HTC Sensation (Pyramid)

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av Rekcus, 18 mar 2011.

1. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Last edited: 28 maj 2011
  2. Loeken

Loeken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Läste precis Engadgets review av Sensation, de va än mer positiva till allt än vad jag hade trott, det plus bootloader, prisdroppet och alla plus gentemot SGS2, detta har gått från "köp" till "självklart köp" för mig.

Börjar snart bli dags för en tråd för de lyckliga få som är ägare.

3. ZonaX

ZonaX Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kolla den precis och jag undrar varför deras bilder inte ser lika dåliga ut som dom man sett innan, denna tycker jag tex. är helt OK för en mobilkamera:

Blir mer och mer säker på ett köp ju mer jag läser alltså :P

4. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Jag var lite tveksam innan men nu är jag säker...det som fick mig att bli helt säker var följande:

Prisdrop
    RGB-skärm
    HTC's uttalande om bootloaders

5. sand

sand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tvekar, har inte bestämt mig (Sensation vs GS2).. vad var det som vägde över för dig?

6. Rekcus

Rekcus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Det kommer att handla mycket om vilka användningsområden som är viktigast för dig. Vi kan med all säkerhet konstatera att det är 2st mycket kompetenta telefoner båda två. Men några punkter skiljer sig ganska mycket. T ex: Vill du titta mycket videoklipp och ha en skärm med ruskigt fin färgåtergivning då ligger Sgs2 före. Ligger vikten snarare mot att surfa och läsa text kommer Sensation att ha ett försprång. Av de tester jag sett har kameran på Sgs2 visat ganska myclet bättre resultat. Sedan också designfrågan, där jag förvisso är kraftigt subjektiv till fördel för HTC, vill man ha en tyngre pjäs i handen vilken andas kvalitetkänsla i något högre grad då har Sensation ett övertag mot Sgs2. Finns många fler jämförelser minne mm. Jag anser själv att det här är ett av de svåraste valen hintintills mellan två telefoner, båda ruskigt kompetenta över "linjen" men ändå så ganska olika.
    Slutsatsen får nog bli att du inte blir missnöjd med någon av dem men den ena eller andra kan vara något bättre för just dig beroende på dina preferenser. :)

sand gillar detta.
  7. Loeken

Loeken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har gillat Sensation hela tiden, men de punkter som jag 'valde' SGS2 på var

Internt minne
    RAM
    Skärm
    Bootloader (upp)låsning
    Pris

Sen kom nyheter som med bootloadern, samt att jag började fundera på om jag verkligen fyller 1gb med appar. Har 8gb internt på min 4år gamla sony ericsson så känns lite segt att pröjsa 5k för en mobil med 1gb (4gb). Men kommer knappast fylla 1gb + 8gb sd ändå, vid behov är 16gb kort nästan gratis.

SGS2:s skärm är bättre på färgåtergivning etc. men pixelaturen (ord?) är bättre på Sensation, och skärmen räcker och blir över, den lämnar inget kvar att önska iaf för mig (hur ofta använder man mobilen i direkt solsken?).
    När det gäller prestanda ligger Sensation knappt efter om man räknar med 35% mer pixlar som alla SGS2 fantaster struntar i. Skärmen har alltså gått från klar fördel SGS2 till lika (nästan plus för Sensation).

Gillar inget som har med design och ergonomi att göra på SGS2, den ser förjävlig ut, en plastig iphonekopia, fast mycket fulare än iphone. Varför gör man en kantig mobil, vem har kantiga händer? På denna punkten vinner Sensation stort, nästan veto stort.

En annan punkt var priset, men då skiljde det runt 1000kr, nu är prisskillnaden försumbar.
    Tar mycket hellre riktiga fördelar som designen och kvalitén på Sensation istället för falska fördelar (överflödiga) som SGS2 har satsat allt krut på...

Läs engadgets review och bedöm själv, båda mobilerna är grymma, men de har satsat på helt olika saker så det beror på vad man prioriterar....

aikelo och sand gillar detta.
  8. Namnarkivet

Namnarkivet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en fråga som jag antar funkar i detta forum och jag har inte läst igenom men de "slumpmässigt" valda sidorna har inte gett mig något svar. Jag är en van iPhone användare med en Mac dator, jag har dock nu valt att ändra mig och gå över till HTC och just nu är det mobilen "Sensation" som är "bäst". Jag har en fråga och det kanske är enkelt för de som har HTC men har haft iPhone nu ett tag, men kan jag "enkelt" använda Sensation som en "dongel" till datorn? Jag är nämligen i ett behov av att kunna ha internet genom mobilen till datorn.

Tack i förhand.

9. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Hej, kul att du vill komma över från den mörka sidan.

ja du kan enkelt använda mobilen som modem till datorn, du kan dels koppla via USB eller så kan du från mobilens 3G anslutning skicka ut internet till andra datorer trådlöst via WLAN.

detta uppskattades mycket av morsan när vårat ADSL låg nere men så fick hon internet utdelat från min telefon via WLAN istället :)

Namnarkivet gillar detta.
  10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jovisst ska det gå..... via USB är "tethering" inbyggt. (om inte HTC tagit bort det i senaste Senceversionen ?? borde vara standard eftersom det är standard för Android Gingerbread.

Själv kör jag Wireless Tether med min Hero men det kräver då en rootad lur.

https://market.android.com/details?id=android.tether

Funkar alldeles utmärkt förutom att luren blir varm efter en tid.....ännu varmare om det är flera datorer kopplad till luren......

11. Namnarkivet

Namnarkivet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men som jag förstått det ska väl Sensation nu vara rootad eller KOMMER bli? (Är lite nybörjare på detta men lär mig sakta men säkert)! Tack för de snabba svaren :)

Last edited: 30 maj 2011
  12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nope.... den har fortfarande en låst bootloader som HTC inte förklarat hur de ska förpassa till sophögen....

Sen angående Apple och USB tethering.... här strular det..:P

http://www.99.se/mobiltelefoner/287092-usb-tethering-pa-android-2-3-4-a.html

Med Windows eller Linux så funkar det klockrent iaf.

Borde finnas trådar här i forumet om du söker..... !

Namnarkivet gillar detta.
  13. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Telefoner som har android 2.2 (froyo) eller högre behöver inte root för wifi-tetering och tidigare har jag för mig att usb-tetering funkade iaf från 2.1 som standard. Nya telefoner har ju 2.3 så det bör inte vara några problem.

14. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Har kört med desire hd och inga som helst problem var sig att köra via kabel
    Eller dela ut via wifi

15. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    exakt, från 2.2 så ska det fungera som standard.

det kan dock med lite otur förekomma att om man köper sin telefon genom en operatör som har krävt att funktionen ska plockas bort då kan det bli problem.
    detta har dock inte hänt i Sverige än vad jag vet utan i USA.

16. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

USB-tether och WiFi-tether introducerades officiellt som en funktion i Android 2.2.
    Före 2.2 fanns det tillgängligt för rootade telefoner med appar som till exempel android-wifi-tether och android-wired-tether.

17. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej det känner jag inte till.... operatörerna hatar ju också WiFi-tethering

http://www.ubergizmo.com/2011/04/verizon-att-block-wireless-tethering-apps/

USB-tethering är däremot standard men det kan ju då bara användas mot en dator vilket operatörerna har lättare att acceptera.

18. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det är ju bara för att några av de amerikanska operatörerna även driver wifi-nätverk och vill att du ska betala även för wifi-trafik samt att de inte har lika bra kapacitet i mobilnäten som vi har här i Sverige så deras nät brakar ju ihop om allt för många skulle köra tethering.

19. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau..... nu var det väl mer att operatörerna inte gillar det här och att det inte är meningen att man ska göra sin lur till en "hotspot".

De amerikanska jättarna har då blockat appen som funkar alldeles utmärkt.

Troligen också därför som inte Google tagit med det som standard i Android-konceptet.

20. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det är ju standard sedan Android 2.2 finns wifi-hotspot, tror att det har att göra med den kärna som används till Hero att vi inte har wifi-hotspot även fast vi kan köra Android 2.3

EDIT: länk till feature-sida för Android 2.2 http://developer.android.com/sdk/android-2.2-highlights.html

Last edited: 30 maj 2011