Det kan vara intressant att känna till att SAMOLED/AMOLED och qHD-skärmarna använder olika typer av Pentile-system.
Istället för det normala (LCD, SAMOLED+), där varje pixel är uppbyggd av
tre lika stora subpixlar RGB, så har SAMOLED/AMOLED ett
RG-BG-system, där de röda och blå subpixlarna är dubbelt så stora som de gröna. Därmed innehåller detta system endast 2/3 så många subpixlar jmfrt med RGB-matrisen och bilden kan upplevas som aningen grynig/suddig på nära håll. Ögat har lättare att uppfatta grönt, och kan på detta sätt "luras", men är du känslig kan detta leda till "eyestrain" vid mycket textläsning.
LCD-skärmen med qHD-upplösning som finns i Motorola Atrix/HTC Sensation har ett Pentile-system med
RGBW-uppbyggnad, dvs alla subpixlar är lika stora, men man klämmer in en vit subpixel och därmed har man endast 2/3 så många RGB-subpixlar här också (jfrt med RGB-matrisen). Den vita subpixeln gör att mer bakgrundsbelysning kan släppas igenom och därmed får man en ljusstarkare skärm (dubbelt så ljusstark som en LCD-skärm med en RGB-matris). Alternativt kan man behålla samma ljusstyrka och istället få en skärm som drar hälften så mycket ström som en LCD-skärm med RGB-matris. Det sistnämnda är också vad man har gjort i Atrix. Eftersom antalet subpixlar är detsamma som för en SAMOLED/AMOLED-skärm (med samma upplösning), så bör bilden även här uppfattas som aningen grynig/suddig på nära håll. Men eftersom alla subpixlar är lika stora, så bör det vara minimal risk för att man ska drabbas av fenomenet "eyestrain" vid långvarig användning (såvida inte den lägre "upplevda" upplösningen ställer till med bekymmer). Därmed skulle iaf jag bedöma RGBW som en aningen bättre implementation än RGBG, men naturligtvis inte lika bra som en RGB-matris.
Click to expand...