HTC One (M7) Allmänt

Discussion in 'One M7 (2013) - Allmänt' started by plun, Dec 14, 2012.

1. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Följ XDA-tråden så missar du garanterat inget... hamdir & co är grymma ;)

----------

Custom-roms har tagit sina första stapplande steg.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2158763

Idel kända namn samt "Mike med stora sigen" som jag själv inte tål...:P

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Tack för tips. Jag vet inte vad xda-tråden är för något, men de verkar lite intresserade av mobiltelefoner. Det är bra.

Edit. Har läst tråden nu och förstod precis ingenting. Finns det någon liknande som detta forum och på svenska?

3. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo "hamdir" är en guru och hos XDA så kör man då sk "mega-trådar".

hamdir's megatrådar är av det bättre slaget och han är då en så "Recognised Contributor" med goda moderatorkontakter.

Försöker någon "trolla" i hans trådar så åker vederbörande ut eftersom allt nonsens är känt.

Sen eftersom man håller en "hög nivå" på diskussionen i tråden så håller sig oftast "noobs" däifrån och det blir en massa högklassig fakta. Meget bra !!

4. zoid

zoid Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Så synd att den inte stödjer LTE 900mhz, den går tyvärr bort direkt då :( Hoppas det inte är generellt för kommande snapdragon 600 mobiler.

5. fruktsallad

fruktsallad Teen Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Är det så illa att det inte stödjer 900 MHz? Vilka operatörer använder den frekvensen? Tyckte jag läste att One skulle ha stöd för 4G hos iaf Telia och Tele2. Men det kanske är ett begränsat stöd pga färre frekvenser, eller?

6. zoid

zoid Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tele2 och Telenor bygger sitt LTE-nät tillsammans och dom kör på 900mhz på "landsbygden", dom kommer börja bygga ut ett 800mhz nät också men i dagsläget är det bara 900mhz. Telia kör på 800mhz vilket HTC One stödjer, specs: http://www.htc.com/se/smartphones/htc-one/#specs. På mitt landställe är det bara Tele2 och Telenor som har LTE-täckning så tyvärr är inte HTC One aktuell för mig.
    Att en tillverkare äntligen vågar hoppa av Mpixelracet och satsa på slutresultatet på bilder hade annars gjort att HTC var värda mina pengar :)

fruktsallad likes this.
  7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om man ser på hur lång tid det har tagit för Tele2 och Telenor att bygga ut så att de har fått den täckning de har idag, så är det dumt att hoppas på att 800MHz skulle komma inom kort. De har nämligen ingen riktig anledning att bygga ut på den frekvensen i dagsläget.

HTC One kommer att ha stöd för 4G hos Telia och 3. Båda operatörerna bygger på 2600MHz och 800MHz som telefonen har stöd för. Det är dessutom bara hos dessa operatörer du kan förboka telefonen idag (alltså hos Telia, Halebop och 3).

Telenor och Tele2 bygger på 2600MHz och 900MHz - så telefonen kommer att fungera i städer med dem. 900MHz är väldigt unikt, vad jag vet är det bara ytterligare en operatör som bygger på den frekvensen i världen.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

fruktsallad likes this.
  8. fruktsallad

fruktsallad Teen Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Ok! Illa med Tele2/Telenor! Men jag måste säga att för min egen del känns 4G jäkligt overkill. HSDPA/HSUPA täcker med råge mina internetbehov i telefonen och drar dessutom mindre batteri än 4G. Sen tänker jag att det inte kommer bli så vansinnigt mycket snabbare känsla i luren - det är ju inte en ocean av skillnad när man laddar sidor med Turbo-3G respektive Wifi. Men det återstår väl att se. Oavsett, jag kör Tele2 och det är inte en dealbreaker med dålig 4G-täckning. Kommer nog ändå stänga av 4G-antennen.

9. zoid

zoid Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej att köpa en lur och hoppas på att net4mobility bygger ut 800mhz är vansinne. Vet ju inte var eller när det byggs ut och skulle det tillslut komma där man behöver det så har man redan bytt telefon ett antal ggr :)

10. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo jag vet inte vad som är så "illa" med Tele2/Telenor ?

De har avvaktat eftersom man inte har ett komplett nät och det har ingen i sak.

Sen kör jag då sedan mer än ett år Telenors 4G tjänst hemma och den snurrar på fint, 2600MHz. (större stad)

Telenor kör just nu även ett test med 1800Mhz eftersom iPhone5 la sig där.

Nu när det kommer att finnas ett antal bra 4G-lurar så kommer med säkerhet även Tele2/Telenor att erbjuda 4G-abb... men de blir nog inte billiga..:teeth:

11. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det som var illa är nog att HTC One inte kommer att fungera med deras nät fullt ut pga att HTC valt ett chip utan stöd för LTE på 900MHz.

Tele2 erbjuder ju redan flera 4G-telefoner och mobilabonnemang med 4G. Så en av operatörerna som delar nät verkar ju iaf ande att det är tillräckligt färdigt.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

fruktsallad likes this.
  12. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

"Illa" ?? 900Mhz är för landsbygden och det ger ju minimalt med kunder.

Sen är det väl ingen katatrof om man befinner sig på landsbygden och hoppar över till 3G.

Nu har jag inte kollat hur "skojaroperatörern Tre" resonerar, jag betvivlar att de är i närheten av Tele2/Telenors nätutbyggnad...:teeth:

13. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad jag kan se har Halebop det mest prisvärd abb?
    Dessutom kan man ändra förhöja månadsavgift för mobilen till 0 och betala det när man tar ut istället vilket jag nog kommer göra.

Kollade på Phonehouse som också är bra med TRE, men då får man värdelöst abonnemang när jag läste villkoren.

14. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De är nästan ensamma i världen att bygga ut LTE på 900MHz, vilket kan ställa till problem. Alla telefoner har inte stöd för 900MHz, Samsung har t.ex behövt släppa två versioner av både S2 LTE och S3 LTE för att det skulle fungera med Tele2. Men detta kommer nog inte vara ett problem ett tag till då det kommer fler och fler quad-band chip.

Jag personligen ser det inte som ett problem - men har man en telefon med LTE så vill man nog kunna använda det på de allra flesta ställen där operatören har det utbyggt, dock har LTE på låga frekvenser en mycket större spridning än vad den vanliga 3G-frekvensen har vilket nog kommer göra att LTE till slut får bättre täckning än dagens 3G-nät.

Nej, de är inte i närheten av Tele2s och Telenors 4G-utbyggnad. Dock bygger de till skillnad från Tele2 och Telenor ut sitt LTE med ett större frekvensutrymme på alla ställen vilket gör att man kan få högre hastigheter i deras LTE-nät på landsbygden än vad som är möjligt med Tele2s och Telenors LTE-nät i dagsläget. Detta är möjligt då de inte behöver samsas med annan teknik på samma frekvens.

15. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns det några reviews på telefonen? Googlat utan resultat, är mest ute efter hur pass bra batteri/kamera den har.

16. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Nej jag ser det inte som ett problem och Tre´s 900MHz´är helt i linje med deras skojarmetoder....:P

Ett högfrekvent nät dvs 2600MHz kräver mycket mer i form av täthet av basstationer och ger en användare mycket bättre prestanda, att blåsa stadskunder med 900Mhz är rena skämtet :teeth:

"Skojaroperatören"....:P

17. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Batteriet är omöjligt att uttala sig om eftersom de som har en lur ligger under ett "non disclosure" avtal med HTC, sen är det enbart pre-releasekeys på mjukvaran så den jobbar de fortfarande med.

Bildtester finns det massor av:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2160583

osv.......

18. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 bygger ut LTE på 800MHz på landsbygden för täckningens skull, som de andra operatörerna. Likaså bygger de ut med 2600MHz i städerna för att ge högre kapacitet i nätet, som de andra operatörerna. Liksom Tele2 och Telenor samt Telia bygger 3 även ut på låga frekvenser i städerna för att ge kraftigt förbättrad inomhustäckning.

19. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo och gör man en enkel koll så ser det mycket bra ut med just Tele2/Telenor, de spelar då inte i "skojardivisionen" :teeth:

Telia har samma principer som Tele2/Telenor.

I sak så förstår jag inte vad du "jiddrar" om eftersom du mycket väl vet vilka som gör mos av andra i alla LTE-tester ??

20. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har inte sagt något om tester eller så. Telenor och Tele2 har överlägset bäst täckning på pappret, vilket visar sig i verkligheten också vad gäller LTE-nätet. Sen är det ju som alltid, inte en operatör som fungerar bäst för alla. Jag upplever också Telenors 4G som riktigt bra, så jag säger inte emot dig här heller. Sen får jag inte alltid bäst hastighet med deras 4G men det fungerar på väldigt många ställen.

Du säger dock saker som inte stämmer och det är det jag försöker visa fakta om och berätta hur det egentligen är.

Sen är det tråkigt att HTC One inte kommer att fungera med Telenors och Tele2s LTE-nät fullt ut - men det är ju HTC som valt ett radio-chip som inte har stöd för den frekvensen, något som kanske kommer att lösa sig om de kommer med en modell till på samma sätt som Samsung gör.