ännu och vill man lyssna på musik får man köra tjänster som Spotify eller ladda ned sig egen musik från datorn. Spotify finns till alla tre modellerna.
    Poäng: Iphone 3, Galaxy 1,5, One, 1,5

Men om man vill lyssna på musik är Htc One bäst i klassen. Ones musikspelare med Beatsaudio ger den klart bästa musikupplevelsen. Iphone 5 kommer tvåa och trea är Samsung Galaxy S4.
    Poäng: One 3, Iphone 2, Galaxy 1

Skärm
    Galaxy S4 har störst skärm. Den är på 5 tum. Htc One har en skärm på 4,7 tum och Iphone 5:s skärm är 4 tum stor. Apples Retinaskärm är fortfarande bra. Men den känns lite liten jämfört med konkurrenterna. Bästa återgivningen har Htc trots att både den och Galaxyn egentligen har samma pixeltäthet, 441 pixlar per tum (ppi).
    Poäng: One 3, Galaxy 2, Iphone 1

Kameror

Teknik
    Apple har haft hög svansföring när det gäller kamerorna i Iphone och inte minst i Iphone 5. När den premiärvisades i september i fjol var det nog den bästa mobilkameran på marknaden. Och fortfarande är funktionen att snabbt kunna klicka i bilden och flytta fokus och belysning svårslagen. Men utvecklingen går snabbt och Samsung Galaxy S4 och Htc One har två helt olika sätt för att få fram ännu bättre bilder. Galaxyn har en 13 Mpixels kamera. Htc:n har en på fyra Mpixel. Fyra? Ja, fast det är en sanning med modifikation. Htc One har en mindre sensor och så en så kallad ultrapixelteknik som genom att använda större pixlar kan fånga upp 300 procent mer ljus än vanliga pixlar. One:s kamera har dessutom ljusstarkt objektiv på f/2,0. Båda har full-hd på frontkameran vilket är bättre än Iphone 5:s 1280x720 pixlar.

Bildkvalitet
    Men trots att Galaxyns kamera på pappret borde vara överlägsen (13 Mpixel mot Iphones 8 och Htc Ones 4 Mpixel) så ger den inte de bästa bilderna. Testbilderna visar att Htc Ones kamera tar de bästa bilderna i dagsljus. Iphone 5 på andra plats och Samsung Galaxy S4 på tredje. Galaxyn har en tendens att överexponera bilderna.
    Alla bilder togs i sekvens från samma plats vid samma tidpunkt. Tre bilder togs på varje objekt och bästa bilden valdes ut.

Video/videoredigering:
    Videokvaliteten visade sig bli bäst på Iphone 5. Dessutom - med appen Imovie för 75 kronor så kan man enkelt redigera och sätta samman en video i HD-format på mycket kort tid och utan speciella förkunskaper. Den har också bättre digital bildstabilisering vilket kompenserar en hel del för skakningar och korta rörelser när man filmar med mobilen. Resultatet av testerna med Htc One är dock inte långt därifrån. Galaxyn hamnar lite på efterkälken.
    Poäng: Iphone 3, One 2, Galaxy 1

Böcker/tidskrifter
    Apple har egen bokförsäljning i Itunes. Den fungerar bra och håller reda på var i boken man är om man växlar mellan mobil, surfplatta och dator när man läser. Men utbudet är störst på engelsk litteratur. Om man enkelt vill prenumerera eller köpa lösnummer är Itunes överlägset. Men det går att köpa böcker till Androidmobiler också. Man kan använda tjänsten E-böcker gratis (Kindle) som kräver Kindles gratisapp, appar från Bokon, Bokus, Aldiko/Adlibris med flera och köpa tidskrifter från Readly, Qiozk eller Paperton. alla de alternativen finns för Iphone. Men Iphone vinner och det är dött lopp mellan Htc och Samsung.
    Poäng: Iphone 3, Galaxy 1,5, One 1,5

Batteritid
    Eftersom vi hela tiden vill att smarta mobiler ska kunna göra fler saker snabbare och under längre tid, har batterierna blivit mobilens akilleshäl. Vi vill gärna ha 4G. Men då går det ännu mera kraft ut batteriet. Apple har valt att inte använda 4G för röstsamtal (där 4G fungerar för Iphone). Eftersom det inte ger någon kvalitetsförbättring drar det bara ström i onödan. Under drift är alla tre mobilerna jämförbara. Skillnaden blir störst i standbyläge. En Iphone som bara ligger på ett bord drar ur batteriet på ett dygn. Androidmobilerna däremot klarar 3-4 dygn utan att tömma batteriet. Så med Iphone 5 får du ha laddare och laddarsladd med dig, annars blir det problem.
    Galax 4S har den bästa batteritiden följd av Htc One. Iphone 5 den sämsta.

4G
    Apples utvecklare har ofta svårt att se utanför USA:s gränser. Efter förvirringen vid lanseringen av Ipad 3 som först var 4G och sedan inte var det utanför USA, kom Iphone 5 med 4G. Men man hade bara stoppat in den mest använda frekvensen för Europa. Så svenska kunder har blivit utan 4G tills nu, då Telenor slagit på sändare för 1800-bandet i centrala Stockholm, Göteborg och Malmö. Det betyder att i 4G-testet vinner Androidmobilerna närmast på walk over.Jag har testat Iphone 5 i USA i 4G-nät med bra prestanda, men det hjälper inte här. Våra tester har däremot inte kunnat visa att Galaxyn eller One skulle vara snabbare än den andre, så de får dela på poängen.
    Poäng: Galaxy 2,5, One 2,5, Iphone 1

Film
    Apples Itunes har det bästa utbudet av film för mobil och surfplatta. Det finns appar att ladda ned till Androidmobiler och Samsung har en filmbutik, men den är rätt tom på filmer. Lite fördomsfullt kan man kanske säga att de flesta som ser på film på en Androidmobil har ordnat fram filmen på något sätt och sedan kopierat den från sin dator till mobilen.
    Poäng: Iphone 3, Galaxy 2, One 1

Navigation
    Apple har inte riktigt hämtat sig från ”Mapgate” förra året då man stolt bröt med Google och lanserade sina egna kartor. Som tyvärr var och är fulla med brister. Både Galaxyn och One använder Googles kartor och navigation. Den fungerar mycket bättre och bäst på Galaxyn. Båda hittar till Aftonbladet på Västra Järnvägsgatan i Stockholm. Iphone 5 visar fortfarande vägen till Järnvägsgatan i grannkommunen Sundbyberg när man söker via Apples kartapp.

Design/material
    Samsung envisas med att göra sin toppmodell med en baksida i plast som man kan pilla bort med nageln, vilket gör att det inte känns som en produkt som kostar dryga 5 000 kronor. Det tycks Htc ha förstått. One känns solid, sober och snygg och den ligger bra i handen. Den känns inte lika bred som Galaxyn. En bredd som kan vara ett problem för dem med små händer. Iphone 5 med snart ett år på nacken är fortfarande snyggast. Åtminstone om man väljer den vita. Den svarta blir snabbt sliten och har en tendens att se lite skabbig ut då.
    Poäng: Iphone 3, One 2, Galaxy 1

Tangentbord
    Med de virtuella tangentborden när man skriver direkt på skärmen är risken för att det blir fel ganska stor. Och trots att Galaxyn har störst skärm har den inte de bästa tangentbordet. Det är lätt att det blir dubbla tecken eller tecknet bredvid det man tänkte sig. Tangentbordet är inte tillräckligt distinkt. Där har Htc lyckats mycket bättre. One:s tangentbord är tack vare det och sin storlek även bättre än Iphone 5:s.

Lagring
    Iphone 5 i testet har 16 GB inbyggt flashminne. Det går inte att bygga ut. Priset åker upp rejält till 32 GB-modellen. Även Galaxy S4 har 16 GB minne. Men den har också plats för extra minneskort. Ett klart plus. Htc har valt att bygga en så kallad unibody-modell precis som Apple. Utan plats för extra minne. Men istället har man stoppat in ett 32 GB:s flashminne för ungefär samma pris.
    Poäng: One 3, Galaxy 2, Iphone 1

Pris utan subventioner:
    Htc One 32 GB 5 350 kr
    Samsung Galaxy S4 16 GB 5 500 kr
    Apple Iphone 5 16 GB 5 700 kr
    Här är totalsegraren
    1. HTC One 36,5 poäng - Bäst i test!
    2. Samsung Galaxy S4 34,5 poäng
    3. Iphone 5 31 poäng

19. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden: