Jag har faktiskt väldigt svårt att se hur det skulle kunna vara ett stort problem generellt, och jag har ännu svårare att förstå att det skulle vara någon stor skillnad på om plastytan är matt eller blank.
Jag har svårt att tro att skillnaden i hur mycket smuts det fastnar och hur lätt det är att tvätta bort är ytterst marginell. Med en fuktig trasa lär du inte ha några problem med att göra rent oavsett yta.
Om du har skitiga händer och ska använda mobilen för att surfa eller ta fram ett telefonnummer så bör du väl tvätta/torka av händerna innan du börjar för att inte kleta ned hela skärmen med olja och smuts. Skärmen är ju blank på båda och skit på skärmen är nog ett mycket större problem än skit på baksidan när du använder telefonen.
Sedan kan det ju vara en stor skillnad mellan olika konstruktioner även om de är av samma material. Vissa knakar, flexar ganska mycket bara man trycker lite lätt på dem medan vissa inte gör det alls och känns nästan helt solida. Sedan kan man förhöja kvalitetskänslan väldigt mycket med en schysst ytbehandling. Jag förknippar blanka plastytor, speciellt när det gäller hemelektronik, med de allra billigaste slit- och slängprodukterna. Det finns väldigt få premiumprodukter inom hemelektronik som har den ytan.
Last edited: May 26, 2012